Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-objektiv för blomfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag letar efter ett bra macro-objektiv för blomfotografering. Det ska dels användas för hela växten men även för den enskilda blomman i ett orkidéax.

Jag ser gärna ett objektiv som är hårt optimerat just för macro och egenskaperna på andra avstånd kvittar för mig eftersom jag har bra andra objektiv.

Jag använder en Canon 7D så EF-S objektiv är också aktuella för min del. Dock är jag osäker på om jag behöver 1:1 och vilken brännvidd som krävs.

I övrigt har jag bara L-optik... kommer jag att bli besviken på exempelvis Canon EF-S 60/2,8 USM Macro eller Canon EF 50/2,5 Macro 1:2. Jag har läst positiva omdömen om Tamrons Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 men funderar på om inte det är onödigt lång brännvidd för blommor och om jag kommer att reta mig på att det inte är intern fokusering.

Tacksam för alla kommentarer, länkar till bra info och tester.

Mvh/Bengt
 

PierreS

Aktiv medlem
Jag letar efter ett bra macro-objektiv för blomfotografering. Det ska dels användas för hela växten men även för den enskilda blomman i ett orkidéax.

Jag ser gärna ett objektiv som är hårt optimerat just för macro och egenskaperna på andra avstånd kvittar för mig eftersom jag har bra andra objektiv.

Jag använder en Canon 7D så EF-S objektiv är också aktuella för min del. Dock är jag osäker på om jag behöver 1:1 och vilken brännvidd som krävs.

I övrigt har jag bara L-optik... kommer jag att bli besviken på exempelvis Canon EF-S 60/2,8 USM Macro eller Canon EF 50/2,5 Macro 1:2. Jag har läst positiva omdömen om Tamrons Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 men funderar på om inte det är onödigt lång brännvidd för blommor och om jag kommer att reta mig på att det inte är intern fokusering.
Tacksam för alla kommentarer, länkar till bra info och tester.

Mvh/Bengt
Du kommer inte att bli besviken på något makroobjektiv eftersom nästan alla är riktigt skarpa...Ska du fota enskilda blommor på ett orkideax så bör du dock ha 1:1...kanske tom kan rekommendera mellanring till. Har ingen erfarenhet av extern fokusering men har erfarenhet av Canon 100mm och Sigma 150mm som båda har intern fokus som väl är att föredra. I alla fall om man fotar insekter o andra rörliga levande objekt. Båda är mkt skarpa
Ska du fota hela blommor kan jag rekommendera Sigmas 17-70mm zoom som har 1/2,7 i förstoringsgrad. Den nya versionen med bildstabilisering får riktigt bra kritik i de tester som gjorts. Själv har jag den äldre varianten o är mkt nöjd. Även jag kör 7d.
 
Senast ändrad:

hundraett

Medlem
När jag fotar blommor så tycker jag det är fördelaktigt med en riktig supervidvinkel med mellanring. Jag har kört Canons fasta 20mm med mellanring, och då på FF. Den gör sig inte med mellanring skärpermässigt, men jag får med mycket av bakgrunden vilket kan vara viktigt då blommor fotograferas. Jag har svårt att tänka mig att 50mm är tillräckligt för en hel blomma i den storleksklassen. 35L är väldigt trevlig med mellanring. Om du har mycket kosing så skulle nog nya 24L sitta fint, bl.a. eftersom du inte har FF. Ska du gå riktigt nära, 1:1, så funkar nog alla makron ungefär lika bra då det inte finns någon som är dålig. Tamrons har jag haft, och den är riktigt bra, men lite plastig. Eftersom du bara har L så kommer du inte gilla den för själva känslan. Mina tankar kring din fråga är då sammanfattningsvis att du behöver ett vidvinkel + mellanring och ett "riktigt" makrobjektiv. Såg också att du hade 17-40L, har du testat med mellanring på den?
/rikard
 

PierreS

Aktiv medlem
När jag fotar blommor så tycker jag det är fördelaktigt med en riktig supervidvinkel med mellanring. Jag har kört Canons fasta 20mm med mellanring, och då på FF. Den gör sig inte med mellanring skärpermässigt, men jag får med mycket av bakgrunden vilket kan vara viktigt då blommor fotograferas. Jag har svårt att tänka mig att 50mm är tillräckligt för en hel blomma i den storleksklassen. 35L är väldigt trevlig med mellanring. Om du har mycket kosing så skulle nog nya 24L sitta fint, bl.a. eftersom du inte har FF. Ska du gå riktigt nära, 1:1, så funkar nog alla makron ungefär lika bra då det inte finns någon som är dålig. Tamrons har jag haft, och den är riktigt bra, men lite plastig. Eftersom du bara har L så kommer du inte gilla den för själva känslan. Mina tankar kring din fråga är då sammanfattningsvis att du behöver ett vidvinkel + mellanring och ett "riktigt" makrobjektiv. Såg också att du hade 17-40L, har du testat med mellanring på den?
/rikard
Håller med om vidvinkel. Ser fram emot att fota blommor med mitt 10-22mm till våren...med skärpedjup hur långt som helst. Har redan provat på relativt små isformationer och resultatet är mkt lovande...undrar om mellanringar funkar till den linsen....måste ju bara testa.
 

PierreS

Aktiv medlem
Mellanring funkade inte till denna lins...ser ändå fra emot blomfotografering till våren...efter en liten test som ser lovande ut.
10mm bländare 10
 

Bilagor

ANNONS