Annons

Bästa uv-kamera i förhållande till pris/prestanda

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Nej det finns inte någon sådan :)
Allt ät upphängt på tycke/smak/grad av intresse.
Vissa kan lägga ut hur mycket pengar som helst för att få någon liten finess, andra tycker engångskameror funkar bra för deras behov. Dessutom har det säkert kommit två nya kameramodeller under tiden jag skriver detta svar.

Så allt är avhängt på vad du tycker fotointresset är värt för just dig.
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Finns det någon sådan tro?
Säger som Fabian, begagnat är där du skall börja leta. Det finns utrustning till salu som duktiga fotografer tagit betydligt bättre bilder än jag någonsin kommer ta. För vissa är det det viktigt att hålla i sig i framkant och det finns anledning att ha samma modeller ovan och under ytan men för oss flesta räcker det gott med instegsmodellerna hos Canon eller Nikon (även om de har några år på nacken).
 

Petsan

Aktiv medlem
Kan ni tipsa om bra kameror för UV, begagnat som nytt?
Är det frågan om kompaktkamera eller system? Smartast är förståss att använda en kamera som är så lik den du använder ovan ytan som möjligt. Ju fler rattar, program, mm som är bekant, ju färre svordommar under vattnet. Använder du systemkamera är ju vinsten påtaglig om man använder redan befintliga tillbehör till sin landkamera, och än mer om man faktiskt använder samma kameramodell över och under vatten.

Vad gäller kompaktkameror så är det väl en generell regel att det är bättre att satsa på en kamera som kan zooma ut vidvinkligt än en som har hög förmåga att zooma in i teleläget.

/Peter
 

joyn

Aktiv medlem
jag köpte canon 880 med WP-DC26

Hej!
Jag köpte Canon powershot SD880IS = IXUS 870IS 10MP med undervattenhuset WP-DC26 för just poolen behov. (japp grymt overkill men med tre barn så tänkte jag som så; att en vanlig "tät kamera" kommer en unge att lyckas få upp på något sätt!!! och då är det ju liksom kört)

Jag tror att det paketet landar på ca 5000 på Cyberphoto. Jag köpte mina prylar i USA för ca 3800 (B&H NY) för några veckor sedan för semestern på Gran Canaria jag just nu är på.

Jag har inte satt bilden jag föreställde mig än (Nja jag satte den "by accident" men inte på min unge, Fan också! man lägger ju inte ut andras barn på webben).

Men det är lite svårare med undervattenfoto än det vanliga så det tar nog ett tag att lära sig, och kanke lite photshoppande för att det ska se ut som det man har tänkt sig men om det hade varit lätt så hade det nog inte varit så rackarns kul att pröva.

Om jag sätter bilden jag jobbar på så dyker den upp i kritikbilder annars kröker jag ryggen och inser hur mycket svårare det är under vatten. Canon kameran i sig är J-vligt bra som kompakt (grymt skarp)

Jag lägger nog upp några bilder efter semestern för att få lite kritik, det är ju trots allt så man blir bättre.
och jag är helt färsk på UV foto.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Ixus verkar ju vara ett bra alt om man inte vill kosta på sig för mycket. Jag tänktte använda min för uv-foto vid snorkling. Skall bli kul att se dina bild resultat. Ngn annan som har erfarenhet med denna kombination ixus och uvhus?

/anders
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har Canon 400d med extern blixt (430ex) och funderar på att köpa en http://www.ewa-marine.de/index.php?id=49 eller är det bättre med någon liknande kompakt kamera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403512.

Hade tänkt mest fota i poolen eller i simhallen på babysimmet.
Jag tycker du ska välja systemkameran i påse. På det djup som är aktuella räcker påsen gott. Du kommer få mycket bättre bilder med din kamera än med en kompakt med inbyggd blixt. Även poolvatten är fullt med småbubblor och små partiklar. Det blir helt klart bättre med löst blixt. Babysim går fort och du har ite så mycket tid på dig. Då är det kanon med en kamera som är snabb och har bra manuella möjligheter.

Jag har testat babysimfoto en gång. Svårt. Nu hade jag dubbla blixtar så du kanske inte ska kräva samma resultat, men jag vill mest visa som exempel på vad som går att få fram. Jag hade inte fått samma resultat med en kamera med sämre fokus och utan sekvenstagning.

http://www.f64.se/img/divesweden/large-29.html
 
ANNONS