Annons

Färglägga i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Läste artikeln om handkolorering i Photoshop i senaste numret av Foto. Det var ju en intressant artikel och jag är sugen på att jobba med det. Har gjort en del liknande jobb tidigare. Men jag blir aldrig riktigt nöjd. Det jag tycker är bekymmer är framförallt hur man ska få tonerna så naturliga som möjligt. En del går att styra med opaciteten. Men ska man lägga färgen direkt ovanpå det man vill färga, eller? Jag vill ha kvar strukturen i det jag vill färga. Framförallt är det i mörka toner som det är svårt att få fram strukturen i motivet.
Någon som har några tips?
 

mipert

Aktiv medlem
Skapa ett nytt tomt lager ovanpå bilden.
Välj blandningsläge color(eng.) på lagret.
Måla sedan med önskad färg och du skall se att bakgrundens struktur bevaras medan färgen blir den du målar med.

Strunta i opacitet.
 

gors

Aktiv medlem
Metoden MP föreslår skriver jag också under på. Jag tycker dock att opaciteten har betydelse, men den ska styras med penseln. Tryckkänsligt ritbord är bäst, men ibland går det också bra att minska penselns opacitet till säg 50% och måla över fler gånger för full färgmättnad.

Vad gäller naturliga färger så är det inte så dumt att hämta tonerna från ett fotografi som man gillar färgskalan i. Använd pipetten för att hämta färgerna. Ställ först in den på att ta medelvärdet av 5x5 pixlar.

Jag har ett par favoritbilder som jag gärna snor hudtoner från när jag färglägger på det här sättet.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Så jag behöver inte skapa någon markeringen eller så. Utan bara använda penslar och pennor för att måla? Hämta färger från ett annat fotografi har jag prövat. Ska bland annat färga en jeansjacka med färgpigment från en orkide.
Lyser bakgrunden igenom när jag använder läget color? Kan inte testa just nu.
 

gors

Aktiv medlem
Du har fattat rätt. Penslar, pennor och inte minst airbrush kan du använda. Självklart kan du använda markeringar för att lägga på färg i färglagret om det passar dina syften.
 
ANNONS