Annons

Minolta AF/manuelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har erfarenheter av att köra manuella gluggar på Minoltas AF-hus(700si & D7)? Jag funderar på att leta efter ett kraftigt tele med bra ljusstyrka. Men om man ska köra med AF blir det så j...la dyrt. Det väl rätt dyrt även med manuella objektiv antar jag. Men bättre lite dyrt än mycket dyrt.

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad menar du med manuella objektiv? Typ T2-objektiv med adapter eller? För Minoltas manuella objektiv går inte att montera. Åtminstone inte utan brännviddsförlängande adapter.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har inte funderat så noga på det så det vet jag inte. Jag är ute efter en lösning som fungerar och som är billigare än att köpa autofokus och zoomobjektiv.

Det får gärna vara med konvertrar och adaptrar. Konverter är väl snarast ett krav antar. Allt måste rymmas i en amatörbudget också. För sannolikheten att jag blir sponsrad är nog inte så stor.

Mvh
Maverick
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har två Minolta system med autofokus som jag köpte för ganska länges sedan som ersättning av de manuella (Minolta SRT101, Minolta XD-7).
Det är Minolta 7000 och Minolta 7000i. De är köpta 1988 och 1990. Var då inne på samma tanke som Du och skaffade en adapter för att kunna använda äldre manuella objektiv.
Lånade ett Novoflex 400mm 5,6 och provade således detta med adaptern mellan Minoltahusen 7000 och 7000 i.
Tyvärr blev inte resultatet så bra! Frånsett problem med ljusförluster blev bilderna rundformade! Varför kan jag inte svara på...
 

Maverick

Aktiv medlem
Är inte det adapter som är fel då? Blir bilder rundformade så innebär det ju att det är ett hål som är för litet nånstans. Det borde bli bättre om du bländar ner.

Mvh
Maverick
 

gunte

Aktiv medlem
Varför krångla till det..handla ett begagnat tele av önskad längd och leta sedan upp ett billigt hus till detta..borde inte vara något större problem..
mvh/gunte..
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, det skulle ju vara en tanke. Men tanken på att flera olika kameramärken i småbildsformat lockar inte så värst, men det kanske blir så. Tänkte inte i de banorna faktiskt...

Autofokus orginal kostade ca 1100:- såg jag så det är väl det som är budgeten antar jag. Med konvertern inräknad så blir det 16000:- som är budget.

Fast det blir ju inte förrän nästa år, jag har gett ett halvt nyårslöfte om att inte köpa fler dyra kameraprylar i år :rolleyes:

Mvh
Maverick
 
ANNONS