Annons

Pennplatta (eller vad de nu heter)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en sån platta med penna för bildredigering och jag har ingen aning om vad man ska tänka på - jag vet inte ens vad de formellt kallas för, vilket gör det svårt (omöjligt) att googla fram recensioner, tips och hintar.

Så jag provar här: Vad gäller med såna plattor typ Bamboo Wacom?

ALLA tips emottas med glädje!

// LG
 

Tawi

Aktiv medlem
Ritplatta eller digitaliseringsbord som det också kallas. Wacom är nog den största leverantören gällande ritplattor och gör riktigt bra sådana. Men det finns fler som billigare och kanske duger för dina behov. Själv har jag en Wacom Intuos A4+ vilket innebär att ritytan är längden av ett A4 i båda riktningarna alltså 297x297mm. Hade jag köpt en platta idag hade den blivit betydligt mindre, men jag fick den till ett bra pris (då iaf).

Att fundera på inför ett köp är så klart vad du ska ha din platta till. Är det mest till fotoredigeringar eller vill du kunna rita/måla också. Vill du kunna komplettera med fler verktyg/pennor? Tror inte man kan göra det med de billigaste. Målar man mycket kan det vara trevligt att ha flera pennor som man "programmerar" som olika verktyg, säg en som blå bred pensel och en som smal röd krita eller man man nu hittar på. Storleken på ritytan är en annan. Ritar man yvigt kan man behöva en större platta. Har du möjlighet att besöka någon butik som säljer ritplattor? Om du har det så bör du absolut ta ett besök och be om en demonstration och testa vilken storlek som passar dig och din plånbok. Satt det inte i pengarna skulle jag köpa en Wacom Cintiq 12WX för egen del.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Vad gäller bamboo så behöver du inte tänka på nåt, köp bara. Och upplev lyftet i bildredigeringen du kommer få. 9 av 10 behöver inte större men skulle du finna att du gör det så kan du byta upp dig senare, det är bättre att göra än tvärtom och köpa en dyr och för stor bräda från början. För 1 av 20 passar inte brädan alls, har inte tålamodet att lära sig använda den - det känns lite avigt första dagarna då man är van vid musen.
Det där 9 av 10 och 1 av 20 är högst ungefärliga uppskattningar av mig, finns nog ingen statistik på det.
 

Sebastian Skarp

Aktiv medlem
Jag har en Wacom Bamboo A6 och tycker att den är för liten till min skärm (24" 1920*1200px) men den är lagom till min laptop (13" 1280*800). Den blir helt enkelt för känslig på den stora skärmen eftersom varje position på plattan motsvarar en pixel på skärmen, så om du har en högupplöst skärm kan det vara något att tänka på.
 

Walle

Aktiv medlem
Angående storleksdiskussionen så kan jag rekommendera A5. A4 tycker jag personligen blir på tok för stort, jag får ont i axeln av de yviga rörelserna. A6 tycker jag är något för smått för vanligt bruk, det är dock helt lysande för "sitta i soffan med brädan i knät" :)
 
ANNONS