Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt på nattfågel - t ex uggla

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
Har fotat uggleunge en mörk kväll utan att bilden återspeglar hur mörkt det var. Blixt skulle ge rätt atmosfär, men stör möjligen ugglan. Är det någon som har erfarenhet/åsikter om hur ugglorna reagerar på/tål blixten?
 

Bilagor

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
Varför inga inlägg?

Att det finns fotografer som använt blixt på nattugglor anser jag helt säkert. Frågan är varför ingen vill dela med sig av erfarenheterna. Alternativ:
1. Ugglan föll död till marken, krockade med ett träd eller försvann och visade sig aldrig mer.
2. Bilden blev perfekt, men varför dela med sig av ett vinnande tips!?

...eller hur ?
 

ljonsson

Aktiv medlem
Jag fotade bla ugglor och större Tandnattskärror (Great Potoo) i Pantanal, Brasilien med blixt + Better Beamer.
Guiden ville inte att jag skulle ta mer än max ett par bilder per fågel pga att blixten tillfälligtvis förblindar nattdjuren. Tänker man efter så visst ligger det nog en del i den åsikten - sitt själv och spana efter mat i kompakt nattsvart mörker när någon smäller av blixtar rakt i dina vidöppna ögon...

Så här blev resultatet på en Rostsparvuggla: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1412583.htm

//Leif
 

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
Jag fotade bla ugglor och större Tandnattskärror (Great Potoo) i Pantanal, Brasilien med blixt + Better Beamer.
Guiden ville inte att jag skulle ta mer än max ett par bilder per fågel pga att blixten tillfälligtvis förblindar nattdjuren. Tänker man efter så visst ligger det nog en del i den åsikten - sitt själv och spana efter mat i kompakt nattsvart mörker när någon smäller av blixtar rakt i dina vidöppna ögon...

Så här blev resultatet på en Rostsparvuggla: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1412583.htm

//Leif
Kul att du tog dig tid att svara! Din rostsparvuggla ser ju verkligen ut som en nattuggla!. Att ugglan blir temporärt förblindad inser jag. men hur länge och hur hanterar ugglan situationen?
Frestar med ett par frågor till dig:
- Visade ugglan att den stördes genom någon reaktion?
- Hur länge satt den kvar efter sista blixten?
mvh/Bo
 

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
Min sammanfattning

Eftersom jag startade med frågan känner jag mig skyldig att avrunda också. Har ställt frågan i tre (!) olika fågelrelaterade forum här på FS och dessutom frågat på ornitologisa föreningen (SOF). Detta är vad jag fått fram:
- Ugglorna skadas inte (SOF).
- Ugglor kan hantera ljuskällor bra, t ex gatlyktor, billjus och fotoblixt. Allt i begränsad omfattning. Störs inte nämnvärt mer än utan blixt (FS,SOF).
- Spegling i ögat motsvarande "röda ögon" uppträder vid vinklar mindre än 6 grader (ca 1 m på 10m!)(FS: Andreas Kanon)

Tack för era inlägg! /Bo
 
ANNONS