Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga eget undervattenshus???

Produkter
(logga in för att koppla)

cfdahl

Medlem
Hej,

Jag jobbar mycket med surf och windsurfingfotografering, då jag ligger i vattnet och fotograferar. Har haft en Ewa-Marine påse, men skulle vilja he ett hus som tål stötar och hårdare tag. Att köpa ett dykhus är dyrt, och så är dykhus ofta väldigt klumpiga att ligga i vattenytan med.

Finns det något enkelt, bra och billigt sätt att bygga ett smidigt, vattentätt kamerahus??

/Fredrik
 

Lophius

Medlem
Hej
Jag tror att det är jobbigare och mera kostsamt än lönsamt att bygga eget. Problemet gissar jag är att lösa bekymret med portar (och blixtkontakt om du behöver det om du bara skall fota i ytan). Jag antar att det bästa sättet är att köpa färdiga portar som du bygger in ??
Jag modifierade ett Dyfo hus för ett antal år sedan till att passa Nikon F801. Mycket arbete blev det och visst fungerade det, men inte så bra som jag önskade så jag skaffade ett Aquatica hus istället.
Om du bara skall ligga i ytan så har Aquatech ett hus som är anpassat till detta ( ned till 10 m). Det verkar lätt och bra på många sätt, men det är ganska dyrt.
Ledsen om jag inte svarar på den egentliga frågan. Jag tror inte att det finns ett enkelt sätt att bygga eget, men om jag skulle göra det i alla fall så skulle jag köpa begagnade portar, typ Sea&Sea eller Aquatica och bygga in.
/Rikard
 

cfdahl

Medlem
Hej Rikard.
Tackar för svar.
Jag misstänkte att det inte är lönsamt att bygga själv. Tidskrävande och mycket jobb och pill för att få det att funka och vara tätt.

jag ska kolla lite närmre på Aquatech, dom verkar ha en del. Tack för tips.

/Fredrik
 
ANNONS