Annons

Letar matt papper

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni har tips på var på internet man kan beställa bilder som är riktigt matta. Jag har sett sådana bilder men jag kollade aldrig vad det var för papper, tyvärr.

Jag har provat Crimsons matta papper, men det är inte tillräckligt matt! Det jag är ute efter är yta som nästan känns sträv och det är dessutom omöjligt att få djup svärta med detta papper. Sådant vill jag ha!

Jag kommer även ihåg att jag hade en bunt av detta papper när jag hade mitt mörkrum men det är ju slängt för länge sedan.

Har ni några idéer?

Hälsningar
Fredrik
 

JanneO

Aktiv medlem
Om det är bläckstrålepapper du vill ha så finns tex Epson Matte heavyweigt och Archival matte. I mina ögon rejält matta. Om det är ett silvergelatinpapper så finns Ilford Multigrade FB classic med matt yta. Om det finns något på RC bas kvar vet jag inte.
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
Ett riktigt schysst matt papper är Innova Fibaprint White Matte som har en härlig struktur i pappret. Annars är faktiskt Scandinavian photos eget matta papper ok
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni har tips på var på internet man kan beställa bilder som är riktigt matta. Jag har sett sådana bilder men jag kollade aldrig vad det var för papper, tyvärr.

Jag har provat Crimsons matta papper, men det är inte tillräckligt matt! Det jag är ute efter är yta som nästan känns sträv och det är dessutom omöjligt att få djup svärta med detta papper. Sådant vill jag ha!

Jag kommer även ihåg att jag hade en bunt av detta papper när jag hade mitt mörkrum men det är ju slängt för länge sedan.

Har ni några idéer?

Hälsningar
Fredrik
Låter som du är ute efter ett papper som till exempel Epson Cold Press om du ska ha ett bläckstrålepapper.
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni har tips på var på internet man kan beställa bilder som är riktigt matta. Jag har sett sådana bilder men jag kollade aldrig vad det var för papper, tyvärr.

Jag har provat Crimsons matta papper, men det är inte tillräckligt matt! Det jag är ute efter är yta som nästan känns sträv och det är dessutom omöjligt att få djup svärta med detta papper. Sådant vill jag ha!

Jag kommer även ihåg att jag hade en bunt av detta papper när jag hade mitt mörkrum men det är ju slängt för länge sedan.

Har ni några idéer?

Hälsningar
Fredrik
prova canson dom har massor av olika högkvalitiva papper.http://www.c-infinity.se/
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni har tips på var på internet man kan beställa bilder som är riktigt matta. Jag har sett sådana bilder men jag kollade aldrig vad det var för papper, tyvärr.

Jag har provat Crimsons matta papper, men det är inte tillräckligt matt! Det jag är ute efter är yta som nästan känns sträv och det är dessutom omöjligt att få djup svärta med detta papper. Sådant vill jag ha!

Jag kommer även ihåg att jag hade en bunt av detta papper när jag hade mitt mörkrum men det är ju slängt för länge sedan.

Har ni några idéer?

Hälsningar
Fredrik


Hej !

Inte helt säker på vad du vill ha, men prova ett akvarellpapper, ett sånt man målar på , antingen ett "finmärke" eller ex från Biltema.

Känns strävt, svårt med djup svärta, är lite åt det krämfärgade hållet, så det vita
( med rätt profilering ) så tecknas det vita lite mörkare än vanligt.
Givetvis måste de vita partierna nivåmässigt ligga en bit under pappersvitt.

//MW
 

pettisson

Aktiv medlem
Tack för tipsen om fotopapper. Jag skriver ner det till dagen då jag köper en skrivare själv. För tillfället är jag dock tvungen att beställa från fotolabb som Crimson!
 
ANNONS