Annons

Reflektordisken i beautydishes

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Tjena,

Jag tänkte bara höra en sak med er. Jag köpte en BD nyss och allt funkar bra. Men jag reflekterade över en sak - och jag ser att andra bilder på nätet av beautydishes så ser likadana ut.

Reflektordisken i mitten av disken -varför är den vänd med den "konkava" sidan mot blixten? Borde det inte vara så att mer ljus skickas ut mot sidorna av disken om man hade vänt på den så den "konvexa" sidan är vänd mot disken?

Tänkte bara höra efter om någon här på FS vet varför de gjort som de gjort. =)

Fredrik
 

Bilagor

RDL

Aktiv medlem
Jag har inget svar på din fråga, men misstänker att det har med strålgång och optiska begreppet fokuspunkt att göra. Men det är som sagt bara en gissning.

En gång satte jag deflektorn i en BD "fel". Jag märkte ingen direkt skillnad.

Kanske att det gick åt något mer/mindre energi, men det är knappast ett problem med studioblixtar. Snarare tvärtom, att det kan vara svårt få ned tillräckligt lågt i effekt.
 

Kpl

Aktiv medlem
Tjena,

Jag tänkte bara höra en sak med er. Jag köpte en BD nyss och allt funkar bra. Men jag reflekterade över en sak - och jag ser att andra bilder på nätet av beautydishes så ser likadana ut.

Reflektordisken i mitten av disken -varför är den vänd med den "konkava" sidan mot blixten? Borde det inte vara så att mer ljus skickas ut mot sidorna av disken om man hade vänt på den så den "konvexa" sidan är vänd mot disken?

Tänkte bara höra efter om någon här på FS vet varför de gjort som de gjort. =)

Fredrik
Jag kör min reflektor på min Elinchrom BD så att den buktar inåt, den är iofs byggd så att den endast går att sätta fast på pinnen på det viset. Så kallat idiotsäkert. :)
Grundfunktionen skulle jag säga är att minska hotspoten i mitten där själva blixtröret sitter. Om det ger olika effekter om man vänder på den låter jag vara osagt eftersom jag inte har testat det själv.
 

pettisson

Aktiv medlem
Okej grabbar!

Jag kör än så länge bara med kamerablixtar så just nu vill ja få ut så mycket ljus som möjligt. Fast jag tror jag borde köpt en mindre BD. Den 70 centimeters-disken jag köpt lyser ju upp hela rummet likt en sol. Jag vet t.ex. att Bowens bara erbjuder en BD som är 45 cm har jag för mig.
 

RDL

Aktiv medlem
Alla BD har en väldigt bred utlysningsvinkel.

Vi har två i studion och det är ungefär samma skulle jag säga. Trots skillnaden i diameter (70cm och 55 cm)

En lösning kan vara att sätta en grid på skönhetstallriken :)
Fördelen är att du får en smalare strålgång, nackdelen är att griden äter mkt ljus.

Hur mkt ljus äter en grid? Det kan du se här:
http://blogg.08studio.se/?p=278

Okej grabbar!

Jag kör än så länge bara med kamerablixtar så just nu vill ja få ut så mycket ljus som möjligt. Fast jag tror jag borde köpt en mindre BD. Den 70 centimeters-disken jag köpt lyser ju upp hela rummet likt en sol. Jag vet t.ex. att Bowens bara erbjuder en BD som är 45 cm har jag för mig.
 
Senast ändrad:
ANNONS