Annons

Mobila Studioblixtar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Nån som kan ge mig förslag på några enkla, lätta mobila studioblixtar?
Tanken är att jag skall kunna bära med mig en eller två plus stativ i en väska.
Det finns ju en uppsjö av blixtar, och de flesta är ganska stora och klumpiga.

Kommer att använda dom i befintligt ljus som upplättning och att styra ljuset en aning. Så de behöver inte vara så starka.

Finns det något bra märke ni rekommenderar?
 

gors

Aktiv medlem
Jimsan skrev:
Så de behöver inte vara så starka.
Jag använder ofta ett par vanliga kamerablixtar, en Nikon SB-26 och en SB-28, tillsammans med ett Quantumbatteri med förgrenings- och förlängningssladd. Nikonblixtarna är bra för det här ändamålet eftersom de har vanlig synkkontakt. Ett användbart plus är att SB-26an i likhet med nya SB-80 har inbyggd slavtändare.

Räcker långt när man mest vill blanda blixtljuset med befintligt ljus. Med Quantumbatteriet blir uppladdningstiden kort även när man kör på full effekt. Med båda blixtarna på full effekt bredvid varandra kommer man nog upp i en sådär 300 Wattsekunder.
 

J.R

Aktiv medlem
Om du vill ha lett utrystning, så använd (nu vet jag inte vad du har för grejor) typ Canons 540, eller Nikons SB28-a köp 6v blybatteri (ca 230kr) 3,4 Ath kraft har du så det recker. Löd en tråd på en gammal batteri på+ sidan, en annan på- sidan lägg i blixten med rett poler och kör. Jag har tröttnat att släpa med min Balkar lampor och aggregat av den anledningen har jag gjort så.
 

gors

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Mobila Studioblixtar.

danneman skrev:
Menar du anslutning för PC-synk som på studioblixtar?
Ja, med en standardsladd. TTL-mätning fungerar förstås inte då, men har man tiden så är manuella blixtinställningar ändå att föredra.
 

danneman

Aktiv medlem
Håller med. Litar sällan på TTL utan mäter helst med separat mätare.

Vad avundsjuk jag blir. Min Minolta-blixt har ej sådant uttag. Det hade jag önskat när den inbyggda blixten ej räcker till för att synka trådlöst på lite längre avstånd utomhus.
 

danneman

Aktiv medlem
Adapter

Menar du det? Tipsa gärna lite närmre om vad det är för pryl och var det kan tänkas finnas! :)

Alltså om det är en adapter till blixten , inte kameran, för den har redan uttag för PC-synk.

Lite svårt ibland med Minoltas egen design på blixtskor när man skall finna tillbehör.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Kolla in min utrustning i min kameraväska. jag kör med Bowens Esprit Gemini med batteripack. Allt nödvändigt ryms i en medföljande väska.
My five cents./Mats
 

Goatboy

Aktiv medlem
Re: Adapter

danneman skrev:
Menar du det? Tipsa gärna lite närmre om vad det är för pryl och var det kan tänkas finnas! :)

Alltså om det är en adapter till blixten , inte kameran, för den har redan uttag för PC-synk.

Lite svårt ibland med Minoltas egen design på blixtskor när man skall finna tillbehör.
Hama 6977 blixtsko med fotocell/slav + PC uttag 393 kr på Cyberphoto.

http://www.cyberphoto.se/tillbeh/06977.php



Edit: Sorry - såg inte att du hade Minolta.
 

danneman

Aktiv medlem
Ja lite körigt det där med Minoltas blixtsko.

Drömmer helt klart om ett kit med Bowens Esprit Gemini och ett Travel-Pak! Det skulle passa mina behov som en dröm. Men då får jag nog börja spara nu för att möjligen satsa på det till nästa sommarsäsong...

:)
 
ANNONS