Annons

Placering vid bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
På vilken sida om bruden ska brudgummen stå vid bröllopsfotografering? Har sett båda varianterna. Spelar det någon roll? Vad är det egentligen som gäller?
/Mikael
 

DanielE

Avslutat medlemskap
Traditionellt sett så skall väl bruden stå till vänster om brudgummen (sett framifrån alltså) eftersom det är så man kommer ut i från kyrkan.
Jag tycker däremot att det inte spelar någon roll.
 

LIQ

Aktiv medlem
Enligt svensk tradition är det på vänster sida (sett framifrån),

För en del, oftast äldre personer (brudens mormor t.ex.), är det väldigt viktigt vilken sida bruden står på. För de flesta andra har det mindre beydelse.

Jag brukar fråga brudparet innan fotograferingen om de har några synpunkter, Jag berättar också för dem vad traditionen föreskriver, så de vet vad de fattar beslut om.
 

pola

Aktiv medlem
jaså, viste inte att det fanns en sådan
tradition!

Traditioner är ju till att följa så det är väl bara att rätta sig då...
 

Daniel_L

Aktiv medlem
LIQ skrev:
Enligt svensk tradition är det på vänster sida (sett framifrån),
Jag tror ett förtydligande kan vara på sin plats:

Är det brudgummen som ska stå till vänster (det är det orginalfrågan undrar; var brudgummen skall stå). Eller är det som DanielE skriver att bruden skall stå till vänster?
 

LIQ

Aktiv medlem
Sett framifrån (som Du ser det i kameran) så står bruden till vänster och brudgummen till höger.

Från brudparet sett blir det ju tvärtom... just som Daniel beskrev - som brudparet kommer ut ur kyrkan!
 

Damocles

Aktiv medlem
Samt att i den kristna tron så är norr(altaret bör stå i öst om det är en normal kyrka) den sida som maria-jesu moder hör till, och därav har norr blivit kvinnornas sida, dock även nya testamentets sida. Så detta är troligen ursprunget till denna sed.

Ingången och giftemålet sker med bruden till vänster(norr), och uttåget tvärt om(bruden fortfarande i norr). Så sett framifrån brudparet efter uttåget bör hon vara på brudgummens högra sida, eller vänster sida från fotografen sett.
 

Daniel_L

Aktiv medlem
LIQ skrev:
Sett framifrån (som Du ser det i kameran) så står bruden till vänster och brudgummen till höger.

Från brudparet sett blir det ju tvärtom... just som Daniel beskrev - som brudparet kommer ut ur kyrkan!
Aha, tack. Nu förstår jag.
 
ANNONS