Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusreducering i 5D MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Provar på nytt - fick inget svar senast.

Jag arbetar primärt med EOS 50D och 5D MKII. I bägge dessa kameror, likt många andra, kan man själv göra inställning för brusreducering. Det avser fotografering vid höga ISO-tal, samt vid långa slutartider. Justeringen sker i olika nivåer. Nackdelen, så vitt jag vet, är att det tar längre tid för kameran att "läsa in" bilden (eller informationen om man så vill) och därmed så har man försämrade möjligheter att snabbt åter ta en ny bild (vid RAW). Men, finns där någon annan anledning till att inte pressa dessa justeringar till max?
 

RG

Avslutat medlemskap
Bilderna ser ju ut som en femåring lekt med fingerfärg om brusreduceringen är ställd på max.
 

Laesk

Aktiv medlem
Som Robin säger... bilderna blir verkligen inte bra när man kör med mycket/max brusreducering, tappar skärpa och färgerna blir utsmetade. Brusreducering gör du ist i datorn om det absolut behövs.
 

apersson850

Aktiv medlem
Reducering vid lång exponeringstid ska väl, såvitt jag vet, bara ta bort det grundbrus som man ser om man läser av sensorn under samma exponeringstid, fast med slutaren stängd.
Så den funktionen borde inte ställa till bilderna. Däremot tar den lika lång tid som det tog att ta bilden, så på långa tider blir det segt.
 

tonynot

Aktiv medlem
Reducering vid lång exponeringstid ska väl, såvitt jag vet, bara ta bort det grundbrus som man ser om man läser av sensorn under samma exponeringstid, fast med slutaren stängd.
Så den funktionen borde inte ställa till bilderna. Däremot tar den lika lång tid som det tog att ta bilden, så på långa tider blir det segt.
Jo, tack. En gång glömde jag stänga av brusreduceringen när jag tog en bild med 15 min slutartid. Batteriet var inte på topp, och den skulle ju stå och samla in sensorbrus i 15 minuter efter att jag stängt slutaren. Med nöd och näppe höll batteriet för det.
 
ANNONS