Annons

Photoshop element ellr lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
jag behöver verkligen ett nytt program till bidlerna.
Nu håller jag på att testa både Photoshop element 7 och photoshop lightroom.
Vilket rpogram tycker ni som har den erfarenheten är bäst.
Men innan ni svara så tänk på at jag är totalt nybörjare och provar med att lära mig, gör itne det fort alls.

Tusen tack för era synpunkter
 

Walle

Aktiv medlem
Det går inte riktigt att svara på frågan, eftersom det är två fullkomligt olika program.

Photoshop Elements är ett bildbehandlingsprogram, Lightroom är en fullständig lösning som i princip klarar allt från (och med) import av bilderna till utskrift på skrivare/labb eller publicering på webb. Man kan säga att Lightroom är ett bilddatabasprogram med inbyggd råkonverterare.

Lightroom har dock inte alls samma möjligheter till selektiv förändring av bilden som Elements.

Så det är snarare du som måste fråga dig själv, vad är du ute efter? Ett renodlat bildbehandlingsprogram, eller ett program som tar hand om hela arbetsflödet?
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag skulle säga Elements, det använder jag själv.
Lightroom har jag också testat men det passade mig inte alls, Elements kan hantera och "framkalla" raw-bilder också.
 

Walle

Aktiv medlem
Personligen har jag gått ifrån Photoshop (Elements har jag aldrig använt) och kör numera enbart Lightroom. Jag tycker arbetsflödet i Lightroom är fantastiskt smidigt, och skulle jag någon gång behöva göra något som jag inte kan i Lightroom så integrerar Photoshop och Lightroom fint :)
 
ANNONS