Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Finns det något bra tips på hur jag ska komma igång med bildförsäljning om man som jag har 250-300 bra bilder och ett tusental med "enklare" bilder? Ska jag ansluta mig till en bildbyrå som kräver t.ex. 300 bilder per år och hoppas att erfarenheten jag skaffat mig ska räcka eller är det bättre att sälja de bra bilderna ur arkivet till en eller flera bildbyråer samtidigt som arkivet fylls på med nya bilder i normal takt. Vad jag förstått så går det sälja bra bilder till högre pris och då behöver jag inte leverera så många. Det bör gå så pass bra med bildförsäljningen att det går att klara sig på då a-kassan upphör efter en försöksperiod på 6 månader om jag nu inte anställs av en bildbyrå. Mina bra bilder finns bl.a. här på fotosidan. Vad som jag menar med bra är dom jag själv gillar. Jag vet inte vad bildbyråerna vill ha, kanske dom hellre söker det jag kallar enklare, fast det borde bero på vilken bildbyrå jag vänder mig till. Eller ska jag satsa på att göra en naturbok eller liknande av dom bra bilderna, jag har ju sett att betygen på de bättre bilderna jag har håller sig mellan 4 och 5 här på fotosidan och tycker de borde vara en liten fingervisning om att t.ex. en bok med bilder inte borde vara helt omöjlig då böcker med bra bilder (och innehåll) för det mesta brukar gå hem. Urvalet av bildbyråer krymper förmodligen en del då jag i första hand vill behålla orginaldiorna själv och bara leverera digitala bilder. Tacksam för alla möjliga tips.
 
ANNONS