Annons

Dilemma x100 vs d5100

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Jag har idag en d7000 som jag är riktigt nöjd med, på den sitter det ett batterigrepp och oftast ett tamron 70/300 objektiv. Jag är lite lat ibland och och orkar helt enkelt inte byta objektiv då jag kan behöva mer vidvinkel till vissa tillfällen, det känns som att man missar massa bra bilder då man har "fel" objektiv för olika motiv, så jag har bestämt mig för att köpa en till kamera, en lite mindre med ett fast objektiv, jag älskar utseéndet på fuji x100, den är liten, smidig, snygg och väldigt speciell, som jag förstått så är det fast 35 2,0 på den, väger väldigt likt d5100 huset, om jag skulle köpa d5100 kommer jag att köpa ett nikkor af-s 35 1,8g till den, Det känns som att d5100 är ett förnuftigare köp, med kanske strået vassare bild? Eller väger charmen i x100 upp alla fördelar d5100 har mot den? Skulle man tröttna på x100:an efter ett tag då man har vant sig vid den tro? Den väcker väldigt mycket habegär. Jag vet att det är 2 helt olika kameror, men i slutändan har dom ju samma syfte, att ta bra bilder =) Tacksam för svar
Mvh
 
Senast ändrad:

gunte

Aktiv medlem
Men om du är så lat och orkeslös som du säger så vore det ju bättre att du köpte
ett 28-200/300 zoom så blir allt frid och fröjd. Då får du kanske kosing över till
energidryck och hälsobars.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... som jag förstått så är det fast 35 2,0 på den, väger väldigt likt d5100 huset, om jag skulle köpa d5100 kommer jag att köpa ett nikkor af-s 35 1,8g till den, Det känns som att d5100 är ett förnuftigare köp, med kanske strået vassare bild? Eller väger charmen i x100 upp alla fördelar d5100 har mot den? Skulle man tröttna på x100:an efter ett tag då man har vant sig vid den tro?
Nja, objektivet på X100 har brännvidden 23 mm, inte 35 mm. Eftersom D5100 har lika stor sensor som X100 blir det alltså en helt annan sak med 35/1,8 på den.

Jag tycker din tanke om att ha två kameror är klok, men jag tror inte att någon egentligen kan råda dig om vilken du ska välja. Det handlar ju mycket om känsla och inte bara förnuft.
 

phool

Aktiv medlem
Nja, objektivet på X100 har brännvidden 23 mm, inte 35 mm. Eftersom D5100 har lika stor sensor som X100 blir det alltså en helt annan sak med 35/1,8 på den.

Jag tycker din tanke om att ha två kameror är klok, men jag tror inte att någon egentligen kan råda dig om vilken du ska välja. Det handlar ju mycket om känsla och inte bara förnuft.
Ja du har rätt, 35mm är det inte på x100, ja det är ju 2 helt olika kameror, och jag glömde skriva att en t.e.x 28-300 inte är intressant som föregående föreslog då dom har fått rätt dålig kritik plus att nikons egna 28-300 vr kostar lika mycket som en d5100 plus 35 1.8g objektivet. Men som sagt, går man på förnuft så kanske man väljer d5100 som jag ju vet är en fantastisk kamera, och x100:an är ju säkert fantastisk den med, den blir ju minst 4k dyrare, men är samtidigt väldigt lätt att ta med sig, ingen dussinkamera direkt, men innerst inne tror jag att d5100 är ett smartare köp, den kan allt x100 kan, och lite till, men fujin är såååå läcker, förnuft vs hjärta :) blir nog att singla en slant!
 
ANNONS