Annons

Dags för skärm-shopping - vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

JessicaW

Aktiv medlem
Nu är det dags att skaffa en ny redigeringsskärm. Har suttit på en halvmedioker HP-skärm innan men nu är det dags att uppdatera sig en aning. Så, vad väljer man? Jag förstår också att en Lacie för trettio loppor är kalas, men det är inte riktigt aktuellt idag. :) Men tips på en 24"are i klassen max åtta loppor där någonstans mottages tacksamt. :)
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag söker också ny skärm och eftersom jag köpt en ny macbook så funderar jag på att köpa Apples nya 24". En del klagar på att dom har blank yta men jag störs inte av det på mina macbook. Många yrkesfoto/folk i reklam använder ju macskärmar så dom borde väl duga eller?

/anders

Nu är det dags att skaffa en ny redigeringsskärm. Har suttit på en halvmedioker HP-skärm innan men nu är det dags att uppdatera sig en aning. Så, vad väljer man? Jag förstår också att en Lacie för trettio loppor är kalas, men det är inte riktigt aktuellt idag. :) Men tips på en 24"are i klassen max åtta loppor där någonstans mottages tacksamt. :)
 

JessicaW

Aktiv medlem
Den lär nog definitivt duga hur bra som helst...! Jag får väl erkänna att jag stämmer in en aning i kritikernas röster kring blanka ytan, men å andra sidan, har man överlevt iMac och den skärmen lär man nog överleva Cineman också. :) Den är ju inte ful heller precis... ^^ Det står nog i dagsläget mellan den och en NEC Spectraview 2690. :) Alla dessa val...!
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Den lär nog definitivt duga hur bra som helst...! Jag får väl erkänna att jag stämmer in en aning i kritikernas röster kring blanka ytan, men å andra sidan, har man överlevt iMac och den skärmen lär man nog överleva Cineman också. :) Den är ju inte ful heller precis... ^^ Det står nog i dagsläget mellan den och en NEC Spectraview 2690. :) Alla dessa val...!
Oki så du e Mac användare, min första macbook men nu behöver jag som sagt en större skärm, gamla 19' LG e ju matt i färgerna jämfört med macbooken. Nec e juinte direkt billig men kanske prisvärd, häftigt med 26" :)
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Kanske att en Eizo 2431 kan vara intressant? Stämmer väl rätt bra överens med budgeten och mina erfarenheter av eizo (i mindre storlek men med samma typ av panel) är mycket bra.
 

Picture Nerd

Aktiv medlem
Solklar rekommendation!

Nu är det dags att skaffa en ny redigeringsskärm. Har suttit på en halvmedioker HP-skärm innan men nu är det dags att uppdatera sig en aning. Så, vad väljer man? Jag förstår också att en Lacie för trettio loppor är kalas, men det är inte riktigt aktuellt idag. :) Men tips på en 24"are i klassen max åtta loppor där någonstans mottages tacksamt. :)
Svaret är enkelt: köp en 24-tums Eizo Flexscan S2431W för 7995 kr (8090 kr inkl. frakt) på Scandinavian Photo. En mycket bra wide-screen allroundskärm (1920x1200 pixels) som har utmärkt bildkvalitet för fotoredigering men ändå inte ruinerar en stackars amatör. Du får fem års garanti dessutom. Se gärna i recensionsavdelningen där jag skriver mer om skärmen!

Obs att jag inte jobbar på Scandinavian Photo, Eizo eller ens känner någon där! Det handlar bara om min erfarenhet av den här skärmen.

Mvh, Staffan
 

ESS

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en DELL 3008WFP från ebay.co.uk, har en sådan själv.

Jättebra panel i snygg förpackning. Kostar 22k i sverige men på ebay går de att få nya för ca 12k inkl frakt helt splitternya.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Min redigeringsdator är tyvärr fortfarande en pc, men en vacker dag tänker jag nog uppgradera till att köra mac där också=) Laptopen är ju en mac, nöjdare har jag nog aldrig varit. :)

Oki så du e Mac användare, min första macbook men nu behöver jag som sagt en större skärm, gamla 19' LG e ju matt i färgerna jämfört med macbooken. Nec e juinte direkt billig men kanske prisvärd, häftigt med 26" :)
 

JessicaW

Aktiv medlem
Ja, har ju inte hört något dåligt om Eizo at all, det är kanske ett alternativ nu när ni säger det. Bra pris också. Tack för det tipset, skall kolla på den=)
 

Picture Nerd

Aktiv medlem
Eizo har kampanj på HD2441W, någon kanske vet om den är bra eller?

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664
Hej Anders!

Eizos HD2441W är en riktigt bra skärm men mer inriktad på att vara en multimedie- och näranog TV-apparat, som kan kopplas även till andra enheter än en dator (t.ex. spelkonsoler och DVD-spelare), har direktingångar för extra högtalare etc. Den har också en del andra smärre finesser utöver dem 2431W har (t.ex. HDMI-kontakter), men de är knappast nödvändiga (själv använder jag en en DVDI till HDMI-konverter till TV:n och det fungerar utmärkt), och den är inte bättre som spelskärm.

Det som jag tycker verkar sämre med 2441:an är den annorlunda foten. D.v.s. jag gillar den mer traditionella som 2431 har. Men det är givetvis en smaksak. Och så kostar den fortfarande mer. 8.000 kr är redan det rätt mycket.

Mvh, Staffan
 

Arclight

Avslutat medlemskap
Utan tvekan en Eizo 2431. Är man seriös vad gäller skärmen så finns de egentligen bara två alternativ - Eizo och NEC. (Förväntar mig en del påhopp nu).

Och vad menar du med "tyvärr fortfarande PC" ? =)
 

ESS

Aktiv medlem
Njae, tycker ej de kan leva upp till samma pålitlighet som Eizo eller NEC. Har alltid fått bättre resultat med en kalibrerad Eizo än en kalibrerad Dell.
Men det är ju min åsikt och mina erfarenheter.
Men nu snackar vi om dells jättelyxiga 30"-skärm (grym panel) med en ett listpris på 22k sek men som pga dells intressanta lagerhållning går att köpa ny med garanti för 10-11k från england.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Dell säljer liksom övriga stora datortillverkare -- Fujitsu-Siemens, HP, Lenovo -- trevliga och bra skärmar. Samma gör andra större märken som Acer, Benq, Hyundai, LG, Philips, Samsung, Viewsonic och en del andra. Bra, gedigna standardskärmar som kan användas till det mesta - även bildredigering om du inte har extra höga krav.

Sedan har du Eizo och Nec som faktiskt skiljer sig lite från resten. De gör precis som alla andra mängder med vanliga kontorsskärmar. Men de gör även profesionella grafiska skärmar för riktigt krävande användare. Plus att de gör specialskärmar av olika slag: röntgenskärmar, skärmar för flygledare osv.

Men även de vanliga kontorsskärmarna från Eizo och Nec skiljer sig faktiskt lite från resten av märkena. Alla Eizos skärmar och alla Nec Multisync (inte budgetserien Accusync) har mer utförliga kalibreringsmöjligheter än vad som är vanligt, där du bland annat kan ställa in gamma och ange färgtemperatur direkt. I och med att de har med den här typen av inställningsmöjligheter måste de (för att uppfylla TCO-kraven) också uppfylla lite högre krav på noggrannhet vad gäller just gamma och färgtemperatur. De här lite högre kraven är nog huvudskälet att de flesta andra tillverkare noga aktar sig för att ge möjlighet att ställa in gamma och färgtemperatur direkt.

Sedan finns det fler bra märken: Quato som inte gör kontorsskärmar alls utan bara avancerade grafikskärmar och andra avancerade produkter. Eller Lacie vars skärmar är avancerade Nec-skärmar (Spectraview) eller Samsung-skärmar (XL-serien) med Lacie-logga på, paketerade med kalibrator och Lacies programvara för kalibrering.

Dessutom har Samsung gett sig in i den avancerade delen av marknaden med sin XL-serie plus att HP släppt sin Dreamcolor-skärm som också är en mer avancerad grafikskärm.

För att sammanfatta:

Köper du en avancerad grafikskärm, till exempel en med så kallad hårdvarukalibrering, då finns det ett begränsat antal märken att välja på. I dagsläget Eizo (CE- och CG-serierna), HP (en enda modell), Lacie, Nec (Spectraview- och PE-skärmarna), Quato och Samsung (XL-serien). Alla är bra.

Köper du det som i dagligt tal kallas för kontorsskärm, dvs en skärm lite mer påkostad än vanliga budgetskärmar, så finns det sådana från i princip alla märken utom de rena budgetmärkena. Men i den här gruppen har Eizo och Nec av skäl förklarade ovan lite av en särställning för just oss bildmänniskor.

Köper du en renodlad budgetskärm, en riktigt billig skärm så spelar det i praktiken mycket liten roll vilket märke du väljer, de är överlag ganska likvärdiga. Enskilda modeller är bättre, men det är ofta svårt att koppla till något specifikt märke. Nackdelen är att nästan alla skärmar i den här klassen använder en paneltyp (tn-teknik) som är lite trist för bildarbete i och med att färgegenskaperna förändras en del med betraktningsvinkeln.
 

Picture Nerd

Aktiv medlem
Ännu mer som talar för Eizo S2431

Ett tillägg till Martin Agfors långa och utmärkt sakliga svar:

Eizo S2431W säljs mycket riktigt som s.k. kontorsskärm med de tillhörande kvaliteter som Martin pekar på som standardskärmar inte har. Men det finns en särskild teknikegenskap som är värd att framhållas: det är bakbelysningen på Eizo-skärmar. De har en sådan som ligger under hela skärmen och inte bara lyser från ytterkanten och in som för standardskärmar. Det gör att de har en pålitligt jämngod belysning över hela skärmytan vilket är superbt för en bildbehandlare. Det gör Eizoskärmen lite tjockare förstås men med tanke på vad man vinner så är det helt ok.

Lägg till det att man kan välja mellan snabblägen för olika betraktarändamål: sRGB, Text, Picture, Movie och Custom. Skärmen täcker inte minst sRGB:s färgområde och lite till och klarar bra med bits (var det 8 eller 12, minns inte riktigt), vilket allt är av vikt för fotografer. Vidare finns det dubbla USB-portar och en sladdsamlare på baksidan som är till stor nytta tycker jag.

Mvh, Staffan
 
ANNONS