Annons

EOS 5D MkII eller EOS 1D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

zumpen

Ny medlem
Hej alla jag skulle vilja ha ett köpråd, jag försöker läsa mig till svaren men behöver eran åsikt, EOS 5D MarkII eller gamla EOS 1D MarkII, jag fotar allt från motorsport, HDR, Studio och landskap ja det mesta.
Är kär i kamerahuset 1D kan jag säga direkt men hur står sig det övriga i den gamla 1D MKII mot nyare 5D MKII, bortsätt från video som är ointressant just nu.

Jätte tacksam för svar =)

Hej alla jag skulle vilja ha ett köpråd, jag försöker läsa mig till svaren men behöver eran åsikt, EOS 5D MarkII eller gamla EOS 1D MarkII, jag fotar allt från motorsport, HDR, Studio och landskap ja det mesta.
Är kär i kamerahuset 1D kan jag säga direkt men hur står sig det övriga i den gamla 1D MKII mot nyare 5D MKII, bortsätt från video som är ointressant just nu.

Jag tror inte att många här på forumet kan, orkar och vill göra kamerorna rättvisa genom att sitta och förklara.
Inte bara av ovilja utan eftersom man inte vill bli ansvarig för ett köp som du sedan ångrar.

jag skulle istället rekommendera att du noga läser in dig på kamerorna, kolla med fördel på dpreview och jämför specsen.

Jag tror förövrigt att 1Ds är mer jämförbar med 5D. 5D Mark I som budget till 1Ds Mark II och 5D Mark II som budgetmodell till 1Ds Mark III

gamla 1dmk2 har lägre upplösning och högre brus än 5dmk2 .
AF modulen som sitter i 5dmk2 är sannolikt sämre än den som sitter i 1dmk2
Bildmässigt är alltså 5dmk2 betydligt bättre än den gamla 1dmk2, dvs 5dmk2 är just nu i paritet med 1dsmk3 21Mpixel vad det gäller bildkvalitet men betydligt billigare.Brushanteringen/bandning är något bättre på låga iso vad det gäller 1dsmk3
Vad det betyder för dig kan du bara bedömma själv.

Nu har jag inte använt precis de modellerna utan istället en 5d och en 1D, så lite äldre kameror. Inget lätt val du har framför dig, jag klurar i liknande banor själv efter ha ägt båda ovan nämda kameror.Man vill ju ha en kamera som fixar allt bra! Den största skillnaden tror jag är snabbhet i sekvenstagning och AF systemet som är fantastikst på 1D serien. Däremot så levererar min 5d fantastisk bildkvalité, lågt brus och en härlig dynamik i bilderna. Min drömkamera hade varit 1D huset med en 5D sensor, för mig hade 12 mp räckt långt om man hade haft 1D:ns hastighet och AF system vid actionsportfoto.

My 50 cent

/Martin

jag fotar allt från motorsport, HDR, Studio och landskap ja det mesta.

Varför inte 1DsMKII. Då har du upplösning i nästan samma klass som 5DMKII, i princip samma AF och snabbhet i avtrycket som 1DMKII och lite bättre seriebildstagning än 5DMKII.

Verkar ligga på mellan 10-20" begagnat:
http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_1Ds_MkII__endast_hus__23250491.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_1Ds_mark_II_23132373.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_EOS_1Ds_Mark_II___Canon_EOS_1Ds_Mark_I_23098106.htm?ca=11&w=3

Varför inte 1DsMKII. Då har du upplösning i nästan samma klass som 5DMKII, i princip samma AF och snabbhet i avtrycket som 1DMKII och lite bättre seriebildstagning än 5DMKII.

Verkar ligga på mellan 10-20" begagnat:
http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_1Ds_MkII__endast_hus__23250491.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_1Ds_mark_II_23132373.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_EOS_1Ds_Mark_II___Canon_EOS_1Ds_Mark_I_23098106.htm?ca=11&w=3

Jo förlåt det är 1Ds MKII som jag är ute efter isåfall.. men det verkar inte bli ett lätt val =P

En anna stor skillnad mellan de två kamerorna är ju att 5Dmk2 är väldigt mycket enklare i handhavande än 1DsMk2.

En anna stor skillnad mellan de två kamerorna är ju att 5Dmk2 är väldigt mycket enklare i handhavande än 1DsMk2.

Jo detta har jag förstått med, även fast jag är fullkomligt kär i kamerahuset 1D så lutar det åt 5D då jag inte är ibehov av en extremt snabbkamera och vad jag kan förstå så bör 5D MKII nog ha lite bättre förutsättningar för just bästa möjliga bildkvalitet?

Vet inte vad du har för krav men 1Ds MkII ger grym bildkvalitet! Det ska nog mycket till innan man tycker att den inte duger. Skulle väl vara på högre ISO kanske, det har jag inte provat.

Jo detta har jag förstått med, även fast jag är fullkomligt kär i kamerahuset 1D så lutar det åt 5D då jag inte är ibehov av en extremt snabbkamera och vad jag kan förstå så bör 5D MKII nog ha lite bättre förutsättningar för just bästa möjliga bildkvalitet?

5D mk II har enligt Canon själva EOS-seriens bästa bildkvalitet till dags dato. Hur stor skillnaden är däremot, det är en annan diskussion. Troligen är det väldigt liten skillnad i realitet.

5D mk II har enligt Canon själva EOS-seriens bästa bildkvalitet till dags dato. Hur stor skillnaden är däremot, det är en annan diskussion. Troligen är det väldigt liten skillnad i realitet.

Har en 40D idag och är väl hyffsat nöjd isig med den men vill gå över till fullformat, och det lutar åt 5D efter några timmars läsning.

Tack alla för information =)

Har en 40D idag och är väl hyffsat nöjd isig med den men vill gå över till fullformat, och det lutar åt 5D efter några timmars läsning.

Tack alla för information =)
Tips bara - läs några timmar till. Före man köper en kamera för 20,000kr ska man vara ganska tvärsäker på att det är den man ska ha. Sen kan man alltid ångra sig efter ett tag, man måste ju få prova på, men att plugga 3-4 timmar och sedan spenderar 20 lök är lite väl impulsivt.

Bara så att du inte gör något korkat med för mycket pengar. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto