Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, bröllopsfoton!

Produkter
(logga in för att koppla)

Internet

Medlem
Jag har fått förfrågan idag om att fotografera min morbrors bröllop.
Han ska gifta sig i midsommar nu -09 och självklart tackade jag "JA".

Nu är det så att jag har ALDRIG fotograferat inne i en kyrka.
Men nu till utrustningen, just nu äger jag en Canon 400D
18-55 kitobjektiv, 70-300mm sigma telezoom, och stativ.
Jag behöver ett nytt objektiv, känner jag.
Men vad behöver jag tror ni?

Finns det något speciellt som man behöver tänka på när det gäller bröllop?

Ps: har ingen jätte stor budjet.
 

Maria F

Aktiv medlem
Om du söker i formen så finns det massor med trådar som handlar om vad man bör tänka på när det gäller bröllopsfotografering. Läs dem!
Personligen tror jag att du har mer nytta av träning än ett nytt objektiv. Öva att fota i kyrkor, dagsljus av olika slag mm. mm. Som bröllopsfotograf behöver du nämligen kunna hantera alla möjliga ljusförhållanden. Viktigt är också att kunna ställa om snabbt (ex. från mörkret i kyrkan till ljuset på kyrktrappan).
Lycka till!
 

Ramlösa

Medlem
Satsa på ett ljusstarkt objektiv om du ska lyckas med dina bilder inne i kyrkan. Val av objektiv är ju sedan till mycket en fråga om budget. Ungefär hur mycket har du tänkt att lägga på objektivet?
Till din 400D är en Canon 50mm 1.4 ett mycket ljusstarkt objektiv som är mycket bra för porträtt men då måste du relativt nära när du fotar vilket kan bli lurigt inne i kyrkan.
Det är lättare att välja objektiv med större budget tyvärr...
 

Internet

Medlem
Hjälp

Självklart är det lättare med en stor budget!
Har även hållt på ganska mycket med ljus att testa i alla sorters lägen, för att lära mig mer. Tänkte dessutom springa till kyrkan när det är skolavslutning för barnen i skolan för att testa lite extra!

Men Canon 50mm 1.4 och Canon 50mm 1,8 är det väl ingen jätte skillnad på?
Enligt Cyberphoto står det att objektiven är nästan den samma, förutom att 1,4:an känns bättre och är lite bättre i ljusförhållanden?
Stämmer det?
 

Ramlösa

Medlem
Jag har själv inte jämfört Canons 50mm 1.4 med 1.8. Jag fick enbart möjlighet att känna på 1.4:an för några år sedan hos en vän som också rekommenderade gluggen varmt. Eftersom jag hade möjlighet att lägga pengarna så tvekade jag inte. Sedan dess har jag inte brytt mig om 1.8:an så klart...

Det finns säkert många här som har jämfört de båda ingående, hoppas bara någon svarar dig.

Viktigt att tänka på är också att för att få bästa skärpa med en glugg är det oftast bäst att dra ned ett eller två bländarsteg och då kan det vara avgörande hur pass ljuskänslig gluggen är.

Om budgeten tillåter så rekommenderar jag därför att gå på 1.4:an. Finns inte allt för ofta att få tag på begagnat är jag rädd (få som vill släppa ifrån sig så bra "standardglugg").
 

StefanN

Aktiv medlem
Tyvärr är bröllopsfoto inne i en kyrka lite av en materialsport. Du vill helst inte använda blixt medan ett stativ blir lite hämmande (även om motiven står hyfsat stilla). Så på en begränsad budget skulle jag rekommendera ett fast objektiv med stor bländare.

Canons 50 millimetrar, som har nämnts här, är fina objektiv, dock tycker jag själv att de är lite för korta (även på en 400D) för att användas under själva ceremonin utan att störa för mycket (beror dock lite på kyrkan, reka i förväg och kolla hur du upplever din kitzoom inställd på 50mm). Lite beroende på vad det är för kyrka och hur nära du kan komma så skulle jag rekommendera att titta efter 85/1.8 eller 100/2. De är två alldeles ypperligt skarpa och fina objektiv som lämpar sig mycket väl till porträttbilder före och efter ceremonin också.

Om du därefter har mer pengar att spendera tror jag först att jag skulle rekommendera en extern blixt, både för upplättning utomhus (slå den exvis i ett vitt paraply eller reflexskärm, båda billiga tillbehör, för mjukt resultat) men framförallt till mingelbilder på den efterföljande festen. En blixt kräver dock lite träning och jag rekommenderar att läsa på både i forumen men även bland artiklarna här på FS.

Vill du inte köpa en blixt (vilket jag starkt rekommenderar ändå) men fortfarande har pengar över så tror jag nog att en ljusstarkare normalzoom kan vara lämplig, exvis Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8. Förutom att de är skarpare än kitzoomen så ger de två stegen större bländare i teleläget att du kan sudda bakgrunden lite bättre och få lite behagligare bilder. Dock tycker inte jag det är lika kritiskt som en fast 100/2 eller en blixt.

Vinner du sen obegränsat med pengar så kan du alltid ställa en ny fråga, eller vänta och se ifall tråden spårar ur :).
 

Taka

Aktiv medlem
Personligen skulle jag satsat på ett 50 1.8 och en 85:a 1.8 för att komma undan billigt. Alternativt en 50 1.4 och en 85 1.4 om du vill komma undan dyrt, eller någon kombination av dessa. Då bör du klara de flesta situationer.
 

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag brukar be prästen och brudparet att göra om ceremonin en gång till i lugn och ro. Gör detta när alla gäster lämnat kyrkan och väntar utanför på att brudparet ska komma ut. Då kan du komma nära med vilket objektiv som helst och ingen störs om du väljer att använda stativ eller blixt (vilket jag inte gör). Du kan även regissera dina bilder och ställa präst och brudpar och bygga upp din bild som du vill utan att störa ceremonin. Med lite tur hinner du (det brukar vara bråttom) även knäppa några rutor på andra ställen än vid altaret. Det finns ofta fönster som släpper in skönt ljus i kyrkan. Se till att springa ut före gästerna så du får några bilder när de kastar ris på brudparet.

Ta gärna några bilder när gästerna sitter samlade i bänkraderna men innan ceremonin börjar. På så sätt får du en bild över gästerna utan att störa. Knäpp också några bilder med olika brännvidder under ceremonin. Jag brukar stå längst bak för att inte störa. Man står även bra där för att ta bilder på brudparet när de lämnar altaret.

Lycka till med fotograferingen!
 

elektra1

Aktiv medlem
Det var en bra idé att låta de "göra om cermonin.
Om de vill och har tid.
Jag har haft tur på mina bröllop att få sitta längst fram, framför/bredvid altaret, och kunna ta kort framifrån på brudparet hela vigseln. Med blixt. Superbra präst. Det var han som sa jag skulle sitta där och använda blixt. Och ibland kikade prästen på mig för att se om jag hängde med i fotandet, tex när han välsignade ringen.
Det var en härlig fotoupplevelse :)


Jag brukar be prästen och brudparet att göra om ceremonin en gång till i lugn och ro. Gör detta när alla gäster lämnat kyrkan och väntar utanför på att brudparet ska komma ut. Då kan du komma nära med vilket objektiv som helst och ingen störs om du väljer att använda stativ eller blixt (vilket jag inte gör). Du kan även regissera dina bilder och ställa präst och brudpar och bygga upp din bild som du vill utan att störa ceremonin. Med lite tur hinner du (det brukar vara bråttom) även knäppa några rutor på andra ställen än vid altaret. Det finns ofta fönster som släpper in skönt ljus i kyrkan. Se till att springa ut före gästerna så du får några bilder när de kastar ris på brudparet.

Ta gärna några bilder när gästerna sitter samlade i bänkraderna men innan ceremonin börjar. På så sätt får du en bild över gästerna utan att störa. Knäpp också några bilder med olika brännvidder under ceremonin. Jag brukar stå längst bak för att inte störa. Man står även bra där för att ta bilder på brudparet när de lämnar altaret.

Lycka till med fotograferingen!
 

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Får man använda blixt under ceremonin så är det ju helt klart mycket enklare att ta bra bilder. Jag vill i alla fall göra om ceremonin om det går. Det brukar bara ta 5-10 minuter att ta de bilder man vill ha. Man kan också stå närmare och är inte begränsad till längre brännvidder. Det är heller inga problem att använda blixt i de lägena eftersom man inte stör ceremonin alls. Vissa brudpar tillåter ju inte att någon tar kort med blixt för att de tycker att det stör.

Kul med en präst som värdesätter bilderna så mycket som den prästen du beskriver. Jag tror inte det är så vanligt men jag skulle uppskatta om fler präster såg oss fotografer som ett viktigt inslag i brudparets stora dag.
 
ANNONS