Annons

"Fotolåda"

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tycker det är roligt att fotografera lite föremål ibland och jag skulle behöva en "låda" att fota i. Alltså typ nåt som är klätt med t.ex. blått tyg, så att bakgrunden blir bra. Jag vet inte vad de heter egentligen. Jag har inte hittat nån att köpa, förutom nån specialvariant hos Scandinavian Photo, men jag tyckte 6000kr+moms var lite mycket... måste gå att bygga billigare själv. Några tips på konstruktion?
 

pgrahn

Ny medlem
Tidningen Digital Foto har i senaste numret ett enkelt förslag på låda. En plastdunk där ena sidan skärs bort. Plastdunken kan ljussättas med lampor på utsidan, den går säkert att klä på insidan också. Ett enkelt förslag som hamnar en bra bit under 6000kr :)
 

mrmozart

Avslutat medlemskap
Ah, tack så mycket för tipset Patrik! Plastdunkar brukar vara billigare än 6000kr ja :)
 

Camerans

Aktiv medlem
One way I do this is to build a small "room" with pieces of polystyrene (that's the white stuff they use to pack in TVs and stereos etc...
I build it with 3 sides and a roof, approximately 40cms high and 40cms wide. I then use a flash on a cable and shoot the flash into the roof of this little room. The polystyrene does a great job of diffusing the light and if you shoot at the correct angle you will be able to avoid shadows around whatever you are shooting, so you get that "hanging in air" look.

Bests, Duncan
 

Starsara

Avslutat medlemskap
Rätt kul att länken till tvättkorgen nu för tiden går till en näshårstrimmer...
 
ANNONS