Annons

Beslutsångest, dyrt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Tjenare, köpte här om dagen ett Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro Canon för 3750kr. Jag har en Canon eos 400D och fotar för skojs skull, går media på gymnasiet och tjänar inte direkt några pengar på bilder jag tar.

Nu är det så att jag efterforskade lite och hittade två andra objektiv som jag kan få (båda två) till halva priset mot va 18-50 objektivet kostade. Objektiven är:

Sigma 28-70mm F2.8-4 DG Sigma - 700kr
Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Sigma - 850kr

Tycker ni jag ska lämna tillbaka objektivet (har inte användt det än) och ta de andra två istället? Känns som jag får mer för pengarna.

Anledningen till att jag vill ha nytt/nya objektiv är för att kunna ta lite nya roliga bilder och komma ifrån det värdelösa 18-55 Kit objektivet...

Desperat efter hjälp! :p
 

Allemyr

Aktiv medlem
Lite nytt verses begagnat. Sigma 18-50 är ju en erkänt bra optik som jag tycker du ska vara riktigt nöjd med, 70-300 är billig å presterar därefter. 28-70 känns ju dock prisvärd med tanke på ljussyrkan, men just som läget är nu tycker jag verkligen du ska behålla 18-50 om du inte är behov av money'sar...
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Du får ju vad du betalar för.

Jag skulle aldrig avstå 18-50/2.8 mot de andra objektiv Du tittar på, men allt beror ju på vad Du ska fotografera.

Ett ljusstarkt normalzoom är inte alls dumt vid inomhusfoto t.ex.

/Leffe
 

martin3

Aktiv medlem
Risken är att du får två halvtaskiga objektiv istället för ett bra. Beteckningen "EX" på ett sigma objektiv betyder att det ingår i sigmas serie av lite bättre objektiv.
Tänk också på att du inte får någon vidvinkel alls med ett 28-70 objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
David, jag förstår att det känns trist att lägga ut så mycket pengar på ett objektiv som faktiskt inte förändrar ditt fotograferande speciellt mycket. Om jag var du skulle jag köpa telezoomen (70-300), behålla kitzoomen och kanske vänta med andra inköp. Jag är tveksam till att 28-70 skulle göra dig så mycket gladare på något sätt.
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Tycker helt klart du ska vara nöjd med ditt beslut att behålla det.

Börja spara lite pengar till något teleobjektiv, förslagsvis ett EF 70-200 /4 L. Begagnat kan du hitta det för runt 4000:- vilket är ett kap om du söker efter en bra telezoom.
 

Jocke_I

Aktiv medlem
jag gick en tredje väg och köpte 50/1,8 (nytt) för 1100:- och 28/2,8 (begagnat) för 900:- skarpare (och ljusstarkare) och billigare än sigmat du valde, men det är klart, det är ju smidigare att vrida på objektivet än att byta det för att zooma...
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Tror du gjorde rätt val! 18-50/2,8 är ett bra objektiv och med den ljusstyrkan (2,8) ger det dig goda möjligheter att dels vara extra kreativ med skärpedjupet men också goda möjligheter att fota utan blixt i sämre ljus!

Ett kanonobjektiv helt enkelt!

Lycka till!
// Niklas
 
ANNONS