Annons

problem med Adobe Gammaloader

Produkter
(logga in för att koppla)

Waljefors

Guest
Jag hoppas någon därute kan hjälpa mig med ett irriterande problem (?):

Varje gång jag startar om datorn (Windows XP Home, Photoshop 7) så tvingas jag gå in i Adobe Gamma för att ställa om gammareglaget.
Bilden vid omstart är för mörk. Jag sparar om profilen som vanligt och får inga felmeddelanden. Nästa gång jag startar om är det likadant igen.

Till en början trodde jag att systemet hade skrivskyddat mappen med profilerna, men inget felmeddelande kommer vid sparning. Och datum och tid stämmer på filen.

Windows XP Home installerade jag om igår (efter formatering). Senaste drivrutiner för grafikkortet är installerat. Jag trodde faktiskt att detta skulle hjälpa, min icke... *trött*

I drivrutinen för grafikkortet (Geforce 3), kan man ställa in diverse reglage för färgkorrigering. Dessa har jag undvikit, eftersom Adobe Gamma klart ger ett bättre resultat. Fliken färgmatchning i bildskärmsinställningar visar den profilen jag sparat och vill använda...

Det märkliga är att detta har fungerat tidigare, i samma dator. Jag har svårt att härleda problemet till något installerat program. Exempelvis brandvägg eller virusprogram. Enda hårdvaran som är ny är ett Wacom-ritbord, men det vill jag naturligtvis använda...

Jag har sökt i tidigare trådar och inte hittat något liknande problem. Och således ingen lösning.

Hoppas någon kan hjälpa till!?
Jag blir knäpp på det här!
 

Waljefors

Guest
Hej Roine!

Stort tack för att du tog dig tid att söka, och för ett snabbt svar. Men tyvärr hjälper det mig inte. Den första frågan du länkar till kan vara samma problem som jag har, men tyvärr finns det inget svar.

Den andra tråden ger inte heller mig de svar jag söker...

Ett tappert försök! Finns det fler tips månne?
 

mipert

Aktiv medlem
Har du talat om för operativsystemet att den profil du skapat är aktiv och att den skall användas för din skärm?

Leta upp din profil och högerklicka på den, om det står ”avinstallera profil” är det rätt, annars välj ”installera”.

Gå sedan in under bildskärmsinställning och välj avancerat. Den profil du skapat skall stå som standardprofil, annars får du ange den som standard. Se bild.
 

Bilagor

ganska

Aktiv medlem
har du provat att byta operativ system till tex windows me. xp är fortfarande ganska nytt med en del buggar kan vara det
 

mipert

Aktiv medlem
Läste visst inte din fråga så noga, men så har jag ett barn på armen också. Din profil fanns alltså som standard. Tyvärr slut på svar just nu.
 

Waljefors

Guest
Mipert:
Ingen fara, barnet måste komma först *ler*. Jag har nog kollat att allt ser bra ut tio gånger bara ikväll, även efter ditt inlägg, men det hjälper ju inte :(

Viktor:
Det klart att det kanske kan vara värt att testa ett annat operativ. Men nu har jag ju en licens på Windows XP, och jag har inte lust att byta operativsystem då jag känner mig relativt nöjd med XP. Men som sagt, det har ju fungerat förrut med just XP i samma maskin...

Kan det vara något i Servicepack 1 eller andra uppdateringar som strular till det tro? Äh, det är ganska långsökt...

Grrr! Jag har också slut på idéer!
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Hej Ola. Jag har haft liknande problem. Skärmen blev ljus och mörk om vartannat. Men jag TROR det är borta nu. Vad jag har gjort är att uppdatera XP via web och sedan kört Adobe Gamma igen.

"Datorer, djävulens gåva till människan"
 

Waljefors

Guest
Hehe! Ja, ibland kan man tro att datorer är djävulens påfund. Men ack så roligt jag haft sedan mitten av åttiotalet och fram tills nu tack vare datorer. (jag har nog fortfarande roligt trots problemen)

Jag installerade om hela Windows och Photoshop igår. Alla uppdateringar är hämtade... Men det är intressant att du verkar ha löst en del problem på det viset. Det kan ju tolkas som att det har något med systemet att göra och inte något jag har gjort fel...

Hoppas det kommer att fungera i fortsättningen för dig!
 

Jennie E

Guest
Jag har haft ett mycket likartat problem med adobe gamma i win xp.
skärmen var för blå och för ljus så jag justerade, satte som standard osv. funkade bra.
men nej, inte om man startar om datorn.
då blev det ljust och blått igen.

jag vet inte hur jag lyckades lösa det till slut men jag lyckades. utan att byta os =).

kommer du ingenvart kan jag försöka minnas vad jag gjorde när jag lyckades.

lycka till! :)
 

Waljefors

Guest
Hej Jennie!

Nej, tyvärr så har jag inte löst det än. Problemet kvarstår...

Jag har funderat lite dock (legat sömnlös). Ska inte den regeln för gamma inställningar sparas med profilen, eller ligger det i systemet någonstans???

Förklaring:
Det spelar ingen roll vilken profil jag öppnar i Adobe Gamma, det händer inget med den regeln. Om jag ställer in gamman riktigt mörkt, öppnar en ny profil, så kommer det fortfarande att vara lika mörkt...

Det är som om det helt enkelt varken sparas eller läses in med profilerna. Fosforfärger och Vitpunkt ändras däremot när jag laddar in eller ändrar profiler...

Kommentarer någon?

Hoppas du kommer ihåg vad det var som hjälpte dig Jennie, hör gärna av dig!
 

Walle

Aktiv medlem
ladda ner programmet PowerStrip. Det är gratis (sharware som går att köra hur länge som helst, men varje uppstart så kommer det upp en ruta som stannar ett antal sekunder).

Det kan vara lite knöligt att använda om man inte är en computer whiz, men lär man sig det så är det ett oumbärligt verktyg. Det har en massa funktioner för skärmen, tex kan du fixa egna upplösningar som inte windows har (tex 239*1276 i fall du nu skulle vilja ha det), ställa uppdateringsfrekvensen manuellt (på decimalen) och en massa massa andra funktioner. Där kan du även ha olika color profiles...
 

Waljefors

Guest
Christoffer!
Ett bra tips som fungerar även på min maskin, tack! Nu kan jag fortsätta att arbeta ostört. Men jag tänker faktiskt inte ge upp hoppet med att hitta lösningen med Adobe Gammaloader - Det ska bara fungera! ;)

Verkar vara ett fint litet program (PowerStrip), med gott om små finesser som säkert lockar många. Men lite trist att det tar en stund att starta, och att det snor 5 Mbyte internminne. Jag är minimalist in i själen, det tar emot att installera program som jag inte borde behöva *ler*
Men skärmen visar de färger jag vill ha iallafall!

Jag vet! Jag är besvärlig! *skratt*


Viktor:
Jag håller inte riktigt med att Windows ME är det bästa operativsystemet, faktum är att jag tycker precis tvärtom. 2000 är väl tveklöst det bästa, men XP knappar sakta med säkert in. Men en sån diskussion hör till ett annat forum! :)


Jag tackar för all hjälp!!!

(Det kunde ändå vara intressant med fler förslag om varför det inte fungerar med Adobe's programvara. Jag tycker det är trist att vara oviss!)
 
ANNONS