Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filformat för filmsnuttar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lander

Avslutat medlemskap
Har samlat på mig lite filmsnuttar i avi-format från min stillbildskamera.Jag vill gärna bevara dem med för att i framtiden t ex kunna visa dem på dvd-spelaren.

När jag redigerar dem i t ex Windows Movie Maker blir de enormt tunga när de sparas som avi.

Formatet wmv funkar bättre, filerna blir mindre och jag kan inte se någon kvalitetsförsämring.

Vad är det för skillnad på dessa format? Är något av dem "förstörande"?

Finns det något annat, bättre format som tillåter smidig redigering men också är "framtidssäkert"?

/Björn
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Nästan alla format utom okomprimerad AVI, MOV eller liknande. WMV är i allra högsta grad "förstörande". Så vill du kunna redigera filmklippen om och om igen så skall du spara dem i ett format som ger så stora filer som möjligt, för att förhindra kvalitetsförsämringar. Har du däremot bestämt dig för att inte göra något mer med filmen och vill spara den enbart för att kunna se på den senare så är det bästa att spara den i Mpeg-2 (DVD) i högsta möjliga bitrate. Ett bra program för det hittar du på http://www.tmpgenc.net/e_main2.html
 
ANNONS