Annons

fel i neg-framkallningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolle

Medlem
Framkallade nyss en rull T-max och resultatet blev helmysko!
Negativen blev lila/brunflammiga och inte särskilt genomskinliga.

jag har gjort precis som förut och det har funkat förr.. Undrar om det är vätskorna som är förbrukade? Hur vet man vilken isåfall?

Kan jag ha spolat dem i för kallt vatten?

Ahhh, så tråkigt när en hel rulle går åt skogen!!

MVH kolle
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
tror inte den är åt skogen.
fixera om en gång till (gärna i fräscht fix), och se om det blir bättre. lila t-max händer mig jätteofta (tyvärr), även med kodak-kemi. funderar på att gå tillbaka till ilford igen, men jag vet inte...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Lila Tmax-film beror alltid på dålig fixering. Pröva som sagt att skölja i nytt fix. Det brukar också vara bra att skölja i lite varmare vatten, kanske runt 35 grader. Kan man inte skölja i varmt vatten kan man sänka ner filmen i varmt vatten ett par minuter efter sköljningen. Då brukar det försvinna.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det brukar funka och någon krackelering har jag inte råkat ut för. Men man kan ju också fixa extra länge. Jag brukar få fixa en kvart om jag ska få bort det lila skiktet. Men det brukar ändå vara lite kvar så därför använder jag hellre 35 gradigt vatten.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
ett säkert tips är att ta startsnutten fån filmremsan o lägga den i en skvätt fix.
Om du sedan dubblerar den tid det tar för den att bli genomskinlig så har du gjort så bra det går.
Sedan kan man ju köra HCA för att förkorta sköljtiden.
 

littos

Aktiv medlem
Jag tror inte att det lila antihalationslagret i Tmax filmerna försvinner av HCA.

Jag brukar fixera i ca 10 minuter och sedan skölja i runt 20°C vatten i 30-45 minuter. Filen är oftast lite svagt lila när jag börjar skölja, men det försvinner efter ett tag.

Det är väl smartast att testa fixet som gundj föreslår. Jag har lärt mig att testet blir mer rättvisande om du blöter filmstumpen i vatten i någon minut först.

/Anders
 

Gunnar D

Aktiv medlem
HCA påverkar inte fimen på något vis men bryter ner fixet så sköljtiden kan förkortas om man tycker att den totala tiden blir väldigt lång.
Att blöta filmsnutten först är nog inte tokigt alls.
 
ANNONS