Annons

Media markt

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Man går till mediamarkt och pillar sedan går man hem och tittar på prisjakt och köper från den billigaste.
 

MagnaWolf

Avslutat medlemskap
Man går till mediamarkt och pillar sedan går man hem och tittar på prisjakt och köper från den billigaste.
På grund av att de säljer demo-ex som nya, ja. Skulle aldrig betala fullpris för ett demo-ex. Då köper jag hellre nytt på nätet. Jag föredrar att köpa över disk, men om det är en säljare som har samma attityd som föregående talare, så går mina pengar till nån annan.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Jag fattar igentligen inte varför affärerna ska sälja demoex över huvud taget? Om jag hade en butik skulle min policy vara att ett demoex inte är till salu. Det är ju en tjänst man erbjuder som fysisk butik att låta kunderna klämma på grejerna, men att sen dessutom behöva sälja den med lägre marginal? Nya kameror kommer ju lixom in på lager igen och har man då sålt iväg sitt demoex till ett lägre pris så kommer man behöva ställa ut en ny kamera som måste säljas till ett lägre pris osov... Om varan är tillfälligt slut kan man ju plocka bort demoexet från hyllan så länge i värsta fall.

När jag tänker efter så försökte jag köpa ett demoex på en större kedja nån gång och dom hade som policy att inte sälja demoexen.
 

Anders Östberg

Guest
Jag fattar igentligen inte varför affärerna ska sälja demoex över huvud taget? Om jag hade en butik skulle min policy vara att ett demoex inte är till salu.
...
Jag håller med, det är ju fel på flera sätt, både ekonomiskt och att det går emot syftet - om man säljer demoexet så finns ju inget att dema, och då kan jag inte sälja när nya kunder kommer in. När modellen inte längre tillverkas kan man ju sälja bort demoexet som sista kopia till ett lägre pris.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag fattar igentligen inte varför affärerna ska sälja demoex över huvud taget? Om jag hade en butik skulle min policy vara att ett demoex inte är till salu.
Tycker du inte att det skulle bli för dyrt att fylla lagret med gamla demoex?

För en butik gäller det att sälja ett demoex vid rätt tid, dvs medan det fortfarande finns intresse från kunder, så att de kan få ett bra pris, men inte så tidigt att avsaknaden av demoex påverkar försäljningen.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Normal praxis är väll ändå att demoex reas ut då produkten utgår från ordinarie sortiment? Att göra som Media Markt och bryta nya förpackningar på löpande band eller ha 2-3 stycken identiska av varje topmodell framme för allmänt klämmande (som de hade i Skärholmen) är något i still med försäljnings-harakiri.

/Håkan
 

Anderzon

Aktiv medlem
Visst är det så att MM kräver att deras leverantörer har sitt lager i deras butiker? Detta är vad jag hört, om det stämmer skulle vara intressant att veta... Om det är så, så får tydligen leverantören betalt när MM har sålt en vara. Detta är ju då en enorm konkurrensfördel. Då kvittar det hur många förpackningar som bryts, för det är aldrig MM:s egendom.

Någon som vet om detta rykte är sant?

Cheers // Martin
 

Anders Östberg

Guest
I sådana fall borde leverantörerna ha vissa krav på hur *deras* gods hanteras. Det låter som en konstig ordning.
 

EvanStone

Ny medlem
Jag vet inte var alla får allting från, men jag tycker i alla fall att media markt är billigaste butiken i sverige. Det är deras policy att prismatcha, och de gör de. Ibland missar de, men varje gång jag påtalat det så har de givit mig det billigaste priset jag kan få i en butik. Varför vänta flera dagar på leverans när jag kan få det NU till ett hyffsat billigt pris, och dessutom prata med en (oftast) kunnig säljare. Jag har varit mycket på media markt i barkarby och tycker att kunskapen bland personalen där är mycket större än hos andra kedjor. Att jämföra med en liten fotobutik går nog inte riktigt om man tänker på sortimentet media markt har. Kul att hålla specs på 200-300 produkter i huvudet samtidigt liksom...

Ang. det där med demoex så har jag väl inte mycket att tillföra. Köper inte visningsex personligen, men kan tänka mig att många andra gör det. Hur många skulle tacka nej till en 5D mk2 tex som gått ett tusental exponeringar? Sjelvklart skulle jag inte köpa en trasig vara för fullpris, men det finns det ingen butik som säljer. Skulle det mot förmodan vara fel på en kamera som suttit uppe och ser tiptopp ut så kommer det ju att gå på garantin. Fast jag tycker att mycket av nöjet är själva upp-packandet :D så jag köper helst nya produkter. (Även fast en kamera som suttit som visningsex antagligen har jobbat mindre än vad min nya kamera får göra första dagarna)
 

MaagnusJ

Aktiv medlem
Så mycket skulle nog inte en bojkott pga den här tråden påverka.

Dock så var det kanske inte det smartaste inlägget här ;)
Betala fullpris för demoex gör väl ingen?

Men som sagt demoexen säljs bara när en modell är på väg ut ur försäljning, annat vore lite konstigt. Att packa upp nya ex, dema, sälja och sedan packa upp nya igen för att dema, hmm.

För övrigt har jag bara positiva erfarenheter av MediaMarkt och det är trevligt att de har så mycket framme att klämma på.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Att MediaMarkt har flertalet av marknadens kameror uppställda är MYCKET värdefullt!

Håller alltså med Magnus. Detta är ju en unik service, och förtjänar definitivt att vårdas av oss fotointresserade. Minst något tjog av mina vänner och bekanta har köpt kameror på MM efter att jag har varit med dem ut och låtit dem känna och se på kamerorna medan jag har babblat på om för- och nackdelar med respektive modeller... :)

Det torde nog vara väldigt sällsynt att MM bara har en demo-modell att erbjuda. I samtliga fall där jag har varit involverad så har försäljaren gått och hämtat en obruten kartong utan att vi har behövt säga någonting alls om detta.
 

wsaar

Aktiv medlem
Ja, inte fasen köper man ett demoex till nypris. Köper hellre begagnat, då är det i alla fall någon som själv har investerat i prylen och har anledning att bry sig om prylen som har hanterat den.
 

gissenkissen

Aktiv medlem
Ja, inte fasen köper man ett demoex till nypris. Köper hellre begagnat, då är det i alla fall någon som själv har investerat i prylen och har anledning att bry sig om prylen som har hanterat den.
Håller med Will. Om jag köper en kamera och ångrar mig efter 100 exp. inte tusan kan jag väl räkna med att sälja den för nypris. Jfr. bilhandeln där går inga demos för nypris. Tom vitvaror som enbart stått som utställningsobjekt och ej varit i bruk säljs till red. pris. Listan kan göras lång, Jag anser att om produkten tagits ur sin originalförpackning skall den säljas till red. pris eftersom du som köpare inte kan kontrollera vad som förevarit innan du köper varann.
 

Anders Östberg

Guest
Ja, och tydligen svaren också. Toppen, låt oss bara föra fram positiva saker om MM och skydda dom säljare som lurar oss med ompackade varor och listpriser på demoex.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
demo-exen och de som generalagenterna har med på mässor och utställningar har nog gått betydligt mer än nåt tusental bilder, alla som känner på den bränner ju av några tiotal bilder för att höra smattret, i alla fall de jag stått bredvid. Kamerorna är klart begagnade. Det är som när Mediamarkt säljer ut sina Samsungtv-apparater som de har haft en hel vägg av. De har stått på hela dagarna i ett antal månader, och säljs sedan med några tusenlappar i rabatt. Obegripligt att folk köper dem, de har ju redan gått lika mkt en normalfamilj kollar på flera år. Då är det lätt att ge ett års garanti, de pajar ju efter två år, haha. Helt ok att sälja demon tycker jag, men då ska priset sättas som de begagnade produkter det är. Men håller med om att det är generöst och bra att ha så många ex framme till beskådande och klämmande utan påflugna säljare, det bör iofs uppmuntras.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Ja, och tydligen svaren också. Toppen, låt oss bara föra fram positiva saker om MM och skydda dom säljare som lurar oss med ompackade varor och listpriser på demoex.
Ja va fan är detta för censur på fotosidan???
Kan någon ansvarig för detta komma med en förklaring?!?! ...tack

Är säljaren från MM Barkaby portad från detta forumet efter denna fruktansvärt korkade uttalandet? ...kanske han även är portad på MM Barkaby?

Lite förvånad över att FS tog bort hans tankar i text...
 

Segeson

Aktiv medlem
Har inlääggen om han på mediamarkt som skällde ut oss raderats?
Tydligen är det så.
Rena rama Kinafasonerna, skärpning FS.

Man ska stå för vad man säger, speciellt om man som i detta fallet försvarar ett förfarande i en butik, även om hans mening inte är butikens policy måste han få tycka vad han vill.
Sen får han stå för konsekvenserna.

Usch för censur.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Jag har varit i kontakt med David Elmfeldt som kort förklarade att han inte anser att det var nödvändigt att förklara åtgärden, det var helt enkelt så uppenbart varför inläggen raderats.

Jag tycker personligen att det är mycket konstig och nonchalant inställning, inte minst mot de som fått sina inlägg raderade. Av den anledningen har jag begärt uppsägning av mitt medlemsskap och tackar för min tid på forumet.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Man kanske inte borde spekulera, men om jag under inflytande av tillfällig sinnesförvirring, höggradig berusning eller helt enkelt en monumental obetänksamhet hade råkat skriva något riktigt, urbota dumt i något av fotosidans forum så skulle jag ta kontakt med redax och böna och be att de skulle ta bort mitt inlägg. Kanske förståeligt? Kanske också medmänskligt att göra det?
 
Senast ändrad:
ANNONS