Annons

Nikon D60 och höga ISO-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

Cusco

Ny medlem
Först och främst vill jag säga att denna tråden handlar om en bal jag ska fotografera. En moderator får gärna flytta tråden om han/hon anser att tråden inte hör hemma här, men anledningen till att jag lagt tråden i det här underforumet är för att jag kan tänka mig att bröllop och baler har mycket gemensamt rent fotograferingsmässigt.

Jag är en snart 17årig gymnasiestudent som, tillsammans med en vän, fått uppdraget att fotografera treornas studentbal nu den 30e maj.

Först var det meningen att jag skulle låna en Nikon D80 m. några objektiv och ett bra stativ, men tyvärr gick detta inte ändå. Så jag måste förlita mig på min egna Nikon D60 och det Sigma 18-200/3,5-6,3 jag kommer få inom en vecka (i samband med min födelsedag). Eftersom jag bara går i ettan har jag ingen vidare inkomst (knappt fyrsiffrig) och att spara ihop till bättre utrustning är svårt.

Jag har stativ, men jag kommer behöva trappa upp ISO-talet för att få bra skärpa, då jag förmodar att ljusförhållandena inne på balen inte precis kommer vara de mest gynnsamma för mig.

Problemet är att kombinationen av Nikon (D60 i alla fall) och höga ISO-tal är något man verkligen vill undvika, bruset är hemskt och det uppkommer allt för mycket redan vid ISO-800.

Vad ska jag göra? Det är försent att avsäga mig uppdraget och jag vill ju kunna leverera bra bilder. Finns det enkla och väldigt effektiva metoder att undvika/redigera bort bruset? Jag fotar i RAW och har Photoshop CS3.
Från min skola kan jag låna en Pentax K200D om det skulle krisa, bör jag göra detta?

Snabba svar är uppskattat.
 

gogreen

Aktiv medlem
Skulle försöka låna en blixt, med ljusstyrkan på objektivet tillsammans med Nikons kassa "högaISObrus" känns det som gjort för brusiga bilder med massa rörelseoskärpa.

Mitt tips är hursomhelst att snacka lite med dom ansvariga och försöka leta upp eller skapa en liknande situation för att testa din utrustning och inställningar under rådande förutsättningar innan det är allvar.

Lycka till!
 

Cusco

Ny medlem
Jag glömde nämna att jag faktiskt har en blixt. Det är förvisso ingen avancerad en då det är en Nikon SB-400, men en blixt är det allt. Blixt kommer ju vara ett störande moment för andra, men hellre det än dåliga bilder.

Att testa utrustningen i en liknande situation var ett bra tips, tack. Jag ska försöka göra detta. :)

Redigeringstekniker för såna här situationer (alltså likt bröllop och sånt) vore för övrigt uppskattat.
 

Stefan Sthlm

Aktiv medlem
D60:s hög-ISO-egenskaper är väl ungefär som sina konkurrenter dvs helt OK, men visst, över 800-1000 börjar bruset synas, framför allt i skuggorna. Om det är någon tröst så är D80 något sämre på höga ISO.

Med tanke på ditt ganska ljussvaga objektiv lär du nog få nytta av blixten. Jag har en SB-400 själv och tycker att det blir bra och mer smickrande om man riktar den i taket, gärna kompletterad med en bit vit kartong eller nåt instoppad i springan bakom själva blixten för att få lite lagom med ljus framifrån på fotoobjekten. Nackdelen med blixten är att man inte kan rikta den i taket när man fotar i porträttläge. Glöm inte att ta med extra batterier till blixten!

Ett fast ljusstarkt objektiv som t ex Nikkor AF-S 35/1.8 hade kanske varit bra för att undvika blixt. Då hade du kunnat köra med större bländare och få ner slutartiden, men det verkar inte rymmas i budgeten. Stora bländare ger korta skärpedjup och det kräver att man tänker till så att allt man vill ska vara skarpt ryms i skärpedjupet.

Stativet hjälper till att förhindra oskärpa från kameraskak, men personer rör sig tyvärr och då är det korta slutartider och/eller blixt som gäller. Och stativet kan göra att du känner dig mer oflexibel i fotograferingen.

Som någon annan sa, jag skulle försöka reka och provfota lite i lokalen, eller i liknande ljusförhållanden för att känna mig trygg.

Bara mina tankar. Lycka till!
 

Harubla

Aktiv medlem
Varför inte köra manuellt och gaffla själv?
Eller exponeringskompensera + och -, det går ju att göra i 5 steg.
Jag har också D60 och att gaffla själv är inte det mest optimala, i alla fall inte när det är himmel och moln (och vind) involverat. Ganska mycket klydd med Photoshop isåfall.
 

gatsu

Aktiv medlem
Din SB400 funkar väl kanon, ett tillägg kan väl vara en http://www.abetterbouncecard.com.
Ett sätt att dölja bruset är väl svartvita foton, som ibland kan göra bilden bra mycket bättre. Dessutom kommer folk vara på strålande humör och ändå se bilderna som bra oavsett då det är deras studentskiva, för de flesta sitter inte och studerar pixlar i alla fall.
Bruset vid en 10x15 är inget som stör, antagligen inte för web heller. Visa gärna resultatet sen, min egna student har jag i princip bara ett enda kort från, av mig och min nuvarande fru i ett 10x15 format som farsan tagit med nån kamera, inget tekniskt mästerverk, men jag störtgillar det och det måste ju ändå vara huvudsaken?
Detta löser ni utan problem, lycka till.

// Tord
 
ANNONS