Annons

Den digitala bildens storlek ?

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
Jag har en Pentax Optio 430. Den spar bilderna i .jpg och med bästa upplösning blir de normalt omkring 1½ - 2 MB. Efter bearbetning och beskärning är de normalt fortfarande ungefär lika stora.

I går kväll plåtade jag vid 22-tiden i befintligt ljus en forsythiabuske som lyste så snyggt gul i natten.Bilderna höll normal storlek.

Men efter bearbetning i Photshop Album visade de sig ha blivit 3,8 4,4 resp. 5,1 MB.

Vad kan det bero på?
(Jag har tittat igenom biblioteken för de senaste månaderna och det finns inte en enda bild över ca 2 MB. Jag har inte ändrat några parameterar i kameran eller programmet.)
 

Linmajon

Aktiv medlem
janf skrev:

Men efter bearbetning i Photshop Album visade de sig ha blivit 3,8 4,4 resp. 5,1 MB.

Vad kan det bero på?
För att förstå varför måste man förstå lite om vad jpg är.
En .jpg är en komprimerad (packad) bildfil som är olika stor bl.a. på hur mycket detaljer som finns i bilden, färger, kontraster mm. Algoritmen för .jpg är inte helt trivial.
En bild som är ex. 2000x3000 pixlar och har 24 bitars färgdjup är 2000*3000*24=144milj. bitar stor, vilket är 144/8= 18 Megabyte. När man tar upp bilden i ex. Photoshop packas bilden 'upp' i internminnet och tar alltså 18 megabyte i anspråk oavsett hur liten själva .jpg-filen är.
Om man sedan sparar ner den på disken igen packas bilden ihop igen till en ny jpg-fil, om man nu väljer att spara som jpg. Hur stor den blir då kan bero på flera saker, bl.a. vilken 'kvalitet' (kompressionsgrad) som väljs när man sparar, eller vad man gjort med bilden. Det har inget att göra med hur stor originalfilen varit.
 
Senast ändrad:

jnse

Aktiv medlem
Använde du oskarp mask på bilden?
Gör man det så kan den bli en hel del större än originalfilen var
 

janf

Aktiv medlem
Tack för tips och frågor

Det eventuella bruset som Roine frågar efter tycks inte vara orsaken.Storleken ökar på alla bilder som jag berarbetar i Photoshop Album - både dagsljus- nästan svarta nattbilder. (Jag gjorde nya tester i går.)

Johan undrar om jag använde oskarp mask. Programmet har en enkel funktion för skärpning.Jag har gjort om bearbetningen utan skärpning. För att få programmet att spara bilden i "fix"läget måste man göra någon behandlingsåtgärd. Jag har testat att endast använda "crop" och då dragit ut ramen så att det inte blir någon beskärning alls. Bilden ökade ändå från 1,675 till 2,709 MB.

Mats lämnar en väldigt bra förklaring till vad som händer - tack för den! Jag förstår nu att en .jpg-fil som bearbetats kan bli större än originalet.

Men det förklarar inte varför storleksökningen inträffar just den här veckan. Jag ju använt programmet i månader och inte observerat det här tidigare.

I mitt Corel Photo bestämmer jag själv komprimeringsgraden när jag spar, men det här "användarvänliga" programmet gör allting själv utan att fråga. Jag har förgäves letat efter någon inställning som jag kunnat komma åt av misstag.

Tacksam för fler goda råd!

mvh
janf
 

Linmajon

Aktiv medlem
Re: Tack för tips och frågor

janf skrev:
.

I mitt Corel Photo bestämmer jag själv komprimeringsgraden när jag spar, men det här "användarvänliga" programmet gör allting själv utan att fråga. Jag har förgäves letat efter någon inställning som jag kunnat komma åt av misstag.
Hmmm...det var ovanligt. I stort sett alla program jag sett som kan spara i jpg har någon slags möjlighet att ställa kompressionsgraden. I Photoshop ser man tillochmed direkt på bilden hur den kommer att se ut, när man drar i ett reglage.
 

Estethia

Aktiv medlem
mycket detaljer i en bild som komprimerats ger en större bildfil trots samma komprimeringsgrad och bildstorlek i jämförelse med en bild som är utan detaljer och med stora "fält" i liknande färger/gråskalor. även lite suddighet brukar dra ner filstorleken då formatet kan packa mer.
alltså, ju närmare färgerna ligger varandra i en bild, desto bättre kan de packas utan kvalitétsförlust.

ibland är det oxå så att kameran har en hårdare komprimeringsgrad än bildhanteringsprogrammet.
jag har plåtat med kameror vars bästa komprimeringsgrad är att jämföra med photoshop 7's jpg 11. (bäst är 12)
sparar man då om bilden i 12 blir filstorleken ganska mycket mer beroende på omständigheterna runt bilden (motiv, bildbehandling osv osv).
 
ANNONS