Annons

Ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

MarikaLantz

Medlem
Jag har ingen som helst aning om denna fråga passar in här men jag kör en chansning.

Hur gör ni för att passa in rätt ram runt ett fotografi.

Nu snackar jag inte ramar av trä utan datagjorda ramar.

Jag har en bild i mitt galleri med en ram jag inte blev nöjd med visserligen men den kan jag ta som exempel. Skickar även med en bild med ram som jag menar.

Hur testar ni vad som passar eller ser ni det direkt?

I vilket program gör ni det?

Hur?

Kram
 

Bilagor

SunKi

Aktiv medlem
Jag brukar hålla det enkelt, genom att lägga till en 2 pixlar bred ram runtom bara.

Tycker oftast att det räcker till, vissa bilder behöver inga ramar.
 

gunte

Aktiv medlem
I Photoshop,
Bild,
Storlek på arbetsyta,
Välj pixlar.
där kan du sedan testa olika antal.

I Paint Shop går det också,dock vet jag inte hur..
mvh/gunte
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Paint shop bättre

Tycker att Paint shop är överlägset Photoshop då det gället att snabbt göra ramar till bilden. (kan bero på att jag inte behärskar Photoshop). Här kan du bara klicka på Image-add borders (bestäm storlek och färg också)så lägger sig ramen utanför den ordinarie bilden. Det finns även en uppsättning färdiga ramar att använda med alternativ hur dom ska ligga. Du behöver aldrig juxa med att ta reda på bildens storlek och sedan lägga till.
 

RolandM

Aktiv medlem
gunte skrev:
I Photoshop,
Bild,
Storlek på arbetsyta,
Välj pixlar.
där kan du sedan testa olika antal.

I Paint Shop går det också,dock vet jag inte hur..
mvh/gunte

I Paint Shop:

I menyn "Image-Add borders.." och välj sedan önskat antal pixlar på ramen som blir av bakgrundsfärgen.
Det finns ett sätt att göra mer konstärliga ramar av effekter genom att välja "Image- Picture frame". Det går att skapa egna sådana ramar om man vill. Har gkort det vid något tillfälle, men förträngt hur det går till. Det är någe med masker man jobbar med om jag inte minns fel.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
I Photoshop gör man så här:
Markera/Allt.
Redigera/Ramlinje.
I dialogrutan som följer anger du bredd på ramen i antal pixlar.
Du väljer färg på ramen genom att dubbelklicka vid fältet färg, därefter markerar du vilken färg du vill använda till ramen.
Nu ska du betämma var kring markeringslinjen ramen skall ligga. Har du som i mitt exempel markerat allt ska du bocka för Insidan. Bekräfta med OK och allt är klart.

Använder du engelsk version heter det:
Select/All
Edit/Stroke.
 
Senast ändrad:

MarikaLantz

Medlem
Jag har

på bilden i inlägget har jag använt paint shop pro och gjort 3 lager av bilden vilket ett lager är ett visst antal pixlar mindre än originalbilden. Det lagret färgade jag vitt.

Det tredje lagret klippte jag så att bilden var ca 2 pixlar mindre än det vita lagret och satte sedan ihop det.

Lite krångligt tyckte jag.

Photoshop har jag inte riktigt satt mig in i ännu.
Får nog testa det tror jag.

tack för era svar!
 
ANNONS