Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minne till Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Tjenare Daniel!

Så 16Mb var förlite till Dimagen? :)

Jag hade ett 1Gb SanDisk kort, som jag nu har till min 10D, inga som helst problem..

Orsaken till att jag inte köpte microdrive var att jag tror dom är lite ömtåliga, det är ju ändå en "miniatyrhårddisk"..

Sen kan Dimage vara kinkig på minneskort, enligt Cyberphoto.
"Dimâge 7 är mycket kinkig på minneskort och till denna rekommenderar vi SanDisk minneskort, då vi vet att de fungerar klockrent tillsammans med denna kamera. Även Lexar och IBM MicroDrive fungerar bra."

Typ II är väl microdrive?
 

Yooda

Aktiv medlem
haha aa det va lite lite :)
Har som tur var en 64 till min ixus :) Så lite fotande har det blivit i helgen :D

Jo typ II är microdrive, men länken jag skickade med är den vanliga :) Tror typ II är snabbare...

Kanske stämmer att de är ömtåligare, får prata med en fotoaffär, o höra vad de rekomenderar :)
 

janc

Aktiv medlem
Jag har använt CF kort från Sandisk, Lexar och Scandinavianphoto (deras eget märke) utan något som helt problem. Använder ett antal kort (256MB och 128MB) för att sprida risken / minska skadan när något av dom går sönder - för det kommer att hända...
 

Yooda

Aktiv medlem
Mmm har nästan bestämt mig för Scandinavianphoto:s 512 MB...
Är det stor skillnad i hastigheter mellan märkerna?
Är det värt att köpa ett "ultra kort"?
 

janc

Aktiv medlem
Jag gjorde tidigare testet att ett antal gånger klocka den tid skrivlampan är tänd när man sparar en RAW fil utan att märka någon signifikant skillnad.
 

janc

Aktiv medlem
Ser nu att du skrev 7i så jag får lägga in brasklappen att det jag skrev relaterar till Hi. Men detta med minnet borde väl knappast vara olika mellan modellerna.
 

vee

Aktiv medlem
så länge du har microdriven i kameran behöver du nog knappast oroa dig för den.. tappar du kameran med microdriven i så är det nog med största sannolikhet kameran som dör först.
 

vee

Aktiv medlem
vet ej
den drar helt klart mycke ström med microdrive, men de gör den väl även med vanliga cf kort?
har bara 16 mb vanligt cf så kan inte riktigt testa =).. fast tror inte den drar så mycke mer men de e ju bara vad jag tror.. en/två extra uppsättningar batterier så klarar åtmintstone jag mig rätt bra, om man nu inte vill fota me lcdn på hela tiden.
 

Humpe

Aktiv medlem
Någon som använder Viking minnen? Fick min 7iH i helgen och känner ett stort behov av mer minne. Siba har rätt skapligt pris på dessa minnen men vill bekräfta att de kommer att fungera innan jag slår till.

/H
 

Yooda

Aktiv medlem
Vad har de för pris på dem?

Tror de ska fungera, har dock inte testat själv, men har för mig att sergel foto rekomenderade mig att använda det minnet till min 7i :)
 

Humpe

Aktiv medlem
Enligt deras hemsida tar de 799:- för ett 256 Megs minne, Rätt skapligt då man slipper frakten därifrån, har ingen möjlighet att köpa fraktfritt ifrån någon annan. Fått intrycket av att det skall vara bra minnen men jag vet inte säkert. Ingen som kan bekräfta att det funkar?

/H
 

janc

Aktiv medlem
Enligt Vikings hemsida ger de 5års garanti så... Du kan väl ta med kameran till Siba och testa att det fungerar ?
 

Pinnacle

Medlem
Max 2Gb....

En begränsning med Minolta DiMAGE 7i (vet inte hur det är med efterföljarna) är väl att den klarar max 2Gb storlek på minneskortet om man inte kör med IBM Microdrive.

Kameran kan endast läsa FAT-partitioner och 2Gb är begränsningen på sådana.

Kanske kommer en firmware uppgradering som gör att kameran klarar FAT-32.
 

Yooda

Aktiv medlem
Minne

Viking kostar nu 299 kr för en 128 och 600 för 256 på Siba :)

De hade endast 128 i sthlm (city) så ja köpte det o testar :) E ju inte fel att ha 128 meg till lill Ixusen o sen köper ja större till Minoltan :)
 
ANNONS