Annons

Kreativ kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Som en glad amatörfotograf finns det inget bättre än att få kreativ kritik/uppskattning från personer som har gedigen kunskap.

Tyvärr så har jag idag sett exempel från till exempel Tess Almqwist som enligt egen utsago är yrkesfotograf där hon istället för att ge råd kommenterar bilder med urtråkigt, har sett detta alldeles för ofta, tramms o.s.v

Det är säker skoj att få såga någon som inte har samma kunskap eller känner likadant men gör dessa påståenden att personen ifråga blir bättre fotograf eller bara besviken?

Jag är relativt ny på denna sida så det är kanske ett undantag som jag har stött på men jag önskar att alla som ger kommentar på bilderna försöker att vara kreativa i sin kritik/uppskattning.

Mvh
Oskar Knudsen
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tyvärr så har jag idag sett exempel från till exempel Tess Almqwist som enligt egen utsago är yrkesfotograf där hon istället för att ge råd kommenterar bilder med urtråkigt, har sett detta alldeles för ofta, tramms o.s.v
Enligt egen utsago kommer vi inte att se henne här igen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=11540

Du har rätt i att hon uttalat sig lite underligt ibland, och hon lade inte upp några egna bilder heller. Jag har sökt på nätet efter den bildbyrå hon säger sig driva, utan resultat.

Sen är det ett problem med allmänt elaka, oegontänkta kommentarer och personangrepp här. Jag har inte blivit påhoppad än, men det kommer väl...
 

Sara

Aktiv medlem
Hon säger ju själv att hon gör det för att "hämnas" mot personer hon tyckt varit dumma...såå...
Tror mest hon vill provocera på ett ganska taskigt sätt...verkar mest jobbigt...
Skit i henne och fortsätt med ditt eget...Ingen idé att ta åt sig av någon som inte ens har några egna bilder att visa... (vem vet vad hon kan om foto?)
Visst finns det endel roliga personer på den här sidan som inte riktigt greppat detta med konstruktiv kritik, jag har själv råkat ut för det... Visst tar man (tyvärr) åt sig mer av de negativa kommenatrerna än de posetiva...
Men man får väl försöka ta det hela med en nypa salt...
Själv försöker jag ge kommentarer till de bilder jag tycker om, eller som jag känner att jag har nåt tips att ge om...hur det kanske kunde bli bättre eller vad som är bra enligt mig...om nu nån vill ta åt sig är det ju upp till dom...
Men att bara gå in på en bild och säga...tråkigt...det ger ju inte så mycket att jobba med för fotografen...
Detta vet väl antagligen de flesta redan om...men vissa gillar väl helt enkelt att provocera mer än andra...Ta inte åt dig för mycket bara...
Det någon hatar med en bild finns det alltid nån annan som älskar...tror jag...:D
ha en bra dag! nu har jag ältat nog...
'Gott nytt år!!
Sara
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag tycker....

.....inte att man skall prata illa om en person som inte får chansen att försvara sig själv.

Därför tycker jag att Oscar Knudsen skall kontakta henne och be henne svara på hans inlägg, innan denna diskussion fortsätter.


Niklas Wibom
"Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad"
 
Inlägget var inte riktat som kritik mot Tess Almqwist utan snarare en vädjan till alla att försöka ge konstruktiv kritik på de bilder man väljer att kommentera.

Anledningen att jag tog med Tess vilket inte var ett så klokt val av mig var att just den dagen hade flera bilder råkat ut för hennes mindre konstruktiva kritik.

Jag har nu skickat meddelande till Tess och berättat om inlägget och dess innehåll.

Jag vill än en gång poängtera att jag endast efterlyser högre kvalitet på vissa kommentarer men att alla självfallet har rätt att kommentera som de vill.

Mvh
Oskar Knudsen
 

barret

Aktiv medlem
Tänkte starta en diskussion i ämnet när jag såg Oskar's lilla debatt.

Superbra webplats(fotosidan alltså), men alla skulle utveckla sitt fotograferande mer on dom i stället för att bara få fina betyg och "jättefin bild" o.s.v.(detta behövs och uppskattas naturligtvis)men, hoppas att när jag lägger upp bilder att jag får höra mera av "lite mer förgundsintresse kanske", "prova och beskär ditt eller datt" eller "tog du det här med en Kodak instamatic?". Tja, man behöver inte vara elak, brist på ärlighet är inte så bussigt heller.

Adjö!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
men du har ju inga bilder upplagda (än).
Jag ville ju så gärna ge kommentaren "tog du det här med en Kodak instamatic?". :)
 

Sara

Aktiv medlem
Först o främst vill jag bara säga att Nicklas har rätt i att man inte bör prata illa om nån när inte personen "är med"...Lessen för det...
Grundtanken vara iallafall ganska allmän...
Det andra jag vill säga är bara att det knappast är negativ, kreativ kritik denna diskussionen började med...
Det hela handlade ju om att det är ganska frustrerande att få kommentarer som "trist" eller "usch" osv...
De ger inte så mycket att jobba med som sagt och då kan man istället skriva just VAD det är som inte tilltalar och vad man kanske ska göra bättre...
Kreativ kritik som sagt... det är iallafall vad jag tycker, självklart måste det inte alltid vara posetivt men man kan ju lägga fram det man vill säga på ett bra och trevligt sätt...tycker jag...
Tips som sagt, på vad som kan göras bättre eller annorlunda är ju superbra att få...
det var allt för idag!

Ha en bra dag!
sara
:D
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Jag tycker....

"Skåningen" skrev:
.....inte att man skall prata illa om en person som inte får chansen att försvara sig själv.

Därför tycker jag att Oscar Knudsen skall kontakta henne och be henne svara på hans inlägg, innan denna diskussion fortsätter.


Niklas Wibom
"Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad"
Haha...hahahaha...HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!
 

urbano

Aktiv medlem
Har ingen aning om vem den där Tess kan vara.
Men jag har sett igenom dina bilder.
Ingen av dem får mig att haja till.
Så för kreativa kommentarer...lite mer kreativa bilder kanske?
/Urbano
 
ANNONS