Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som kör capture one..

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Jag har nu kört Lightroom ett tag och är ganska nöjd med det men så sprang jag på capture one och tycker att det verkar väldigt trevligt, känns som det höjer nivån ngt snäpp på bilderna ytterligare mot LR.

Nu undrar jag om ngn av er som är van vid det kan ge en liten vägledning om hur ni använder det dvs vilket flöde ni kör samt vilka reglage ni använder och kanske ge mig ett hum om vilka värden ni kör.
Vet att det kan skilja en del från bild till bild men kanske man kan ge en liten knuff i rätt riktning?

Som det är nu så känns det lite rörigare än LR men å andra sidan lite "krispigare" slutresultat.
 

saxen

Medlem
Hej - jag kör Capture One och är mycket nöjd med vad det presterar
(har visserligen bara snabbtestar LR och ngt Canonprogram - så jag är ingen expert på RAW-fils framkallning, men har kört C One i 3år nu)
Men vägledning om värden och flöde är så olika från fotograf till fotograf och framför allt kamera till camera, så det är nästan omöjligt på detta sättet.
För mig skiljer sig arbetssättet mycket åt beroende på om jag använt bakstycke eller Canon kamera.
Har själv testat mig fram och tittat på hur kollegor gör, finns dessutom tutorials på deras hemsida om jag inte minns fel.
Lycka till ! Mvh Tord
 
ANNONS