Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Skagg

Aktiv medlem
Varför inte passa på...

Varför inte passa på att jobba när man ändå är ledig? :D

Har jobbat lite på kulleden. Bland annat gravyr stod på schemat, och då är det ju bra att veta vad som ska graveras... Aigin Camera Support blev namnet. Inte så viktigt, men om ni undrar varför det står så, så vet ni nu. Gravyren på huset fick dock avbrytas efter en sida då det visade sig att huset hamnat liiiite lite snett, vilket syns på att texten blir djupare mot höger (sett framifrån). Inte vidare snyggt. Lite känsligt när gravyrdjupet bara är några enstaka hundradelar. Ska göras bättre när jag får tid.

Bottenplattan är ytterst tillfällig, likaså tappen och plattan under kameran. Har ritat på snabbfäste som också ska göras (puh!). Mycket nu...

Nåja, ska testköra den lite i veckan då jag är ledig. Återkommer med rapporter.
 

Bilagor

  • 41.2 KB Visningar: 1,050
  • 39 KB Visningar: 1,051
  • 66 KB Visningar: 1,050

Jester_Smile

Ny medlem
Såg denna kreation live i nyår och jag blev minst sagt imponerad.
Nja inte riktigt DENNA version som syns spå sista bilden, den ser ju banne mig ändå bättre ut, utan versionen innan.
En sak som jag vart nyfiken på är hur mycket kraft som behövs för att rubba kulan i låst läge för ingen av oss lyckades nämligen med det.
Kanske dags för ett hänga-sig-i-kulan-med-hela-tyngden-test för att verkligen testa gränserna? Den var även enormt mjuk och skön att manövrera. Inget glappande alls!!!
 

Måns H

Aktiv medlem
Modellen med 2 urtag för nedvikning

Kikade på skissen med 2 urtag för att kunna vika ner fästet drygt 90 grader. Samtidigt verkar spännanordningen vara s a s runt ekvatorn. Nu spekulerar jag bara, men ser en risk för att kulan rör sig vid åtdragning om spänningarna vid åtdragning inte kan verka liksidigt utan får ta sig väg lite här o där i kroppen. De kulleder som har åtdragning förskjuten 45 grader undviker ju det problemet.

God fortsättning på året o projektet!

Måns Hagberg
 

Skagg

Aktiv medlem
Testkört lite

Om man drar åt fullt bryter man nog sönder kameran innan kulan rör sig. Åtminstone känns det så, och jag har ingen större lust att se vad som ger med sig först, ha ha!
Den första prototypen med den brutala kil-låsningen med M10-bult var dock snäppet värre. Sen den första provlåsningen är hus och kula ett och kommer aldrig mer att röra sig ur sin position, ha ha ha!

Det är också mycket fint glid i kulleden när man rör kameran, går inte att jämföra alls med mina första prototyper som hade aluminium mot aluminium. Så länge man inte går från fullt upplåst till hårt låst rör sig inte kameran mycket under låsning. Detta hade ju ställbar friktion avhjälpt, men jag själv t.ex. öppnar ju inte fullt när jag vill röra kameran, utan bara så man får lite lagom friktion. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ett lite märkligt fenomen upptäckte jag vid monteringen av den senaste prototypen: Jag är lite anal så jag justerade in längden på den sfäriska plastbricka som sitter under kulan så den hade lite friktion även vid full öppet läge. När jag sedan tvättat alla delar och satt ihop kulleden igen var det plötsligt ett litet glapp innan excentern låste. Hmm... Tyckte mig märka det på den förra prototypen också, men jag kopplade inte ihop det med tvättningen då. Måste undersökas vidare...

Jag hoppas på att hinna göra dessa tre prototyper helt klara under de kommande två veckorna så jag får hjälp med testkörningen. Har redan nu lite ändringar som ska införas till nästa prototyp.

Jag vill ännu en gång berätta att utan hjälpen från alla här på tråden hade jag inte alls varit i närheten av en så pass bra prototyp som jag har idag. Tack!

Och slutligen: är det någon som har ett bra förslag på konstruktionen på den panoramafunktion som ska sitta under kulleden? Den kommer att finnas på den större kulleden. Jag blir inte riktigt nöjd med de 3D-modeller jag gjort...
 

Jester_Smile

Ny medlem
Jag kom plötsligt på en sak när jag läste om det som hände när du tvättat delarna.
Har du gjort tester på hur kulleden uppför sig i olika temperaturer?
Som vädret är nu så är det ju ypperligt att göra ett vintertest eller varför inte gå ett steg längre och lägga den i en snödriva eller nått för att se hur den klarar av det?
Jag tycker att det känns som det kan vara dags för en fotardag snart medans snön ligger kvar :)
 

Frisk

Aktiv medlem
Riktigt intressant projekt!
Även jag ställer mig gärna i köpkön om det finns möjlighet att köpa ett exemplar till rimligt pris efter fler tester gjorts.

Snyggt jobbat!
Mvh
/Frisk
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Och slutligen: är det någon som har ett bra förslag på konstruktionen på den panoramafunktion som ska sitta under kulleden? Den kommer att finnas på den större kulleden. Jag blir inte riktigt nöjd med de 3D-modeller jag gjort...
Jag vet inte riktigt hur de funkar men hursomhelst så för en riktigt bra panoramafunktion ska den ju sitta ovanför kulleden, så man alltså när man ställt kulleden i perfekt våg kan panorera i perfekt våg 360°. D v s tänk dig att stativet står på kraftigt lutande underlag, så justerar du kulleden så att kameran står horisontell rakt och fint, börjar du panorera nu så kommer ju kameran stå åt helsike vid 180°. Därför har alla proffsigare panoramafotografer den vridbara panoreringsdelen ovanför ev kulled. Tips bara. Hur det ska se ut vet jag inte.
 

Skagg

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur de funkar men hursomhelst så för en riktigt bra panoramafunktion ska den ju sitta ovanför kulleden, så man alltså när man ställt kulleden i perfekt våg kan panorera i perfekt våg 360°. D v s tänk dig att stativet står på kraftigt lutande underlag, så justerar du kulleden så att kameran står horisontell rakt och fint, börjar du panorera nu så kommer ju kameran stå åt helsike vid 180°. Därför har alla proffsigare panoramafotografer den vridbara panoreringsdelen ovanför ev kulled. Tips bara. Hur det ska se ut vet jag inte.
Åh, så klart. Tack för det!
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Fast det finns ju många huvuden som har panoreringsfunktion i basen så det är väl bra till nåt det oxå. Tänkte bara ifall du ville optimera så mycket som möjligt.
 

lusidor

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur de funkar men hursomhelst så för en riktigt bra panoramafunktion ska den ju sitta ovanför kulleden, så man alltså när man ställt kulleden i perfekt våg kan panorera i perfekt våg 360°.
Man behöver ändå ha möjlighet att rotera vid basen för att få urtaget åt rätt håll vid vertikaltagningar.

En panoramatillsats kan man ha lös och sätta i snabbfästet. RRS har väl en sån.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i. Tänk om man kunde ha den översta toppen där slitsen sitter liksom löst snurrande, då har man alltid den funktionen utan att behöva vrida nån spak.
 

Måns H

Aktiv medlem
Annan variant

Du funderade ju på andra grejor också.

Kolla Berlebach (www.berlebach.de). Dom har stativ med integrerad kulled, bl a Report 2042. Har inget sånt själv, bara deras vanliga stativ, men ångrar att jag var snål o inte kostade på kulleden också. Den skulle vara en bra möjlighet att enkelt ställa in mittstången vertikalt, bra för ett panoramahuvud.

(Tro inte att dom är efterblivna för att de flesta stativen är i trä. Det är fina grejor som har både fördelar och nackdelar jämfört med andra.)
 

lusidor

Aktiv medlem
Tänk om man kunde ha den översta toppen där slitsen sitter liksom löst snurrande, då har man alltid den funktionen utan att behöva vrida nån spak.
Såna lösningar finns, ja. Bl a Gitzo's off-center kulleder skulle funka väldigt dåligt utan roterande hylsa ;o). Hur man än vrider och vänder på det så finns det en fördel med att ha en roterande bas med separat låsning tror jag.
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Mäkta imponerad av detta projekt!!! Skall bli intressant att se den färdiga produkten. Men kanske ännu mer spännande, höra domen från testpiloterna.

Jag ställer mig också gärna i "köparkön" redan nu innan den stora massan ramlar på och vill ha en svenskdesignad/tillverkad superkula! =)

Med vänlig hälsning
Nicklas
 

Skagg

Aktiv medlem
Mycket nu...

Hej igen. Tyvärr har det inte blivit något tillverkat på ett tag nu. Sjukt mycket att göra på jobbet. Extraskift och övertid...
Har i alla fall efter lite längre testkörning kunnat konstatera att plasten som excenterskruven går mot behöver stöd. Antingen pressas den samman efter ett tag, eller så blir den nött snabbt. Har inte öppnat och kollat än, men det första alternativet låter trovärdigare. Ska införa den ändringen redan på aktuell prototyp. Så snart jag kan...
 
ANNONS