Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagligt att fota hus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pidda

Aktiv medlem
Har tänkt fota gårdar och hus med hjälp av min drake, alltså ta flygfoto. Men är det verkligen lagligt?
Får man fota någons hus och sen sälja bilden till ägaren utan att först fråga husägaren om lov att plåta?

Tycker själv att mina bilder nästan kan upplevas som spionage även om min avsikt är en annan...
 

Bilagor

gbjerne

Aktiv medlem
Läste nyligen om en annan kille som livnär sig på samma sak. Dvs genom att flyga runt och plåta hus. Såvitt vad jag förstod Så hade han inte några speciella tillstånd utan plåtade först och frågade ägarna sen om de ville köpa bilden.


Så jag tror bara det är att köra ditt race.

Lycka till och akta dig för elledningar:)
 

RolandM

Aktiv medlem
Finns några undantag. Att plåta t ex försvarshögkvarteret är inte tillåtet, för där finns det massor av skyltar som upplyser om att det är avbildnings och beskrivningsförbud. Huset är rött. Väntar nu på att bli gripen för att jag har beskrivit huset. Återstår åxå att bevisa att det är jag som beskriver huset...Regmentsbyggnaden brevid, där K1 eller vad de heter idag håller till får fotograferas.


Flygfototillstånd har jag för mig att det inte behövs längre, att det kravet släpptes för några år sedan.

Detta gäller förstås i Sverige.
 

Pidda

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Finns några undantag. Att plåta t ex försvarshögkvarteret är inte tillåtet, för där finns det massor av skyltar som upplyser om att det är avbildnings och beskrivningsförbud.

Så det är ok att fota så länge det inte finns några förbudsskyltar eller om ägaren kommer ut och förbjuder mig ?

Det jag hakar upp mig på är inte husfasaden, utan istället att man med min utrustning kan "se" rakt in på gården (inhägnat område).
 

Montenegro

Aktiv medlem
Om man står på gatan och tar en bild på ett hus, så kan husägaren inte säga någonting, för man är på kommunal mark. Ägaren kan bli hur arg han/hon vill, så länge fotografen står på kommunal mark så finns det inget att säga till om - och så vitt jag vet så är det ingen som äger luftutrymmet.
 

RolandM

Aktiv medlem
Pidda skrev:
Så det är ok att fota så länge det inte finns några förbudsskyltar eller om ägaren kommer ut och förbjuder mig ?

Det jag hakar upp mig på är inte husfasaden, utan istället att man med min utrustning kan "se" rakt in på gården (inhägnat område).
Det är alltid okej att fotografera, förutom vissa miltära installationer oavsett var du befinner dig. Du kan stå på gatan eller vara i luftrummet över någons mark och fotografera. Du får alltid fotografera från allmän mark och rikta kameran hur du vill. Du får även fotograferafrån från och på privat mark, t ex någons villatomt in genom fönstren tills dess en skylt eller någon som representerar ägaren upplyser dig om att du inte får. T ex om du är hemma hos mig och du tar fram kameran och börjar plåta så ber jag dig sluta. Smygtittaren som står på stege utanför huset på den kommunala trottaren och plåtar in i huset kan jag inte förbjuda att fotogfrafera.

Det kan finnas synpunkter på hur fotograferingen som sådan genomförs, det kan tänkas vara mindre populärt i lagstiftningen att fotografen "ofredar" den som fotograferas. Att bryta sig in hos någon för att fotografera inne i ett hus är inte heller godkänt av lagstiftningen, men fotografera får du göra, om det inte finns någon eller något asom upplyser dig om att du inte får....Kan ju vara lite svårt att berätta om hur de bilderna ar kommit till och stå med sitt namn brevid bilderna mm....


Oj det blev en lång utläggning, men åter till dina andra fundering som innebär att du kan plåta på som sjuttan utan riskera annat än ett blått öga från en uppretad fastighesägare.
 

Pidda

Aktiv medlem
Jag tackar för era svar!
Det verkar vara ok att plåta, så istället för att "måla fan på väggen" tar jag min drake och kamera och börjar plåta hus.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Som sagt finns det folk som livnär (? kanske inte ?) sig på att flygfotografera folks hus/tomter utan tillstånd och sedan sälja. Kanske vore något för den som drakfotar..
 

Pidda

Aktiv medlem
Carl Johan skrev:
Som sagt finns det folk som livnär (? kanske inte ?) sig på att flygfotografera folks hus/tomter utan tillstånd och sedan sälja. Kanske vore något för den som drakfotar..
Det var precis så jag tänkte!

Men som vanlig "dödlig" är man ju inte insatt i vad som är lagligt/olagligt inom fotografin. Och jag känner inte för att vara olaglig med mitt fotograferande.
 

Guffa

Aktiv medlem
Det är väl bara ifall du har draken rakt ovanför någons tomt och fotar rakt ned som det kan vara diskutabelt. Då har du ju liksom kringgått lagen genom att befinna dig över någons mark utan att befinna dig på den...
 

Joker

Aktiv medlem
Detta lyfter fram en intressant frågeställning - hur hög är en tomt? När börjar luften är fri gälla?
 

Pidda

Aktiv medlem
Guffa skrev:
Då har du ju liksom kringgått lagen genom att befinna dig över någons mark utan att befinna dig på den...
Mmm... jag kan inte tänka mig att det skulle vara ok att skicka iväg en robot för att ta bilder.

Nu är min drake ingen robot, dvs den kan inte göra egna val utefter olika situationer. Det är ju jag som styr/riktar kameran. Men ändå???

Det känns lite fånigt att försöka försvara sig med att säga att "-jag står på allmän mark" när jag medvetet byggt en utrustning som lätt kan ta sig in över privat mark.

Så jag skall nog vara försiktig och inte ta bilder rakt ner så som du säger.
 

Pidda

Aktiv medlem
joker skrev:
Detta lyfter fram en intressant frågeställning - hur hög är en tomt? När börjar luften är fri gälla?
Ja, och en annan fråga är:
Var går gränsen för att ett foto från ovan klassas som flygfoto?
Om jag står på en balkong några våningar upp och tar en bild, är det då ett flygfoto? Eller måste kameran följa med en "luftfarkost"?

Man kan ju ta bilder från högre höjd genom att fota från en byggnad än vad jag kan ta med min drake. Jag kan ta bilder från bara några centimeters höjd - är det flygfoto?
 

Johan K

Aktiv medlem
För några år sedan fotograferade jag åt Linköpings segelflygklubb och var i samband med det i kontakt med försvarsstaben angående flygfototillstånd. Det svaret jag fick då var att bilder som skulle publiceras var tvugna att skickas in för granskning tillsammans med en karta över området där bilderna var tagna. Fotoförbudet gäller inte bara militära anläggningar utan även vattenverk, kraft- och värmeverk, telestationer och kraftledningar. Ring försvarsstaben och fråga vad som gäller nu, det är det enklaste.

// Johan //
 

RolandM

Aktiv medlem
Fotoförbud är en sak och publicering av flygfoton än annan.



"Rubrik: Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation

4 § Fotografering eller liknande registrering får inte utföras från
luftfartyg inom eller av sådana restriktionsområden som bestämts
av regeringen enligt 1 kap."


Det finns säkert en beskrivning om vad ett luftfartyg är. Jag är övertygad om att ett luftfartyg inte är en drake som kontrolleras med en fiskelina från marken. Flygfotografering är inte förbjudet annat än i vissa områden som finns upptagna i en lista som kan fås från myndighet, t ex kraftstationer, militära områden, etc . Landskapsinformation är inte samma sak som byggnader, utan mer hur marken ser ut. Om jag nu begripit det hela rätt.

Här är lite länkar att läsa:
http://www.sgu.se/lagar/lag/landsk_s.htm


http://w1.111.telia.com/~u11118350/flygfotografering.htm
 

Pidda

Aktiv medlem
Usch... nu blir det sådär formellt igen.

Jag har bestämt mig för hur jag skall göra. Jag skall ut och plåta hus och därefter visa bilderna för husägarna.
Är det någon som ifrågasätter mina metoder spelar jag lite idiot och låtsas som om jag inte hade visste.

Har jag tur kan jag tjäna lite pengar på hobbyn.
Då kommer nästa grej in; måste jag ha ett företag om jag tjänar pengar eller sorteras aktiviteten under "hobbyverksamhet"?

Fan vad allt skall vara krångligt!
 

pola

Aktiv medlem
det är väl så det har funkat i alla år...
folk har tagit bilder från plan och senare erbjud kopier på dem senare.
kör hårt!!!
 

Dryden

Aktiv medlem
Jag går i samma tankar, att fota från ett motorsegelflygplan i sommar. Då tänkte jag åka över mina gamla hemtrakter och fota mest för egen skull, men också för att visa upp släkter och vänner deras kåkar som ligger i närheten av varandra. Förmodligen måste jag nog kontakta grannen till flygplatsen och kolla upp hur det gäller med deras fotosäkerhet. SAAB blir nog nämligen inte så glada om de får reda på att jag har en kamera med upp och har deras testbana i full vy. :)
Eller så struntar man i att kontakta dem, jag tänker ändå inte ta några avslöjande fotografier eftersom det inte ligger i mitt intresseområde. Allt jag vill är att fota huset där jag växte upp. Sedan är det ju bara otur att SAAB ska ha sin testbana alldeles intill flygplatsen... :l

Vad tycker ni att jag ska göra?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Dryden skrev:
. Allt jag vill är att fota huset där jag växte upp. Sedan är det ju bara otur att SAAB ska ha sin testbana alldeles intill flygplatsen... :l

Vad tycker ni att jag ska göra?
Passa dig jäkligt noga!
Jag bor rätt nära och ser jag dig fota ner på mig så fotar jag tillbaka! Bara så du vet :)
 
ANNONS