Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hemmagjord reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
hej.
jag ska bygga mig en reflektor av en 70x100 kapa-platta. tänkte göra ena sidan vit, och den andra antingen silvrig eller guldig. vad blir det för skillnad på silvrigt och guldigt? har sett paraplyer med både det ena och det andra, men ingenstans har det stått någonting om effekten.

hur som helst, till den silvriga varianten har jag tänkt mig att använda vanlig folie, fast den typen som är lite tjockare. vet dock inte om den är för ömtålig trots allt, så jag tänkte be om tips på silvrigt och guldigt papper eller dylikt som man kan använda.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
En reflektor är alltid bra att ha och vore jag dig skulle jag satsa på den silvriga. Min personliga åsikt är att det är den man har mest nytta av. Skillnaden mellan den guldiga och den silvriga är att den förstnämnda ger ett mycket varmare återsken. För varmt enligt min smak. Men det fyller säkert sin funktion när man vill ha ett mjukt ljus.
Jag skulle byta ut folien mot tyg. Det brukar finnas guld- och silvertyg på IKEA, Åhlens. Om du fäster tyget på baksidan av plattan kan du ju välja vilket tyg du vill hänga fram. Det blir som papperena i ett blädderblock.
 

Bjorn

Aktiv medlem
Ett tips kanske kan vara silverfärg på sprayburk? Jag har sett det hos några färghandlare...
 

humbug

Aktiv medlem
jbomelin skrev:

hej.
jag ska bygga mig en reflektor av en 70x100 kapa-platta. tänkte göra ena sidan vit, och den andra antingen silvrig eller guldig. vad blir det för skillnad på silvrigt och guldigt? har sett paraplyer med både det ena och det andra, men ingenstans har det stått någonting om effekten.
dylikt som man kan använda.
Inte för att jag vet vad en kapa-platta är, men min fråga är om ni har något bra tips på en bärbar reflektorskärm, gärna ihopvikbar eller dyligt för att den inte skall ta för mycket plats i fotoväskan. Några tips på hur man kan göra?

/Johan
 

acke

Avslutat medlemskap
En bit tjock Al-folie är det enklaste. Går att vika upp och vika ihop många gånger. Blir lite skrynklig med tiden, men det är bara en fördel.

Behöver du en större hopvikbar skärm, prova att köpa en silverfärgad räddningsfilt. Kostar inte många tior.

Sen finns ju självuppfällande skärmar typ Lastolite, men då börjar det kosta pengar...
 

gunte

Aktiv medlem
Det finns tunna liggunderlägg i folie som tar väldigt liten plats,kan kapas och sys till lämplig storlek..om det inte ska kombinationsanvändas till liggunderlägg förstås..
Om det är en väldigt liten reflexskärm som behövs kan du använda ett uppklippt juicepaket,vissa har folie på insidan..
mvh/gunte..
 

Gote

Aktiv medlem
humbug!

Lastolite gör just hopfällbara reflexskärmar. Jag har en själv, och den är väldigt smidig att ta med sig. Finns på Scandinavian Photo.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Ett sätt att tillverka en liten hopfällbar reflexskärm typ Lastolite är att köpa solskydd för bilen. Kostar nästan ingenting. Sedan köper man silver eller guldtyg på t ex Åhlens och syr fast det på solskyddet. Nu har man en hopvikbar reflexskärm.

Mvh // Björn
 

acke

Avslutat medlemskap
Gote skrev:
humbug!
Lastolite gör just hopfällbara reflexskärmar.
Det där förstod jag inte. Vem har påstått att Lastolite inte är hopfällbara?

Idèn med bilsolskydd är briljant. Jag köpte två solskydd för 9:90 nyligen. Hade tänkt ha dem i bilen, men..;)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Re: Re: hemmagjord reflektor

humbug skrev:


bra tips på en bärbar reflektorskärm, gärna ihopvikbar eller dyligt för att den inte skall ta för mycket plats i fotoväskan.
/Johan

Har själv amvänt en räddningsfilt som jag limmat fast på en pappskiva..


Skaffa en aluminium belagd räddningsfilt och 2-4 kraftiga klämmor...

Då kan du sätta upp det på antingen vägg eller en skiva du hittar på plats..
Mitt tips är dock att använda någon form av skiva att fästa det på..
 

humbug

Aktiv medlem
Räddningsfilt

Ok, räddningsfilt verkar vara ett bra val. Men var får man tag på den? Jag har varit på Biltema och HCJ, ingen av dem hade, förutom i "räddningskudde", men då får man ju en massa annan skit med på köpet...

/Johan
 

villgot

Aktiv medlem
Jag köpte ett gäng räddningsfiltar på ett militärt överskottslager för en 5 år sedan för en tia styck.
/Villgot
 
ANNONS