Annons

Att komma igång på riktigt med naturfoto- tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Stekpannegrejen (ground pod) har något år på nacken och kommer från början (självklart) från USA:

http://www.naturescapes.net/store/the-skimmer-ground_pod-ii.html

På Vårgårda naturfotofestival tidigare i höstas hittade jag den lite senare svenska modellen:

http://www.gobi.nu/gobi-low-mud.htm

Jag testade själv den amerikanska varianten tillsammans med ett Wimberley när jag var på Svalbard och det fungerade alldeles utmärkt.

// Daniel
Riktigt bra bilder. Man ser direkt vilken skillnad det är när man kommer ner på nivån med marken. Blir en helt annan närvarokänsla i bilderna. Kommer ihåg hur less jag var på att kravla i gyttja med 300 2.8 L och armbågarna var helt uppslitna. Svalbard är en drömresa för mig och många andra, måste ha varit en upplevelse!

Till Ratatoskr: Slutdiskuterat i det ämnet för min del, jag har min bild och min erfarenhet av det, du har din. Att jag sedan även lyssnar på fotografer som jobbat med naturfoto i över 20 år och inte haft det som hobby gör självklart mitt val enklare. Jag skulle aldrig handhålla ett 500, och det handlar rent och skärt om möjligheten om bildkvalité. Kul att någon gör det dock. /slutdiskuterat.
 

microo

Aktiv medlem
Finns säkert nån annan som är med på workshopen som du kan åka med.
Behövs inte bil! Samåka dit underlättar, även om det går buss precis utanför, till och från gömslena samåks det hela tiden, bla för att hålla nere trafiken till från gömslena!

Kan bara varmt rekommendera hans kurser har varit med två gånger!
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Slutdiskuterat i det ämnet för min del, jag har min bild och min erfarenhet av det, du har din. Att jag sedan även lyssnar på fotografer som jobbat med naturfoto i över 20 år och inte haft det som hobby gör självklart mitt val enklare. Jag skulle aldrig handhålla ett 500, och det handlar rent och skärt om möjligheten om bildkvalité. Kul att någon gör det dock. /slutdiskuterat.
Dock så, istället för ett PM, blev det i öppna tråden igen.
Du rabblar mycket årtal för din erfarenhet. Antar att du vill ge det tyngd och det kanske fungerar för vissa. Eftersom du gjort det vid ett flertal tillfällen så betyder det mycket för dig och därför så kan jag intyga dig om min kunskapsnivå med samma medel. Jag är system ingenjör och började med datorer på 70-talet, alltså har det där med sökning på internet och forums biten existerar bra mycket längre för mig. Jag började fotografera för över 30 år sen och i släkten har vi fotografer sen generationer tillbaka (mitten/slutet av 1800-talet).
Jag förstår att om man är lite svagare fysiskt så kanske det är som för dej, att det känns omöjligt att andra kan fota bra handhållet med ett så stort tele, men med träning och åter träning i bästa tekniker, och med den goda fysik som ligger bakom mig (bl.a. 15 kampsport) så är det inte så svårt och faktiskt befriande kul.
/slutdiskuterat?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Dock så, istället för ett PM, blev det i öppna tråden igen.
Du rabblar mycket årtal för din erfarenhet. Antar att du vill ge det tyngd och det kanske fungerar för vissa. Eftersom du gjort det vid ett flertal tillfällen så betyder det mycket för dig och därför så kan jag intyga dig om min kunskapsnivå med samma medel. Jag är system ingenjör och började med datorer på 70-talet, alltså har det där med sökning på internet och forums biten existerar bra mycket längre för mig. Jag började fotografera för över 30 år sen och i släkten har vi fotografer sen generationer tillbaka (mitten/slutet av 1800-talet).
Jag förstår att om man är lite svagare fysiskt så kanske det är som för dej, att det känns omöjligt att andra kan fota bra handhållet med ett så stort tele, men med träning och åter träning i bästa tekniker, och med den goda fysik som ligger bakom mig (bl.a. 15 kampsport) så är det inte så svårt och faktiskt befriande kul.
/slutdiskuterat?
Haha, är detta penismätartävling? Jag har ett par år bakom mig som utvecklingsingenjör på IBM och Apple, så jag kanske är novis jämfört med dig, jag har även 12 års erfarenhet av muay thai och nu senast mma/bjj. Så jag anser mig inte vara helt otränad. Prata du på om handhållning, jag tycker det är bra att du inte behöver stativ. Däremot vill jag ha det, respektera det. Slutdiskuterat, tack.


Till en annan sak som jag vet är lite omdiskuterat, är att ha med sig en bandspelare med fågelljud. Nu vet jag att många är väldigt emot detta då det kan stressa fåglar. Men jag vet att det används flitigt av vissa fotografer. Äger man t ex en iPhone finns det en app som heter Kvitter som jag sett att vissa använder för att locka till sig enkla fåglar som domherre, svartmes, talgoxe och annat. Man bör dock tänka flera gånger innan man använder playback - speciellt på försommaren då fåglarna letar partners. Det är väl som med att fotografera runt bo-platser, det krävs kunskap och ett stort sunt förnuft. Det sunda förnuftet kanske betyder att det inte är ok att använda playback? Vad säger ni andra.
 

Birdman

Aktiv medlem
Till en annan sak som jag vet är lite omdiskuterat, är att ha med sig en bandspelare med fågelljud. Nu vet jag att många är väldigt emot detta då det kan stressa fåglar. Men jag vet att det används flitigt av vissa fotografer. Äger man t ex en iPhone finns det en app som heter Kvitter som jag sett att vissa använder för att locka till sig enkla fåglar som domherre, svartmes, talgoxe och annat. Man bör dock tänka flera gånger innan man använder playback - speciellt på försommaren då fåglarna letar partners. Det är väl som med att fotografera runt bo-platser, det krävs kunskap och ett stort sunt förnuft. Det sunda förnuftet kanske betyder att det inte är ok att använda playback? Vad säger ni andra.
Här finns lite länkar om användandet av play-back och etiska regler:

Club 300 om playback: http://www.club300.se/News/Default.aspx?nID=2080

Orginalartikel: http://www.sibleyguides.com/2011/04/the-proper-use-of-playback-in-birding/

Generella etiska regler från Sveriges Ornitologiska Förening: http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/etiska-regler/

// Daniel
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Här finns lite länkar om användandet av play-back och etiska regler:

Club 300 om playback: http://www.club300.se/News/Default.aspx?nID=2080

Orginalartikel: http://www.sibleyguides.com/2011/04/the-proper-use-of-playback-in-birding/

Generella etiska regler från Sveriges Ornitologiska Förening: http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/etiska-regler/

// Daniel
Ja, det var den artikeln jag för ett tag sedan hade läst. Det är något visst över just playback, och det är lite smutsigt över det. Det är dock en intressant ställning som club-300 tar. Att de inte helt avvisar det och tar motstånd från användandet. Det är som sagt inte ok att vålds-locka eller missbruka detta då det stressar och stör. Hur ställer du dig själv till användandet Daniel?
 

Birdman

Aktiv medlem
Hur ställer du dig själv till användandet Daniel?
Jag är tveksam till användandet, samtidigt som jag själv inte sticker under stolen att jag använt tekniken vid några få tillfällen genom åren. Fåglarna blir klart stressade om det är häckperiod och det är inte direkt någon lustkänsla som infinner sig för mig som fågelvän. Därför är jag väldigt restriktiv och har inte gjort detta på ett bra tag.

// Daniel
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Haha, är detta penismätartävling?
Ja, det verkade ju så på alla hänvisningar du varje gång gjorde.
Man får anpassa sig till lägstanivån, och eftersom sådant är viktigt för dig så delges du mina kvalifikationer.

Jag ger upp att fightas med dig i detaljer. Jag tänker inte rabbla upp alla olika grenar inom kampsport som jag har tränat, m.m..
Du känner nu till de viktigaste av mina grundläggande kvalifikationer för fotande handhållet och för diskussionerna vi ägnat oss åt.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag är tveksam till användandet, samtidigt som jag själv inte sticker under stolen att jag använt tekniken vid några få tillfällen genom åren. Fåglarna blir klart stressade om det är häckperiod och det är inte direkt någon lustkänsla som infinner sig för mig som fågelvän. Därför är jag väldigt restriktiv och har inte gjort detta på ett bra tag.

// Daniel
Jag har läst olika rapporter om hur folk tycker det fungerar. Vissa tycker det skrämmer fåglarna (vissa arter t ex rödhake osv) medan andra säger sig ha haft rätt framgångsrika möten med playback. Hur har det varit för dig?


En annan sak som är bra att ha med sig är en väska där man kan komma åt allt bra, om man nu skall sitta lite dold. Det skall heller inte prassla för mycket. Många gånger har jag sträckt mig efter kaffetermosen och upptäckt att jag fört för mycket oväsen och skrämt bort... Så inget tidningspapper runt smörgåsarna :)
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
ANNONS