Annons

Hur tar jag bort kanten som blir vid ett utklipp?

Produkter
(logga in för att koppla)

andre83

Ny medlem
Tack

Är på jobbet nu men ska prova direkt jag kommer hem var hittar jag inställningar för ludd? Tack för era snabba svar! mvh André
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
När det gäller hår och päls finns det inga genvägar. Bara att bita i äpplet och pilla.

Mitt förslag är att du skapar en lagermask. Då kan du ickedestruktivt subba och måla tillbaka hur mycket du vill. Tar du bara suddgummit så försvinner ju pixlarna, blir mycket mindre ctrl-z med lagermasker.
 

Jonka

Medlem
Det där med Feather på markering kan iofs funka bra i vissa lägen. Tar jag en markering runt hunden väljer alt+ctrl+d och sätter feather till 1px, inverterar markeringen ctrl+shift+i och suddar eller ritar i en lagermask så kan man få bort lite.

Ett annat sätt är att arbeta upp lagermasken från bara en kanal. Skapa först en vector mask på ditt lager. Gå sedan till kanalfliken brevid lagerfliken. klicka på de olika kanalerna. välj den där det är störst kontrast mellan objekt och bakgrund, förmodligen den blåa kanalen i hundbilden. Gå tillbaka till din lagerflik, klicka på masken, som skall vara helt vit nu och börja måla med svart det som ska bort. Det är bra om du har ett lager under så att du ser vad du frilägger.

Kolla bilden. Det där är ett quick and dirty exempel. Men handpåläggning är naturligtvis nödvändig.

Ett tips är boken "Photoshop Masking & Compositing" - Katrin Eismann http://www.photoshopmasking.com/
 

Bilagor

andre83

Ny medlem
Det där med Feather på markering kan iofs funka bra i vissa lägen. Tar jag en markering runt hunden väljer alt+ctrl+d och sätter feather till 1px, inverterar markeringen ctrl+shift+i och suddar eller ritar i en lagermask så kan man få bort lite.

Ett annat sätt är att arbeta upp lagermasken från bara en kanal. Skapa först en vector mask på ditt lager. Gå sedan till kanalfliken brevid lagerfliken. klicka på de olika kanalerna. välj den där det är störst kontrast mellan objekt och bakgrund, förmodligen den blåa kanalen i hundbilden. Gå tillbaka till din lagerflik, klicka på masken, som skall vara helt vit nu och börja måla med svart det som ska bort. Det är bra om du har ett lager under så att du ser vad du frilägger.

Kolla bilden. Det där är ett quick and dirty exempel. Men handpåläggning är naturligtvis nödvändig.

Ett tips är boken "Photoshop Masking & Compositing" - Katrin Eismann http://www.photoshopmasking.com/

Testa detta o det gick ok för tiden det tog o min brist på noggranhet... La upp den nya bilden som en ny version.. Tack för hjälpen alla! Mvh André
 

goran1957

Medlem
Hej! Har problem med att få till kanterna runt objekt som jag klipper ut. Har varit inne i refine edge o valt 0 på allt. Men då blir det ju ändå kanten kvar pga dålig friläggning finns det någon genväg? Här är ett exempel.. jag har photoshop cs4.


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1676916.htm
Gå till den kanal som har den största skillnaden mellan bakgrund och det motiv som ska maskas ut. Duplicera den kanalen, markera den > Ctrl+L och dra i reglagen för skuggor, mellantoner och högdagrar till du är nöjd.
Sudda, ev. gå till Nivåer igen.
Ctrl-klicka på den kopierade kanalen.
Ställ in ludd på 1 pixel.
 
ANNONS