Annons

För mörk eller ljus skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Jag har upptäckt eller förstått att mina skärmar visar helt olika bilder.

Hemma har jag en bärbar dator som verkar vara lite i ljusaste laget medan jag på jobbet har en gammal burk med klump till skärm som verkar vara för mörk...

Detta påverkar såklart både hur jag bedömer andras bilder och hur mina bilder är som jag lägger upp.


Vad ska man göra åt detta?

Vill minnas att jag sett en bild där man skulle se alla fält av gråskala om den var rätt inställd?! Någon som vet om det funkar och var man hittar en sådan bild?


Lägger frågan på detta forum för det verkar vara fler som har detta problem om man läser i bildkritiken...

Tack på förhand

Mvh Anders
 

Eric Thorén

Aktiv medlem
Hej,

Det finns bara ett bra sätt (tror jag) och det är att kalibrera skärmen med extern kalibrator. Finns olika varianter på det. Själv köpte jag en ganska billig variant som heter ColorVision Spyder 2 Express (köpt på CyberPhoto). Med jämna mellanrum "säger" den till mig att det är dags att kalibrerar om skärmen och jag får sedan bra inställningar och temperatur. Busenkelt att göra och tar bara några minuter...

Lycka till!
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
En bra länk, som också är ganska lätt att komma ihåg namnet på är:

www.lagom.nl

Där kan man iaf göra en snabbkoll om man är osäker på skärmen man sitter vid.
Jag har alltid ett par gammakilar med på ett minneskort om jag ska ut nånstans och inte har egen utrustning med mig.
 
ANNONS