Annons

Gott Nytt År!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

JDH

Guest
Tack så mycket! Jag önskar detsamma till dig och alla andra medlemmar här på Fotosidan.

Jens Holmström.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Detsamma !!!!

Ha det toppen och glöm inte skjuta raketer !!!



NIKLAS


Ps. Glöm inte kameran hemma !!!!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
fy alltså

Det var ju sämsta nyårstimmen hittills (nästan).
Det utlovade klara vädret försvann.
Jag som hade riggat upp kamera och stativ på balkongen...när det bara var molnigt och disigt.

Gott nytt år i alla fall :)
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Har nyligen varit ute å fotat, men det kanske inte blir så bra. Jag har nämligen en ISO 100 film i kameran, förvisso så är det dia, men det kanske inte hjälper???

I vilket fall som helst:

GOTT NYTT ÅR

till alla på fortosidan.se

från

Stefan Dagobert
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
varför slulle inte det funka?
Jag kör bara med diafilm iso 50-100. Har fotograferat relativt mycket på natten och det blir bra. På natten ska man inte ha mer än 100 iso för reprocitetsavvikelsen förstorar även upp kornen på filmen.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
hehe, och jag trodde jag var sorglig som satt mig här vid den här tiden på nyårsafton *s*

jeje, got tnytt år på er alla =)

/Tobbe
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
SinusLinus skrev:
varför slulle inte det funka?
Jag kör bara med diafilm iso 50-100. Har fotograferat relativt mycket på natten och det blir bra. På natten ska man inte ha mer än 100 iso för reprocitetsavvikelsen förstorar även upp kornen på filmen.
För att det är de första natt- och fyrverkeribilderna jag tar. Kanske inte har rätt slutartider...Det står på filmförpackningen att filmen är ämnad för dagsljus. Det är också min första diarulle...
Mycket kan gå fel... ;)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Filmen är färgbalanserad för dagsljus.
Vet inte riktigt hur färgtemperaturen skiljer sig på natten men om man använder en dagsljusfilm brukar "rätt" färgstick uppkomma så att man upplever det färdiga diat som det var vid fototillfället.
Fast "proffsen" använder Tungstensfilm på natten för att få ett trevligt blått ljus.
Tungstensfilmerna brukar förövrigt ha bra reprocitetsegenskaper så att man inte behöver kompensera för minskad känslighet hos filmen på långa tider.
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Tack Linus...

för upplysningarna. Nu ska det bli roligare att framkalla rullen, fast sen får man väl hoppas på att slutartiderna jag använde mig av är av den rätta längden.:)
 
ANNONS