Annons

Voigtländers mätsökarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har sedan en tid tillbaka använt ett Voigtländer 40/2 Ultron för spegelreflex-Nikon, och jag tycker att det är bland det trevligaste jag haft. Såväl gällande byggkvalitet som hantering och bildkvalitet (på FF). Nu är jag intresserad av hur deras mätsökarobjektiv funkar, eftersom jag (dåraktigt nog) antagligen tänker köpa en Leica M9.

Voigtländer har producerat mängder av till synes välbyggda, skarpa och relativt billiga objektiv för både Leica M och Leica skruvbajonett. De verkar hela tiden utveckla nya, och även de utgångna kan fås tag i till skapliga priser runtom på nätet.
Jag blir inte förvånad om Leicas egna objektiv är bättre, men från vad jag har sett så är Voigtländergluggarna riktigt bra, de med. Därmed torde det inte vara dumt att bygga ett litet kit av sådana, ens till en snordyr M9.

Min första tanke gäller 35/1,4 mot 40/1,4. Jag älskar 40 mm på FF, men hur kul är det egentligen att använda på en mätsökarkamera där linjer saknas för denna brännvidd? Enligt tillverkaren själv så illumineras 50-millimetersramen på Leica M-kameror (men objektivet kan moddas för att visa 35-millimetersram istället). Vidare verkar 35:an ge redig tunnformig distorsion. Har även 40:an detta?

Vidare funderar jag på 21/4 Color Skopar och 50/1,1 Nokton. Den senare verkar mycket bra för allt jag är intresserad av hos en 50:a, så där är det inte mycket snack, men det är ju intressant med lite intryck även från svenska användare:) 21:an däremot har jag inte hört eller sett något alls om.

Om en M9 skulle inhandlas, så skulle jag börja med bara 35 eller 40 mm. Utöver detta vill jag inte ha mer än max två ytterligare objektiv. 21-35-50 känns logiskt och bra. Men även 24-40-75 är en smutt trio.

Låt höra vad herrskapet tycker!
 
Jag köpte en 50mm/2,5 Color Skopar för lite mer än ett år sedan och är supernöjd med den. Blev väldigt positivt överraskad.
Sen jag köpte den har jag i princip bara använt den gluggen, min gamla 35:a från Leica har mest legat i byralådan.
Objektivet från Voigtländer är riktigt skarpt och har hög kontrast. I jämförelse med mitt objektiv från Leica tycker jag att Leicagluggen (som har 40 år på nacken) ger lite, lite mer detaljer i texturer och så, men det är ingen skillnad som märks utan att först förstora rejält.

Så jag rekommenderar verkligen ett objektiv från Voigtländer, de är otroligt bra och välbyggda jämfört med vad de kostar. De flesta av mina bilder i min profil här är tagna med objektivet från Voigtländer.

/Carl
 
VC 35/1,7 vinjetterar väl kraftigt för att jag ska uppskatta att använda den fullt öppen. Och det är det enda jag minns från min korta användning av den. Har inte provat 35/1,4 dock.
 
Jag köpte en 50mm/2,5 Color Skopar för lite mer än ett år sedan och är supernöjd med den. Blev väldigt positivt överraskad.
Sen jag köpte den har jag i princip bara använt den gluggen, min gamla 35:a från Leica har mest legat i byralådan.
Objektivet från Voigtländer är riktigt skarpt och har hög kontrast. I jämförelse med mitt objektiv från Leica tycker jag att Leicagluggen (som har 40 år på nacken) ger lite, lite mer detaljer i texturer och så, men det är ingen skillnad som märks utan att först förstora rejält.

Så jag rekommenderar verkligen ett objektiv från Voigtländer, de är otroligt bra och välbyggda jämfört med vad de kostar. De flesta av mina bilder i min profil här är tagna med objektivet från Voigtländer.
Min begränsade erfarenhet av Voigtländer säger samma sak. 40/2 Ultron är mycket välbyggt och kan på den fronten lätt jämföras med tre gånger så dyra objektiv. Optiskt är det mycket bra, men med några kompromisser på grund av det minimala formatet, som knappast har med märket att göra. Det går nog helt enkelt inte att göra en ljusstark 40:a med så stort registeravstånd i så litet format som inte vinjetterar ganska ordentligt.
Av ovanstående anledning är jag säker på att Voigtländers mätsökarobjektiv är helt i sin ordning för mina krav.

Det ska ju finnas en liknande till Nikon och Pentax. Kan den varianten vara av samma optiska design eller är det en annan konstruktion pga de olika måtten till filmen/sensorn? (Någon som sett ett test på den?).
Om du tänker på 20/3,5 så är det ett helt annat objektiv. Avståndet mellan bakre lins och sensorplan är mycket större hos Pentax och Nikons spegelreflexkameror, vilket kräver en annorlunda konstruktion, precis som du misstänker.

VC 35/1,7 vinjetterar väl kraftigt för att jag ska uppskatta att använda den fullt öppen. Och det är det enda jag minns från min korta användning av den. Har inte provat 35/1,4 dock.
Just det, det finns ju ett sånt också. Det verkar lite klumpigt för den i sammanhanget moderata ljusstyrkan.
Jag har även (förstås) funderat på 35/1,2, men det är ganska stort, och då förvinner lite av vitsen med en sån här kamera.

Efter lite mer funderande så undrar jag om det inte vore smutt med ETT mycket litet och ganska vidvinkligt objektiv, samt ETT ljusstarkt och lite längre objektiv. Helst vill jag bara ha ett enda, men då blir det kanske korkat mycket kompromiss för en kamera med så fräsiga möjligheter som finns.
Priserna på Voigtländers objektiv gör att man knappt behöver fundera över vilka som är prisvärda. Alla verkar ge väldigt mycket för pengarna.

En till aspekt är att jag har tillgång till förut nämnda Summicron-C 40/2, som är skitlitet! Därmed skulle ett klunsigt 35/1,2 inte behöva vara något hinder, då det redan finns en kort normal med i arsenalen när man inte orkar släpa.
 
Nokton 35mm/1,2 är ett fantastiskt objektiv. Zeiss/Leica-klass på upplösning och detaljskärpa och utöver det, en säreget vacker "mjukhet" i återgivningen, framför allt gäller det bokehn på stora bländare. Fast tyngden/storleken avskräcker ibland. Skymmer dessutom nedre högra hörnet av sökarramen. Har också ett Skopar 21mm/4 som också är mycket bra. Helt i klass med mycket dyrare varianter.
 
En poäng just med att använda mätsökarkamera är små och nätta objektiv. Har själv ett Leitz Summicron 2/35 från 1966 till min Leica M2 som uppfyller dessa önskemål, dessutom har det hyfsad ljusstyrka.
 
Voigtländer/Cosina gör mycket prisvärda alternativ till Leica, skall man ha det där lilla extra som man får från Leicas gluggar kostar det som sagt en hel del.

Även Zeiss gluggar är bra och lägger sig någonstans mellan Voigtländer och Leica. Med detta sagt är alla dessa gluggar så bra rent optiskt att det inte spelar så stor roll vilka man använder. Just Voigtländers 40:a till Leica-M tycker jag är lite hård i oskärpan, men det är även Summicron 40:an. Men om du köper en M9:a skulle jag rekommendera dig att även titta på Zeiss Biogon 35:an som är minst lika skarp som Leica Summicron-M asph 35:an och helt distorsionsfri.

En som testat både Leica och Voigtläner är Erwin Puts, mycket intressant läsning på hans sida:

http://www.imx.nl/photo/
 
Senast ändrad:
...

Min första tanke gäller 35/1,4 mot 40/1,4. Jag älskar 40 mm på FF, men hur kul är det egentligen att använda på en mätsökarkamera där linjer saknas för denna brännvidd? Enligt tillverkaren själv så illumineras 50-millimetersramen på Leica M-kameror (men objektivet kan moddas för att visa 35-millimetersram istället). Vidare verkar 35:an ge redig tunnformig distorsion. Har även 40:an detta?
...

Låt höra vad herrskapet tycker!

Vill man ha 40mm som är en härlig brännvidd i mitt tycke så är det bara att skaffa en mätsökarkamera för den bränvidden. Jag har en Voigländer Bessa R3a som har inprojicerade sökarlinjer för 40mm 50mm 75mm & 90mm. Bokehn hos Nokton 40mm f/1.4 är som redan antytt lite hård men det är sällan jag stör mig på det i mina bilder. Tunn distorsion? Nej det tror jag absolut inte. Har även Det rakteknande Super Wide- Heliar 15mm f/4.6 Aspherical och Color-Heliar 75mm 2.5 som också är helt underbara mätsökarobjektiv (75 mm i längsta laget och 15mm lite extremt för att använda för ofta).
 
Skulle tro att 50-ramen i Leican funkar hyfsat med 40 mm. Den är optimerad för 50 vid en meter (har jag för mig) vilket innebär att man alltid får med lite mer om avståndet är större. Däremot tror jag att man måste fixa objektivet då det (har jag åter igen för mig) speglar in 35-ramen.
 
Skulle tro att 50-ramen i Leican funkar hyfsat med 40 mm. Den är optimerad för 50 vid en meter (har jag för mig) vilket innebär att man alltid får med lite mer om avståndet är större. Däremot tror jag att man måste fixa objektivet då det (har jag åter igen för mig) speglar in 35-ramen.

Tänkte nog bakvänt där,35 ramen borde funke på 40:an.
 
Jag har två CV-objektiv, 12/5,6 Ultra-Wide Heliar och 35/2,5 Color-Skopar. Tolvan är väldigt extrem. 35:an har jag bara använt med film än så länge, men verkar vara skarp. Väldigt smidig fokusering med en liten knopp på fokusringen. Liten och snygg är den också (jag har den silvriga).

Om någon åker till NY, så leta upp Photovillage. De har ett Leica show room, men framförallt, de har hyllmeter med Voigtländergrejer i lager, till skillnad från B&H.
 
Om man använder M8.2 då, stämmer inte ramarna i sökaren då?
Om inte, skiljer det mycket?
Får man med med mer eller mindre på bilderna än vad man ser i ramarna?
 
Om man använder M8.2 då, stämmer inte ramarna i sökaren då?
Om inte, skiljer det mycket?
Får man med med mer eller mindre på bilderna än vad man ser i ramarna?

Jodå, ramarna är anpassade för den lite mindre sensorn men du får andra bilvinklar, 35 tex funkar som normal på en M8.

Du får med mer än vad som visas i ramarna om fotograferingsavståndet är större än en meter.
 
Senast ändrad:
Jag har sedan en tid tillbaka använt ett Voigtländer 40/2 Ultron för spegelreflex-Nikon, och jag tycker att det är bland det trevligaste jag haft. Såväl gällande byggkvalitet som hantering och bildkvalitet (på FF). Nu är jag intresserad av hur deras mätsökarobjektiv funkar, eftersom jag (dåraktigt nog) antagligen tänker köpa en Leica M9.

Voigtländer har producerat mängder av till synes välbyggda, skarpa och relativt billiga objektiv för både Leica M och Leica skruvbajonett. De verkar hela tiden utveckla nya, och även de utgångna kan fås tag i till skapliga priser runtom på nätet.
Jag blir inte förvånad om Leicas egna objektiv är bättre, men från vad jag har sett så är Voigtländergluggarna riktigt bra, de med. Därmed torde det inte vara dumt att bygga ett litet kit av sådana, ens till en snordyr M9.

Min första tanke gäller 35/1,4 mot 40/1,4. Jag älskar 40 mm på FF, men hur kul är det egentligen att använda på en mätsökarkamera där linjer saknas för denna brännvidd? Enligt tillverkaren själv så illumineras 50-millimetersramen på Leica M-kameror (men objektivet kan moddas för att visa 35-millimetersram istället). Vidare verkar 35:an ge redig tunnformig distorsion. Har även 40:an detta?

Vidare funderar jag på 21/4 Color Skopar och 50/1,1 Nokton. Den senare verkar mycket bra för allt jag är intresserad av hos en 50:a, så där är det inte mycket snack, men det är ju intressant med lite intryck även från svenska användare:) 21:an däremot har jag inte hört eller sett något alls om.

Om en M9 skulle inhandlas, så skulle jag börja med bara 35 eller 40 mm. Utöver detta vill jag inte ha mer än max två ytterligare objektiv. 21-35-50 känns logiskt och bra. Men även 24-40-75 är en smutt trio.

Låt höra vad herrskapet tycker!


Har några Voigtländergluggar till mina M Leicor:
Mycket bra är 15 mm, 1,9/28 mm, 1,4 SC 40 mm.
Har filat i bajonetten på min 40 mm så 35 mm ramen speglas in,
funkar bra!
/Bengan
 
Vidare funderar jag på 21/4 Color Skopar och 50/1,1 Nokton. Den senare verkar mycket bra för allt jag är intresserad av hos en 50:a, så där är det inte mycket snack, men det är ju intressant med lite intryck även från svenska användare:) 21:an däremot har jag inte hört eller sett något alls om.

Låt höra vad herrskapet tycker!


Martin,
Den vidaste ljusramen i sökaren på en Leica fyller inte helt upp sökaren och eftersom den ramen på en M9 är för 28 mm så tror jag att hela sökaren motsvarar ca 25 mm.
Du kan ju överväga Voigtländers 25:a i stället för 21:an. För till 21:an behövs en yttre sökare.
 
Har några Voigtländergluggar till mina M Leicor:
Mycket bra är 15 mm, 1,9/28 mm, 1,4 SC 40 mm.
Har filat i bajonetten på min 40 mm så 35 mm ramen speglas in,
funkar bra!
Hur är distorsionen på 40:an?

Martin,
Den vidaste ljusramen i sökaren på en Leica fyller inte helt upp sökaren och eftersom den ramen på en M9 är för 28 mm så tror jag att hela sökaren motsvarar ca 25 mm.
Du kan ju överväga Voigtländers 25:a i stället för 21:an. För till 21:an behövs en yttre sökare.
Fast om man köper 21:an med skruvfattning (och adapter) från Cameraquest så får man med en sökare:)
 
Fast om man köper 21:an med skruvfattning (och adapter) från Cameraquest så får man med en sökare:)

Besväret är ju inte att köpa sökaren, utan att använda den!
Den gör att kameran blir klumpig med sökaren monterad och det är pilligt att montera på och av den vid objektivbyte, samt man får vara försiktig när man hanterar den. Lös sökare ger ett klumpigare användande är min erfarenhet.
 
ANNONS