Annons

Fler frågor om ljus och hur det påverkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev återigen förvånad över bildresultatet och hoppas att någon kan förklara vad som händer och varför?

Bild 1 - flickan i köket
Några streck an ljus har uppkommit mitt på henne samt på väggen bakom. Belysningen i rummet är spots i taket som lyser rakt ned.
Nikon D100, samma optik utan motljuskydd, 1/80s, F/2.5, ISO 200

Bild 2 - gatan på natten
Som ni ser så har ett lila område uppträtt i översta vänstra hörnet av bilden, finner ingen förklaring till varför?
Nikon D100, Nikkor 50mm 1.8 AF-D med motljuskydd, 1/1.3s, F/2.8, ISO 320

Vad har hänt?
 

Bilagor

The_SuedeII

Aktiv medlem
Bild 1 är en reflektion från fönsterglas + slagskugga från upplättningsblixt, och bild 2 är antagligen halationsljus från gatulyktan precis utanför bildrutan.... :)
 
Tack för svar,

Jag förstår, dock inte så roligt att fånga på bilden. Vad ska man tänka på för att undvika att dessa saker händer? Hur kan man förutsäga det?

Jag undrar även, om nån har koll på det, har moderna (efter 2002)digitalkameror rutiner för att ta bort dessa saker?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Slagskuggan är omöjlig att få bort så länge man använder kamerans inbyggda blixt, och fenomenet i bild 2 är också lite beroende på subjektet... Tyvärr är nog det enda svaret att problemet här ligger i användaren - det finns ju inte mycket kameran kan göra åt detta. Man får helt enkelt lära sig begränsningarna i kameran genom att använda den, ta bilder, och tänka över vad man tycker blev fel - och hur man kan göra för att undvika det i fortsättningen... :)

Bild 1: Kanske går det att ställa ner blixtstyrkan lite så att mer av ljuset i bilden kommer från det "naturliga" ljuset i köket? Eller - använd en extern blixt och rikta den mot taket så att blixtljuset kommer därifrån?

Bild 2: Ta två eller tre steg åt höger. Komponera bilden som tidigare. Problemet är antagligen borta då... :) Starka ljus precis utanför bild ska man gärna undvika - speciellt på kvälls/nattfoton.
 
Motljus foto och solen

Har precis varit ute och fotat i solskenet, underbart! Förutom att i väldigt många av mina bilder som är tagna i snett ljus eller rakt motljus har en (eller flera) lila områden, med små bländare verkar det hamna i mitten av bilden.

Min tanke är att det är bländaren jag måste justera in rätt när det kommer till soljusfoto, någontans runt 5.6-8?

Låter det korrekt och har någon fler tips på hur man tar bra bilder (och undviker lila områden) på sina bilder i soljus?
 
Här är en crop av vad jag menar, ett lila område mitt i bilden. Måste bero på bländaren och ljuset?

Solen ligger på snett bakifrån mig.

Bländare f/22
 

Bilagor

bengt-re

Aktiv medlem
F/22 bör också undvikas då optik där vanigen för länge sedan passerat sitt prestationsmax. Den typen av bild det förefaller vara klarar sig ofta att köras på f/8 till f/16 - ett bländarområde där optik normalt sätt trivs.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Svårt att säga eftersom det är beroende på optikens inre geometri, men antagligen är det interna reflektioner mellan glasytorna som betonas mer ju mindre bländare man kör med... Bara en gissning.

Som Bengt sa, gå helst inte över F/16, skärpedjupet blir faktiskt inte större. Det enda som händer när man sluter bländaren mer än så är att hela bilden blir lite suddigare. F/11 ger ett bra skärpedjup för crop-kameror om man fokuserar på nåt som är mer än 15m bort, och brukar räcka.
 
Så klart, tack för svaren.

Finns det då någon lösning om man är på min ISO och bländare 16 men vill förlänga slutartiden? Finns det underexponeringsfilter?
 

kyo

Avslutat medlemskap
Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nåt som också fungerar bra ute i snön eller på sommaren: polariseringsfilter.

De fungerar som ett gråfilter som dubblar din exponingstid (halverar ljusmängden) men har dessutom fördelen av kunna motverka en del reflexer i det du fotar... Sök på "cirkular polarizer function" eller nåt på google så hittar du säkert nån kul info, jag har inga länkar i huvudet just nu. Kanske nån annan har en bra länk som förklarar polfilter?
 
ANNONS