Annons

Hjälp mig med de olika ljusstyrkorna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Jag har två bärbara datorer som jag arbetar med.
De är båda kalibrerade/profilerade med Huey och den ena har 15,4" medan den andra har 17" skärm.

Problemet jag har är att de visar bilderna olika ljusa och jag vet inte vilken som är mest rätt så att säga.

Skulle verkligen uppskatta om någon med kalibrerad stationär skärm, som vet om att lljusstyrkan är korrekt, kunde titta på dessa båda exemplen och säga
vilken som ligger mest rätt i ljusstyrkan.

Måste kanske ljusa upp de flesta bilderna, eventuellt.

Se på: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=233721

Tusen tack för hjälpen.

MVH Julle,
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker tvåan känns dassig, så jag svarar också att bild 1 ser bäst ut.

Vinjetteringen hade jag kunnat vara utan på båda två, den känns väldigt konstlad som den är nu. Fast nu var det ju inte det du frågade om... :eek:)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag tycker att 1an är bäst i ljushet, men det vita i hundens panna är då helt utfrätt. 2an har mer detaljer i de ljusa partierna, men känns lite mörk i övrigt.

2an med upplättning av allt utom högdagrar skulle nog vara det bästa för min del.
 

Anders Östberg

Guest
Ettan tycker jag, med lite justering av det vita så blev det ännu bättre.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Tack för er hjälp.

Detta är banne mig riktigt jä¤"#%%%%¤"# jobbigt att hålla på med när
det skiljer mellan skärmarna i ljusstyrka och man inte vet var man ska ligga.
Kollade histogrammet i PS och där skiljde det mellan två bilder där jag dragit upp exponeringen lite och det syntes också när bilderna var öppna i PS.

Men när jag öppnade dessa i LR så syntes inte den skillnaden, hmm.

Jag har bara kört i LR nu det sista, kanske bättre med PS?
Fattar inte varför bilderna inte skiljde i ljushet i LR när det syns väl i PS.

På tal om det, jag konverterar från RAW till JPEG i LR.
Hur många gånger ändrar och sparar ni en JPEG bild innan kvalitèn blir lidande?

MVH Julle.
 

Anders Östberg

Guest
Jag sparar som regel aldrig en JPEG mer än en gång, behöver jag ändra något går jag tillbaka till PSD-filen och gör en ny.
 

AlexNerö

Aktiv medlem
Heuy

Heuy som du använder är en av de enklaste som finns och inte speciellt bra. när det gäller ljushet och kontrast måste detta ställas in separat då denna inte gör det riktigt.
sedan är det så att själva ljusheten igentligen inte har med kalibreringen, dvs man kan ha olika ljushet och ändå rätt profil, huey kan ställas in att mäta ljuset du har som träffar skärmen men då bara på en dator i taget.
Största problemet är dock lap toppen.... mycket få har bra skärmar och du kommer aldrig få två likadana, du måste gå på externa skärm från Tex, Lacie, Viewsonic´s någon av deras grafiska modeller.

Du kan också byta hueyn till någon lite mer kompetent manick om din färgstrning är viktig. jag har också noterat att många laptop har en tendens att vid omstart skippa skärmprofilen och peta in sin vanliga istället, ialla fall i Vista.
 
ANNONS