Annons

Få kontur på rätt ställe vid markerande av figur

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Jag funderar över hur man gör för att få en kontur på rätt ställe.

Förutsättningarna är en figur som är lite taggig. Därför markerade jag området med "Magnetic Lasso Tool". Så långt går allt bra och jag får en fin markering som är lagom avrundad och slät utan taggar.

Problemet är nu att få en kontur här.
Färgar jag det markerade området så får jag ju ett övergångsintervall eftersom det är en utsuddande effekt.
Kör jag filtret "Sketch / Charcoal" så hamnar konturen på fel ställe, antingen för långt in eller ut beroende på om jag markerar invändigt eller utvändigt.

Hoppas någon förstår hur jag menar.

Programvara: Adobe PS CS3
 

matlep

Aktiv medlem
Jag funderar över hur man gör för att få en kontur på rätt ställe.

Förutsättningarna är en figur som är lite taggig. Därför markerade jag området med "Magnetic Lasso Tool". Så långt går allt bra och jag får en fin markering som är lagom avrundad och slät utan taggar.

Problemet är nu att få en kontur här.
Färgar jag det markerade området så får jag ju ett övergångsintervall eftersom det är en utsuddande effekt.
Kör jag filtret "Sketch / Charcoal" så hamnar konturen på fel ställe, antingen för långt in eller ut beroende på om jag markerar invändigt eller utvändigt.

Hoppas någon förstår hur jag menar.

Programvara: Adobe PS CS3


Kolla så att du inte har ludd på markeringen. Det är nog det som ställer till det.
/M
 

Per

Aktiv medlem
Du kan ju oxå testa att utöka/dra ihop hela markeringen (vad det nu heter på fotoshåppska..) med några få pixlar i taget. Per
 
ANNONS