Annons

Makro till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Nu måste jag köpa ett macro objektiv då våren har kommit så man kan smyga sig på alla insekter och annat roligt, Har ingen erfarenhet av macroobjektiv förutom ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS som jag hade till min eos 50d, den var helt ok, men inte så mycket mer i macro egenskaper. Det jag är ute efter ett objektiv som är riktigt skarpt och som ska passa även till ff då jag kommer köpa nya d800 när den väl kommer, finns det ett bättre alternativ än Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G IF-ED VR i samma prisklass? Jag har bara objektiv som är även kompatibla med ff till min d7000 för att jag kommer att ha kvar min d7000 även när jag kliver upp på ff i och med d800 köpet troligtvis i höst. Så inga rena dx objektiv är intressanta. Tack på förhand /mvh Mahdad
 

bengt.ka

Aktiv medlem
Jag föreslår att du köper Sigma EX 150/2,8 DG APO HSM Macro. Det är bra för insekter för du får ett bra arbetsavstånd.
 

phool

Aktiv medlem
Jag föreslår att du köper Sigma EX 150/2,8 DG APO HSM Macro. Det är bra för insekter för du får ett bra arbetsavstånd.
Den har jag tittat på! Riktigt intressant objektiv, Läste testet på photozone, den verkar vara ganska "mycket" skarpare på fx dock, den är ett intressant alternativ, fortfarande vet jag inte om den är lika bra som nikkors 105 2.8vr som både har bildstabilisator och presterar riktigt bra på både dx och fx.
 

risse

Aktiv medlem
Nikons 105 macro är riktigt bra. Det är ett av de objektiv jag använder mest. Det är en mycket användbar brännvidd, tycker jag.
Sigmas 150 macro har jag ingen erfarenhet av, men den något längre brännvidden är nog trevlig. Jag skulle personligen aldrig köpa ett macro med kortare brännvidd än 100.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jepp.
Jag säger inte att det är fel med kortare brännvidd, men det passar inte mig. Hade ett 60mm macro en gång, men jag använde det nästan aldrig.
Använder man mellanringar så hamnar man rätt nära med en 105:a också, men med 55 eller 60 mm hade väl motivet nästan hamnat innanför filtergängan och då blir det svårt med ljuset också.
 

odesus

Aktiv medlem
Nikkor 105

Jag har ett Nikkor 105 2,8 och har aldrig ångrat det. tvärtom underbart skarpa bilder som macro eller porträtt. Lycka till.

Bara en besiviser kommentar att ett macro måste ha fast brännvid eftersom ett exta macro avbilder i förhållande 1:1.

Nu måste jag köpa ett macro objektiv då våren har kommit så man kan smyga sig på alla insekter och annat roligt, Har ingen erfarenhet av macroobjektiv förutom ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS som jag hade till min eos 50d, den var helt ok, men inte så mycket mer i macro egenskaper. Det jag är ute efter ett objektiv som är riktigt skarpt och som ska passa även till ff då jag kommer köpa nya d800 när den väl kommer, finns det ett bättre alternativ än Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G IF-ED VR i samma prisklass? Jag har bara objektiv som är även kompatibla med ff till min d7000 för att jag kommer att ha kvar min d7000 även när jag kliver upp på ff i och med d800 köpet troligtvis i höst. Så inga rena dx objektiv är intressanta. Tack på förhand /mvh Mahdad
 

phool

Aktiv medlem
Ja det lutar onekligen åt nikkor 105 vr, den han många fördel såsom bildstabilisator om man vill fota porträtt tex, sigmas 150 är en seriös konkurrent också, läst att nikons 105 är bland det bästa som gjorts för macro, på photozone gav dom den nästan full pott, och det är inte vanligt då dom är duktiga på att hitta fel.
 

horvendile

Aktiv medlem
Hm. Inte för att kapa tråden, men jag inser att jag kanske har missförstått hur saker och ting funkar.
Jag hade fått för mig att närgräns (som anges hos tex Cyberphoto) i praktiken var samma sak som arbetsavstånd vid macro 1:1. Är det fel?
 

Olle

Aktiv medlem
Hm. Inte för att kapa tråden, men jag inser att jag kanske har missförstått hur saker och ting funkar.
Jag hade fått för mig att närgräns (som anges hos tex Cyberphoto) i praktiken var samma sak som arbetsavstånd vid macro 1:1. Är det fel?
Närgränsen mäts från sensorn. Arbetsavståndet från objektivfronten, så de kan aldrig vara samma.

Olle
 

horvendile

Aktiv medlem
Närgränsen mäts från sensorn. Arbetsavståndet från objektivfronten, så de kan aldrig vara samma.
Aha, det var mycket bra info! Jag tog för givet att man mätte närgränsen från frontglaset eller åtminstone främre huvudplan.
Dags för mig att gå tillbaka till ritbordet. Planbordet. Funderarbordet. Något av dem.
 

Hölmiz

Medlem
Macro till D700

Själv skulle jag lätt välja Tokinas AT-X PRO 100/2.8 som macro och porträttobjektiv :) biligare, bättre fokusring om du ska fokusera manuelt (vilket är aktuelt vid macro arbete)
 
ANNONS