Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film till lådkameran kodak brownie?

Produkter
(logga in för att koppla)

jojojonnna

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag hittade en gamla lådkamera hos en släkting, har för mig att den heter Kodak Brownie, och den är i väldigt fint skick. Jag undrar om det finns någon film som man idag kan använda och testa med denna lådkamera? Någon har sagt att jag ska kolla på 120 film kodak portra 400, kan man använda de?

/Johanna
 

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Det beror på då vilken modell av Kodak Brownie det är då det finns en uppsjö av dem. Står det något mer än Kodak Brownie på den?
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

Jag hittade en gamla lådkamera hos en släkting, har för mig att den heter Kodak Brownie, och den är i väldigt fint skick. Jag undrar om det finns någon film som man idag kan använda och testa med denna lådkamera? Någon har sagt att jag ska kolla på 120 film kodak portra 400, kan man använda de?

/Johanna
Hej Johanna!
Precis som Markus skriver så finns det ett antal olika modeller av just Kodak Brownie.Om jag inte tar fel så är det 15 st.Till dessa olika modeller har det använts 116-film,120-film,124-film,127-film och 620-film.Dessa beteckningar har med bred m.m på varje film.Så om du skriver vilken modellnummer din Kodak Browine har så skall jag hjälpa dig med svar.
Vad gäller detta att någon sagt att det går att använda 120-film så är det rätt och fel.Om din kamera är för 620-film så kan man använda 120-film MEN måste spola över filmen till 620-spolar. Jag har själv en sådan Brownie.120-spolen passar inte i denna typ av kamera.Det är med lite träning lätt att lära sig spola över 120-film till 620-spolen. Men detta fodrar att du har ett absolut mörkt rum.Om inte kommer du att ljusskada filmen.
Så, skriv igen vilken modellnr kameran har.Om du inte kan se det så skicka en bild så lovar jag att hjälpa dig.
 

JesperWaleij

Ny medlem
Ang. Kodak Brownie

Hej!

Jag har själv en Kodak Brownie liggandes som jag gärna skulle vilja ha film till.

Min har beteckningen: Six-20 'Brownie' E.

På min sitter det en lapp på insidan där det står vilken filmtyp som ska användas (Kodak 620 film i mitt fall). Det står även att 120' film inte kommer att passa.

Kika om du har en liknande lapp i din.

Mvh Jesper
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

Jag har själv en Kodak Brownie liggandes som jag gärna skulle vilja ha film till.
Min har beteckningen: Six-20 'Brownie' E.
På min sitter det en lapp på insidan där det står vilken filmtyp som ska användas (Kodak 620 film i mitt fall). Det står även att 120' film inte kommer att passa.
Kika om du har en liknande lapp i din.
Mvh Jesper
HejJesper!
Jag har bland annnat en liknade modell som din.Och som jag skrev så är går det inte att sätta in en 120-film i denna modell men väl går det att spola över 120-filmen till 620-spolen.
Kul att det finns några kvar som kanske även fotar med dessa godingar från 1950-talet med "clos-up" lins för porträtt och filter.
Som jag skriver så finns det ett antal Brownie med andra filmformat.Tex Starmiten från 1960-talet som använde 127-film.
 

millhouse

Aktiv medlem
Läs Thomas Melderts tips att klippa ner gavlarna på 120-film med en sidavbitartång så att de passar kameror för 620-film:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=114776

Olle
Hej Olle!
Ja,denna frågan om att "klippa och fila m.m." har varit upp ett antal gånger.Tyvärr så räker det inte bara att "klippa ner gavlarna" för att få en 120 spole att passa till kamera för 620 spole.Du har även längden på spolarna där 620 spolen är kortare.Detta betyder att spolen går inte som den skall.Det är bara att försöka med en 120 spole så ser man vad som händer.
Nu vet vi ju inte antalet spolar som fanns med henns kamera.Själv har jag kontakt med en fotograf i Frankrike som förmedlade en kontakt till en som sålde "sprillans" nya 620 spolar.Dom kom från en fotobutik. Och detta var under detta år.
Eftersom jag framkallar själv så försvinner dom inte.
Om det att ladda 120-film till 620 spolar så följer här en av dom länkar som finns på nätet den som är intresserad: www.brownie-camera.com/respool/respool.shtml
 

Olle

Aktiv medlem
Ja,denna frågan om att "klippa och fila m.m." har varit upp ett antal gånger.Tyvärr så räker det inte bara att "klippa ner gavlarna" för att få en 120 spole att passa till kamera för 620 spole.Du har även längden på spolarna där 620 spolen är kortare.Detta betyder att spolen går inte som den skall.Det är bara att försöka med en 120 spole så ser man vad som händer.
Jag har aldrig provat själv, men enligt Thomas Meldert fungerar det bra för honom just för Kodak Brownie.
Däremot provade jag att sätta en oklippt 120-rulle i min Brownie E en gång. Det gick inget vidare. Det blev alltför trögt. Om detta berodde på för vida gavlar, för lång spole eller både och minns jag inte nu. Det var länge sen jag försökte.

Olle
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag har aldrig provat själv, men enligt Thomas Meldert fungerar det bra för honom just för Kodak Brownie.
Däremot provade jag att sätta en oklippt 120-rulle i min Brownie E en gång. Det gick inget vidare. Det blev alltför trögt. Om detta berodde på för vida gavlar, för lång spole eller både och minns jag inte nu. Det var länge sen jag försökte.

Olle
Hej Olle!
Ja, du har själv svarat på det jag skriver om.En 120-spole inte är någon höjdare i en kamera där det skall vara en 620-spole.
Så det tyggaste är att låta bli. Lite synd om man varit ute och fotograferat ett "ögonblick" som inte kommer igen och upptäcker att "xx" det gick åte "xxxxxx" pga.att jag inte tänkte mig för.

Mvh
Rolf
 

jojojonnna

Avslutat medlemskap
Popular Brownie

Tack alla för svaren! jag kollade upp mer om kameran, det står ; V.620 Verichrome or 620 regular film.Står enbart att den heter Popular Brownie och hittade där det stod H82 inristat inuti. Eftersom det är 620 film som gäller, vart får man tag på de? och hur funkar det med framkallningen?

Johanna
 

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Ok, då verkar det vara den här modellen det är frågan om då?

Som sagt så har 620-film slutat att tillverkas men det finns företag som säljer 120-film omspolad till 620-film (d.v.s. samma sak som man själv kan göra om man känner för det) Bland annat B&H Photo Video i USA saluför sådana.

Framkallning bör inte vara något problem då filmen är identisk med 120-film och därför bör kunna framkallas hos de labb som framkallar sådant. Eller om man framkallar själv.
 

Walle

Aktiv medlem
Automatiserade labb kan vara olämpliga om man spolar om sin film själv, eftersom man då väldigt gärna vill få tillbaka spolarna.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hejsan.

Ok, då verkar det vara den här modellen det är frågan om då?

Som sagt så har 620-film slutat att tillverkas men det finns företag som säljer 120-film omspolad till 620-film (d.v.s. samma sak som man själv kan göra om man känner för det) Bland annat B&H Photo Video i USA saluför sådana.

Framkallning bör inte vara något problem då filmen är identisk med 120-film och därför bör kunna framkallas hos de labb som framkallar sådant. Eller om man framkallar själv.
Hej!
B&H säljer helt rätt film på 620-spole men tyvärr blir den väldig dyr väl här i Sverige.Filmen just nu 11-12 dollar.Sedan kommer frakt,minsta 46 dollar. Så skall de via tullen.
Nej, det bästa är att lära sig spola själv, vilket inte är så svårt.
Jag gjorde som så att jag trändade på skyddspappret till en 120 film först i ljus, sedan samma sak i mörker.Och sedan gick det bra.
Vill bara passa på ock säga att jag har ett proffslabb och framkallar film av alla typer och då även äldre.Skannar även in till CD/DVD och kopierar.(Aj,aj nu blev det reklam).
 

ojanson

Aktiv medlem
En 120-spole, ev nedklippt, kan fungera som "frånspole" på vissa kameror. Som upptagningsspole måste du dock sannolikt ha en 620-spole eftersom det annars kan bli problem med frammatningen, men en sådan borde redan finnas i kameran. Förutsatt att du har en eller helst två 620 tomspolar är det ingen större konst att spola om själv. Du behöver ett absolut mörkt rum och en 120-film. Det finns en bra beskrivning här http://www.brownie-camera.com/respool/respool.shtml
Jag har själv provat. http://www.fotosidan.se/blogs/olles/28889.htm

Längden på spolarna borde inte vara något problem. Det kan skilja litet i tjockleken på gavlarna, men det är mellan gamla i plåt och nya i plast.

Om du skickar filmen till Crimson kan du skriva att du vill ha (den värdefulla) 620-spolen i retur. Det fick jag.

120-film är identisk med 620 förutom spolen, så den går att köpa hos en riktig fotoaffär.

Är det svårt att få tag på en 620-spole kanske det är enklare att köpa en 620-kamera till, förutsatt att den har spole. Det blir kanske inte dyrare än att få tag på spolen ensam. Modellerna heter ofta något med "Six-20".

Lycka till! :)
 

millhouse

Aktiv medlem
En 120-spole, ev nedklippt, kan fungera som "frånspole" på vissa kameror. Som upptagningsspole måste du dock sannolikt ha en 620-spole eftersom det annars kan bli problem med frammatningen, men en sådan borde redan finnas i kameran. Förutsatt att du har en eller helst två 620 tomspolar är det ingen större konst att spola om själv. Du behöver ett absolut mörkt rum och en 120-film. Det finns en bra beskrivning här http://www.brownie-camera.com/respool/respool.shtml
Jag har själv provat. http://www.fotosidan.se/blogs/olles/28889.htm

Längden på spolarna borde inte vara något problem. Det kan skilja litet i tjockleken på gavlarna, men det är mellan gamla i plåt och nya i plast.

Om du skickar filmen till Crimson kan du skriva att du vill ha (den värdefulla) 620-spolen i retur. Det fick jag.

120-film är identisk med 620 förutom spolen, så den går att köpa hos en riktig fotoaffär.

Är det svårt att få tag på en 620-spole kanske det är enklare att köpa en 620-kamera till, förutsatt att den har spole. Det blir kanske inte dyrare än att få tag på spolen ensam. Modellerna heter ofta något med "Six-20".

Lycka till! :)
Hej Olle J.
Du tar upp längden på spolarna inte "bord vara något problem".Nu är det så att 620-spolen är 64 mm och 120 är 66mm. Denna tillsynes lilla skillnad är viktigt för att både frammatning och upptagning skall fungera.Man kort konstatera 120-spolen inte är avsedd för kameror med 620-spole.
Att man sedan kan använda 120 film och spola över ja det har vi redan klarat av.
Vad gäller kameror som använder 620 spolar så finns det ytterligare ett antal olika märken utöver Kodak "Six-20".
 

ojanson

Aktiv medlem
Hej Olle J.
Du tar upp längden på spolarna inte "borde vara något problem". Nu är det så att 620-spolen är 64 mm och 120 är 66mm. Denna tillsynes lilla skillnad är viktig för att både frammatning och upptagning skall fungera. Man kan kort konstatera 120-spolen inte är avsedd för kameror med 620-spole.
Att man sedan kan använda 120 film och spola över ja det har vi redan klarat av.
Vad gäller kameror som använder 620 spolar så finns det ytterligare ett antal olika märken utöver Kodak "Six-20".
Jag har själv bara använt 620-spolar i mina kameror, så jag kan ju inte belägga mitt antagande. Jag jämförde också precis en 620-spole med en d:eek: 120. Båda i plåt. Gaveln på den 120-spolen var faktiskt tjockare än den på 620-spolen. Jag hade trott att plåtspolarnas gavlar var lika tjocka. Det var fel. Inte ens en 120-spole i plåt gick heller ned vare sig i Kodak A Six-20 eller Unibox.
Dock. Vissa påstår att det går i vissa modeller (och visst finns det andra 620-kameror än Kodaks). En del är tajtare än andra.

Det är bara att prova.
 
Senast ändrad:

Moatatiana

Avslutat medlemskap
620-spolare

Hej skulle behöva lite hjälp med spolar!
Fick en kodak six-20 brownie E efter en bortgången släkting men inga spolar i!
Det står i locket att det behövs 620-spolar.
Har nu hittat en sida som säljer 620-spolar film men på vissa står det så här: 620 BW film - Ilford delta 100 (singel roll). Kan man använda detta till min kamera eller måste jag ha en spole där det står six-20 brownie e?

Tacksam för svar :)

/Moa A
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Hej skulle behöva lite hjälp med spolar!
Fick en kodak six-20 brownie E efter en bortgången släkting men inga spolar i!
Det står i locket att det behövs 620-spolar.
Har nu hittat en sida som säljer 620-spolar film men på vissa står det så här: 620 BW film - Ilford delta 100 (singel roll). Kan man använda detta till min kamera eller måste jag ha en spole där det står six-20 brownie e?

Tacksam för svar :)

/Moa A
Det räcker att det står 620, som är en standardspole som främst användes av Kodak.

Spolen är både lite kortare och smalare än en 120-spole, så man bör ha det i båda ändar. För framdragningen måste det vara en 620-spole. Spolen 120 har betydligt tjockare kärna än 620, men filmen som sitter på är identisk, så om man bara spolar över 120-film till 620-spole, så fungerar det.

Omspolningen är en aning komplicerad, eftersom man måste spola över filmen två gånger för att det ska bli rätt. Det är bara "framänden" av filmen som sitter fast i täckpapperet, och när man ska spola upp filmen på rullen behövs lite större längd på täckpapperet över filmen för att det ska bli tätt rullat. Man lär sig så småningom knepet, jag gjorde det många gånger under sextiotalet när 620 blev svår att få tag på till min Kodak Duo Six-twenty.

Man spolar först över filmen på en tom 620-spole, och sedan måste man en gång till spola över den till en 620-spole. Det kritiska momentet är då när den fria filmänden från den första omspolningen kommer fram andra gången man spolar. Den måste dras in tillsammans med papperet utan något överskott av papper eller film.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det räcker att det framgår att det är 620-spolar. Tror f.ö. inte att det finns några som är märkta med specifika kameramodeller, som t.ex. Six-20 Brownie Model E.

Du behöver en 620-tomspole också, utöver den spole som följer med filmen. Ifall du köper film på 120-filmer och rullar över, så behöver du följaktligen två 620-spolar.


Du kan hitta mer information om din kamera här (och om andra Brownie-kameror):
http://www.brownie-camera.com/73.shtml

Där finns också en bruksanvisning ifall du skulle behöva:
http://www.brownie-camera.com/manuals/73six20bmodele.pdf


Edit: Urban skrev snabbare än vad jag gjorde. :)
 

Moatatiana

Avslutat medlemskap
Det räcker att det framgår att det är 620-spolar. Tror f.ö. inte att det finns några som är märkta med specifika kameramodeller, som t.ex. Six-20 Brownie Model E.

Du behöver en 620-tomspole också, utöver den spole som följer med filmen. Ifall du köper film på 120-filmer och rullar över, så behöver du följaktligen två 620-spolar.


Du kan hitta mer information om din kamera här (och om andra Brownie-kameror):
http://www.brownie-camera.com/73.shtml

Där finns också en bruksanvisning ifall du skulle behöva:
http://www.brownie-camera.com/manuals/73six20bmodele.pdf


Edit: Urban skrev snabbare än vad jag gjorde. :)
Tack så mycket! :) kanske blir billigare att köpa en 120 spole och 2 tomspolar av 620 då, hittade endast 620spolar för 299 med frakt.
 
ANNONS