Annons

Utdanning

Produkter
(logga in för att koppla)

cissi64

Avslutat medlemskap
Hei
Jeg grunner på vart i Sverige den allra bästa utdanning för att bli fotograf är .
Og det samme i utlandet.
Min dotter har foto som sin huvud interess och vill gärna bli fotograf. Så setter stor pris på svar om dom allra bästa skolorna för detta.
Gärna lite specifikt om det är skillnad på dom , som t.e.x en skola ger en bättre utddaning för den som vil bli fotograf innan tidnings bransjen, för den som vil ha eget foto atilje för bryllup, barn m.m foto , konst osv. Om altså dom forskjellige skolorna har olka riktinger.
Om det är lättare att få arbete om man har gått på den eller den skolan.

Mvh
Cecilie Jansson
 

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
Hei
Jeg grunner på vart i Sverige den allra bästa utdanning för att bli fotograf är .
Og det samme i utlandet.
Min dotter har foto som sin huvud interess och vill gärna bli fotograf. Så setter stor pris på svar om dom allra bästa skolorna för detta.
Gärna lite specifikt om det är skillnad på dom , som t.e.x en skola ger en bättre utddaning för den som vil bli fotograf innan tidnings bransjen, för den som vil ha eget foto atilje för bryllup, barn m.m foto , konst osv. Om altså dom forskjellige skolorna har olka riktinger.
Om det är lättare att få arbete om man har gått på den eller den skolan.

Mvh
Cecilie Jansson
Passar på att inflika med mina personliga åsikter om fotoutbildningar i allmänhet.

Ser man på utbildningen som en chans att lära sig så är det säkert värt tiden. Är man däremot mer eller mindre självlärd och bara ute efter en examen för att lättare få jobb så tror jag att det är ett slöseri med tid. Har man en handfallenhet och ett intresse så kan man komma precis lika långt, om inte längre, då man inte följer i andras fotspår utan går sin egna väg.

Fotografi skiljer sig lite från andra yrken i den mån att en examen inte nämnvärt påverkar dina chanser att få jobb (såtillvida att du inte studerat under någon extremt berömd fotograf). Då tror jag snarare på en väl komponerad portfolio.
 

Prebbe

Aktiv medlem
Hej Cecilie,
Jag håller överhuvudtaget inte med Josef.
En fotoskola är ett jättebra sätt att utveckla sitt eget fotografi, oavsett var på utvecklings eller karriärstegen man står. Det är jätteviktigt att få inspiration, kritik och tid med sitt foto. Det är ett bra sätt att
få kollegor och ett kontaktnät. Det är också ett bra sätt att lära sig en bra och relevant teknik. Många amatörer köper på sig extremt mycket utrustning men har ingen riktig kunskap om dem grundläggande sakerna och vet inte vilken teknik som ska tillämpas var.

Tipps på bra skolor.

Biskops Arnö Nordens fotoskola - Bildjournalistisk utbildning, 3år, ky

Gamleby, magasin and feture - Mer inriktad på reklam ky, 2år

Gamleby, GF (gestaltande fotografi) - konstnärlig utbildning 1år, bra sätt att göra arbetsprover till högre konstutbildningar

Fotohögskolan Göteborg, - Akademisk konst foto, (ganska avdankad) - 3-5 år

Gottlands folkhögskola - Bra allmän utbildning, förkuskaper.

Det finns många fler folkhögskoler med bra grundläggande utbildningar men dätta är vad jag känner till och kan rekomendera.
 

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
Det är jätteviktigt att få inspiration, kritik och tid med sitt foto. Det är ett bra sätt att
få kollegor och ett kontaktnät. Det är också ett bra sätt att lära sig en bra och relevant teknik. Många amatörer köper på sig extremt mycket utrustning men har ingen riktig kunskap om dem grundläggande sakerna och vet inte vilken teknik som ska tillämpas var.
Och det menar du att man inte kan få på egen hand? Mycket av det du nämner kan man hitta här i forumen, i böcker eller på annat håll. Ett brinnande intresse räcker väldigt långt, och det är inget som säger att du blir bättre på någon av ovanstående punkter genom att ha studerat dem på en skola.

Däremot är det viktigt att vara driven att söka kontakter, inspiration, feedback och liknande på egen hand om man skall gå den vägen jag föreslår, något som alla kanske inte är. Personligen är jag självlärd i den bransch/det yrke jag är verksam i, och tjänar över medellönen.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Och det menar du att man inte kan få på egen hand? Mycket av det du nämner kan man hitta här i forumen, i böcker eller på annat håll. Ett brinnande intresse räcker väldigt långt, och det är inget som säger att du blir bättre på någon av ovanstående punkter genom att ha studerat dem på en skola.
Man kan inte komma ifrån att det är utvecklande att vistas i en kreativ miljö, tillsammans med kurskamrater och lärare som är intresserade av samma som du och dessutom, att ägna sig åt intresset på heltid gör att man växer och utvecklas betydligt mer än om man bara har sin fritid att ta till.

Tycker personligen skola är en jättebra idé, helst internatskola så man verkligen ägnar all tid åt sitt fotograferande. Bor man kvar hemma och har sitt vanliga liv på kvällar och helger kan det lätt bli halvhjärtat efter ett tag.
 

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
Man kan inte komma ifrån att det är utvecklande att vistas i en kreativ miljö, tillsammans med kurskamrater och lärare som är intresserade av samma som du och dessutom, att ägna sig åt intresset på heltid gör att man växer och utvecklas betydligt mer än om man bara har sin fritid att ta till.

Tycker personligen skola är en jättebra idé, helst internatskola så man verkligen ägnar all tid åt sitt fotograferande. Bor man kvar hemma och har sitt vanliga liv på kvällar och helger kan det lätt bli halvhjärtat efter ett tag.
Förutsatt att man trivs i den miljön, ja. Personligen trivdes jag inte särskillt mycket på universitetet, tillsammans med upplåsta och arroganta studiekamrater. Vissterligen kan det nog vara så att det bara är jag som är udda ;)

Det finns inget som hindrar att man lägger den tid man får ledig genom att inte gå i skolan, på att lära sig på egen hand. Har man ett brinnande intresse så är det inte något tvång, man gör det av egen fri vilja, troligen lägger man också ned mer än "heltid". Svalnar intresset får man kämpa på lite tills det kommer tillbaka (det är svårt att hålla lågan uppe varje dag, men gnistorna finns alltid där), eller kanske till och med ta en paus. Kommer inte lågan tillbaka så får man kanske ta det som ett tecken på att man faktiskt borde göra något annat. Risken med internat och att mer eller mindre vara tvungen att fota varje dag är att det kan bli för mycket, man tvingas fota även de dagar man inte känner sig sugen, vilket kan bidra till att släcka lågan fortare än kvickt.

Nu säger jag inte att min lösning fungerar för alla, lång ifrån. Däremot ville jag gärna bidra med ett alternativt perspektiv.
 
Senast ändrad:

halebobp

Medlem
Förutsatt att man trivs i den miljön, ja. Personligen trivdes jag inte särskillt mycket på universitetet, tillsammans med upplåsta och arroganta studiekamrater. Vissterligen kan det nog vara så att det bara är jag som är udda ;)

Att gå på universitet är inte samma sak som att gå på folkhögskola. Det är helt annat.
Läste själv foto på gotlands fotolinje och det går inte att jämföra den miljön och det man lär sig där med att sitta framför en dator hemma och läsa på fotosidan.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
För att inte nämna möjligheterna att låna och prova dyr utrustning som studioblixtar och avancerade skrivare och få instruktioner på detta av någon som kan.

De skolor jag har haft kontakt med är Öytun folkehögskole i Alta, Norge och Ålands folkhögskola på Åland. Båda ettåriga utbildningar med naturfoto som specialitet. Öytun har dessutom en ettårig fördjupningskurs i naturfoto om man vill gå ett andra år (eller tycker att man har tillräckligt bra förkunskaper och hoppar över nybörjaråret).
 
ANNONS