Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optisk sökare vs digital

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Har idag en analog systemkamera vars sökare jag är mycket nöjd med. Vad är skillnaden mellan exempelvis Canon 10d sökare jämfört med vanlig systemkamera?
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
ah, det kan jag inte svara på. Jag missförstod dig; Trodde du menade vanlig sökare vs digital sökare. Dvs EVF eller LCD. Sorry
 

FouFoto

Aktiv medlem
Walle skrev:
ah, det kan jag inte svara på. Jag missförstod dig; Trodde du menade vanlig sökare vs digital sökare. Dvs EVF eller LCD. Sorry
Inte lätt att uttrycka sig tydligt!

Jag avser alltså eventuell skillnad mellan optisk sökare på en Canon 10d vs en Canon 30/50.
Har alltså inget samröre med LCD-fönster eller dylikt.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Vanliga småbildskameror brukar ha en sökarlupp med drygt 3,5 ggr förstoring, eftersom 10D har en 1,6 ggr mindre mattskiva så borde dess sökare ha 5,6 ggr förstoring för att vi ska få en lika stor bild i sökaren.

Enligt Canons specifikationer har dock 10D endast 4,4 ggr, d v s sökarbilden blir klart mindre än med en vanlig småbildskamera. (Detta har ingenting med analog vs digital att göra, 1D har helt normala 3,5 ggr.)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sökarbilden är mindre ja. Det är inget som stör mig särskilt mycket men somliga har lite svårt för det.
 
ANNONS