Annons

Fota mörkhyad brud

Produkter
(logga in för att koppla)

NinaXi

Medlem
Hej!

Jag ska fota ett brudpar där bruden är mörkhyad (tror hon kommer från sri lanka) och hon kommer att ha en vit klänning. Känner mig lite orolig, är det nåt speciellt jag behöver tänka på, eftersom det blir ganska stor kontrast?

Tacksam för svar!

Mvh Nina
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av sådant men kontrasten borde väl inte bli större än vanligt (den mellan klänningen och kostymen).
 

StaffanW

Aktiv medlem
Håller med Jesper. Det är samma normala bröllopsproblematik med brudens vita klänning och mannens svarta kostym.

Men här är tre råd:
- Fotografera helst med en systemkamera som har större dynamiskt omfång än en normal kompakt. Ser på dina bilder i ditt fotoalbum att du har Ixus och Panasonic. Så om du inte har en systemkamera, är nog Panasonic-kameran bäst lämpad.
- Fotografera i RAW, för att få större möjlighet i bildbehandlingen efteråt att ta fram fler detaljer i mörka områden.
- Fotografera helst inte i direkt solljus, då det blir ännu större kontraster.

Där har du tre råd iallafall.
 

ma59

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fota ett brudpar där bruden är mörkhyad (tror hon kommer från sri lanka) och hon kommer att ha en vit klänning. Känner mig lite orolig, är det nåt speciellt jag behöver tänka på, eftersom det blir ganska stor kontrast?

Tacksam för svar!

Mvh Nina
Som tillägg till redan givna tips:

Se absolut till att du får tillfääle att fota dom, och särskilt tjejen, i förväg...hon behöver bara ta nåt annat vitt ifall det inte funkar ta med brudkläderna.

Testa olika exponering (olika +/- kompensering) och fota med resp. utan fyllnadsblixt.

Sid-, sned- och medljus är antagligen lättast få till bra, vs motljus (ifall ni ska fota ute)
Skulle det mulna lite är det ju också något att uppskatta iaf för direkta "tajt skurna" porträttfoton av paret.
 

NinaXi

Medlem
Tusen tack för era råd, jag uppskattar det mycket.

Har förresten skaffat en systemkamera... vilket objektiv är bra att använda? Jag har en olympus e-410 med objektiv 14-42 mm, 40-150 mm och 50 mm makro 2.0...

Måste bara säga att den här sidan är super, uppskattar så mycket alla som tar sig tid att svara, det är guld värt för en amatör som mig!
 

ma59

Aktiv medlem
Tusen tack för era råd, jag uppskattar det mycket.

Har förresten skaffat en systemkamera... vilket objektiv är bra att använda? Jag har en olympus e-410 med objektiv 14-42 mm, 40-150 mm och 50 mm makro 2.0...

Måste bara säga att den här sidan är super, uppskattar så mycket alla som tar sig tid att svara, det är guld värt för en amatör som mig!
Bra objektiv alla tre, har zoomarna själv, är mkt nöjd med deras kvalitet, och kommer skaffa 50/2,0 när slantarna tillåter.

För bröllop är alla användbara beroende på hur du vill "rama in" paret mm...tex beroende på hur nära du kan komma åt under vigseln mm, samt var ni tar evt utefoton.

50/2,0 är riktigt bra som porträttglugg, så den kan du absolut använda, är ju lite ljusstarkare än de andra 2 + kan ge kortare skärpedjup m du så önskar.

Spara inte på exponeringarna, hellre flera än för få...samtidigt som du givetvis ska ha koll på att du komponerar så bra som möjligt redan vid tagning.Då slipper du beskära i onödan = du kan nyttja så mkt som möjligt av bildytan/sensorytan.

410 är kapabel att ge mkt skarpa bilder även med de enkla zoomarna du har...har du tid och önskar kan du kolla upp de olika inställningar du kan göra angående kamerans egen skärpning samt brushantering, för max kvalitet redan ur kameran.Och ha noga koll på att autofokusen hamnar rätt, kan vara ett bra tips att du använder enbart mittre AF-punkten så DU har max koll på var fokus hamnar, korrekt fokus är ju ett måste!

Fota RAW är att rekommendera ifall du känner du har koll på hur du hanterar sådana filer.Då kan du i efterhand rädda bilder som fått aningen fel exponering tex.
Fixar du till att exponera korrekt så kan du också få fina jpg-filer direkt...410 kan ge mkt bra jpg om du är noga med att ha optimala inställningar (bla de jag nämnde)

Att köra på "P" går ju men du bör ju klara lite mer egenkontrollerad manövrering om du skall uppnå optimalt resultat.

Som sagt innan, prova helst med det aktuella paret innan tillfället för "skarpt läge" kommer.
 
ANNONS