Annons

Pixelering, rastrering, pärlplatta helt enkelt

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
När man ställer konstiga frågor brukar det vara lika bra att klämma ur sig den udda anledningen på en gång tror jag. Så här kommer det...

Jag har en bild tex den här kvisten och nu vill jag pixelera/rastrera den så att det går att lägga en platta med pärlor så det liknar den.

Det bästa jag lyckats komma på hittils är att först köra PS-filtret mosaic på den så den blir stor-pixlig och sedan tvinga in den i färgkartan för bifogad gif-bild som ganska bra representerar tillgängliga färger. Resultatet blir som synes inte helt bra. Skulle vilja ha en effekt mer lik den på mario-bilden. Tips på tekniker för att få till det mottages tacksamt.



Och lite halvt separat undrar jag om det går att rastrera antar jag att det skulle kunna kallas en bild så att varje pixel eller större bildelement liksom blir flera pixlar som tas från dom bestämda färgvärden som finns. Det är ju liksom allt eller inget i färgmättnad som gäller med pärlor. Först och främst att färgpunkterna sitter i ett kvadratiskt mönster med gärna också i hexagoner typ vaxkaka. Det skulle vara lite tufft att kunna blåsa upp en bild i ordentlig storlek och bara använda typ RGB eller varför inte bara svarta och vita pärlor.

Så någon kunnig med öppet sinne för galna idéer. Hjälp mig =)
 

Bilagor

j777

Aktiv medlem
Jag har en bild tex den här kvisten och nu vill jag pixelera/rastrera den så att det går att lägga en platta med pärlor så det liknar den.
Är det inte så att du vill skala ner bilden så att en pärla motsvarar en pixel i bilden? Och sedan reducera färgdjupet i bilden genom att ändra till indexerade färger. Fast hur du får de önskade färgerna vet jag inte.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Är det inte så att du vill skala ner bilden så att en pärla motsvarar en pixel i bilden? Och sedan reducera färgdjupet i bilden genom att ändra till indexerade färger. Fast hur du får de önskade färgerna vet jag inte.
Nja, alltså, jag vill ju skala upp varje pixel så att den kan representeras med säg fyra eller nio pärlor så att det går att kombinera färger så att dom tillsammans representerar den ursprungliga pixeln så bra som möjligt.

Egentligen spelar inte antalet pixlar någon större roll. Pixelantalet får gärna gå att variera fritt men tanken är fortfarande då att färgen på pixlarna väljs så att bilden fortfarande bli hyfsat korrekt återgiven på högre nivå. Så att till exempel ett grönt löv inte blir till en grå blaffa.

Bilden på kvisten ska ha samma färgtabell som färgkartan om jag gjort det hela rätt i photoshop =) Jag har en färgprofil från den gif'en som jag kan använda när jag väljer indexerade färger.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag skalade ner 50%, vred bilden 45º, skalade ner 50% till och vred tillbaka bilden 45º igen.

Sedan omvandlade jag bilden till indexerade färger (256 färger, system eller web) och satte upp "dither" på 100%, diffusion.

Jag ska tänka på hexagonmönstret en stund, sånt här tycker jag är kul... :)
 

Bilagor

spirellan

Aktiv medlem
Det finns program för broderi i korsstygn. De är väl gjorda på nåt liknande sätt?
/Eva-Lena
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag skalade ner 50%, vred bilden 45º, skalade ner 50% till och vred tillbaka bilden 45º igen.

Sedan omvandlade jag bilden till indexerade färger (256 färger, system eller web) och satte upp "dither" på 100%, diffusion.

Jag ska tänka på hexagonmönstret en stund, sånt här tycker jag är kul... :)
Snyggt =) Ska genast testa. Jag bjuder på lite färdiga projekt under tiden. 8-bitarsgrafik är ju liksom som gjord för pärlor.
 

Bilagor

PrinsValium

Aktiv medlem
Det finns program för broderi i korsstygn. De är väl gjorda på nåt liknande sätt?
/Eva-Lena
Ja, jag testade något sånt. Lyckades inte få till färgpaletten. Det finns ju så många fler färger på broderitråd men det kan nog löna sig att titta vidare på det.

Tjongar ut ett par länkar som kanske är intressanta i sammanhanget:
http://www.photopearls.se/
http://www.pearlgeek.com/
Intressant, verkar som dom pärlorna kanske har en lite bättre färguppsättning än hama som jag köpt upp mig på :p Dock så finns hamas pärlor i miniformat vilket är ett plus om inte bilden ska bli megastor. Verkar inte finnas någon testversion av programmet dock. Lite synd även om det inte verkar vara särskilt dyrt egentligen.


Jag har dock en känsla av att dom flesta program avsedda för pärlor eller korsstygn gör något särskilt mycket mer avancerat än man kan få till enkelt i photoshop bara man kan knepet.

Dither verkar ha varit nyckeln till framgång tycker jag. Så enkelt när man bara vet, tack för den =) Undrar dock om den där rotationen gjorde någon skillnad i slutänden. Testade både med och utan, på en annan bild visserligen. Dessutom ett porträttexperiment. Jag tycker det blir riktigt bra men man får kanske pilla lite för hand efteråt och ta bort lite "heta" pixlar här och där. Backar man ett par steg så smälter färgerna ihop fint dock och det var ju så det var tänkt iofs.
 

Bilagor

ANNONS