Annons

Framkallning i butik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Hej undrar om det är någon skillnad i kvalitet på att skicka in en filmrulle till typ extrafilm eller att göra en snabb framkallning i butik.
 

chrdan

Aktiv medlem
Tja.. du får ju bilderna på en timme om du lämnar in dom i en butik istället för den vecka de tar när man skickar dom. ;) I övrigt vet jag faktiskt inte... Skickar aldrig något då jag framkallar allt mitt i butiken jag jobbar... Men du spar ju några kronor på att skicka, förstås. Vet dock att iaf Extra Film har lite tunnare och något lägre kvalitet på sitt papper jämfört med det vi använder inom Expertkedjan.

I övrigt vågar jag inte säga mycket mer... Vill inte ljuga för dig. :p
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
chrdan skrev:
"Vet dock att iaf Extra Film har lite tunnare och något lägre kvalitet på sitt papper jämfört med det vi använder inom Expertkedjan."
HOST!

Kör inte ni det mesta på Fuji Crystal Archive? Det är lika tunnt som Kodak Edge och båda är kvalitets papper.

Ni har för den delen stab sköljar i era minilabb och Extra Film vatten. Bilder körda i vatten sköljar håller längre då de inte har lika mycket kemirester.
 

chrdan

Aktiv medlem
Robert_Vallentuna skrev:
HOST!

Kör inte ni det mesta på Fuji Crystal Archive? Det är lika tunnt som Kodak Edge och båda är kvalitets papper.

Ni har för den delen stab sköljar i era minilabb och Extra Film vatten. Bilder körda i vatten sköljar håller längre då de inte har lika mycket kemirester.
Vi använder Fuji Crystal Archive Type II vilket är en tjockare variant av de du nämner och vi använder vanlgit vatten som filtreras så de inte blir kalkavlagringar och sånt skräp i maskineriet... Så inget Extra Film Vatten (vad du nu menar med det) och tjockare papper än vad du påstodd. Kan kanske vara olika från butik till butik, men alla Expert butiker jag ahr varit i har använt de systemet.
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Antar att ni har en Frontier av något slag. De använder sig helt rätt av avjoniserat vatten och stab kemi i sköljen i CP-48/49 processen. Labb som Extrafilm, Fuji i Kiel mfl har sina continous framkallare rinnande vatten i sina sköljar och det lämnar mindre med rester än Stab sköljen i ett minilabb.

CA Type 2 är inte tjockare än Edge och vanliga Crystal Archive, det tjockare Fuji papperet har tillägget Supreme och har guldtext på baksidan. Supreme motsvaras av Kodak Royal och Konica/DNP Centuria.
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Tekniskt sett: Där de kör på bästa tänkbara material, har kontroll på processen och helst har vatten sköljar.

Praktiskt sett: Där du får vad du förväntar dig.
 

chrdan

Aktiv medlem
Helt rätt. Jag har bara jobbat i butiken i tre år och med labbet i ett årås jag är inte 100 insatt i de där ännu. Glömde dessutom lägga till att de är supreme vi använder. Jag beställde av misstag vanliga Crystal Archive type One en gång och märkte då hur pass mycket tunnare de är. :p Tänker inte göra om det misstaget igen...

Och ja, vi har ett Frontier lab, men jag kommer inte ihåg den exakta beteckningen heller... Har fortfarande mycket kvar att lära mig om labbet, men de är också förbaskat kul att lära sig det. :)
 
ANNONS