Annons

Frågor om toning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolle

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare och har för ett litet tag sedan köpt en mörkrumsutrustning från en auktionssida på internet... Saken är den att i den stora lådan som kom med posten låg bl.a. en liten plastflaska med en orange/gul vätska i. Är mycket nyfiken vad det kan vara och hoppas att det är toningsfärg?
Enda ledtråden är att det står skrivet med tusch: 15ml/l.

Vidare:

I vilket stadium av framkallningen ska man lägga i toningen? Jag tycker att det borde vara innan fixet men vet inte... Har sökt svar som en dåre på nätet, men det verkar som att jag är den ende som vill tona!!

Simma lugnt, systrar och bröder =)
 

Helena

Aktiv medlem
Låter som gammal framkallare för mig...
Blanda 15 ml per liter

Framkallare brunar juh till sig när den blir gammal eller kommer i kontakt med luft...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Kolle skrev:
Hej!

Jag är nybörjare och har för ett litet tag sedan köpt en mörkrumsutrustning från en auktionssida på internet... Saken är den att i den stora lådan som kom med posten låg bl.a. en liten plastflaska med en orange/gul vätska i. Är mycket nyfiken vad det kan vara och hoppas att det är toningsfärg?
Enda ledtråden är att det står skrivet med tusch: 15ml/l.

Vidare:

I vilket stadium av framkallningen ska man lägga i toningen? Jag tycker att det borde vara innan fixet men vet inte... Har sökt svar som en dåre på nätet, men det verkar som att jag är den ende som vill tona!!

Simma lugnt, systrar och bröder =)


Toningen gör du efter att du har sköljt bilden klar
Det är alltså inga problem att tona i dagsljus
Sen så beeror det på vilket papperet vilken toningseffekt du får (olika papper reagerar olika på toning)
 
ANNONS