Annons

Filter för Vivitar Slide Printer?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Ber om ursäkt om detta inte är det rätta forumet för denna fråga men vissa ämnen är litet svåra att inordna i fotosidans grupperingar.

Jag har äntligen hittat en Vivitar Printer och börjat experimentera. Det jag funderar på är möjligheterna att påverka färgerna. Filmen är ju dyr så det skulle vara bra med litet vägledning. Maskinen har ju en filterhållare men mycket mer information än så har jag inte lyckats hitta. Mina kunskaper om dom där fyrkantiga filtrena är noll men det är alltså såna man skall ha och sen klippa till?

Vilket filter kunde vara mest nyttigt?

Storleken är ungefär 40x45 så en 100x100 ger ju fyra stycken. Nån som har extra bitar och vill dela med sig? Eller som vill vara med och dela?

Eller är det så att filtren helt enkelt inte är värst användbara på denna maskin?

Sen finns ju möjligheten att sätta filter på kameran. Några filterrekommendationer där?
 

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har forskat mer i ämnet och det visar sig att filtren man använder i Vivitaren är YellowCyanMagenta-filter i olika densiteter för förstoringsapparater. Har aldrig sysslat med sånt så jag tänkte endast på dom filter man sätter på kameror. Litet klokare blev man igen.
 
ANNONS